Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Матра»: контракт складний, але цілком здійсненний

28 жовтня, 1999 - 00:00

Сьогодні на запитання кореспондента «Дня» відповідає офіційний
представник компанії «Матра Нортель Коммунікейшн» щодо проекту системи
зв'язку для силових структур України Анатолій ДОРОВСЬКИХ .

— Спочатку декілька слів про фірму, яку ви представляєте
в Україні.

— «Матра Нортель Коммунікейшн» (надалі — «Матра». — Ред.
) — це дочірнє підприємство «Лагардер-групи» і «Норсен Телеком». Основний
напрям її діяльності — системи мобільного професійного радіозв'язку. «Лагардер-група»
— це відома в усьому світі компанія, чий річний оборот становить десь $36—
37 млрд. У «Лагардер-групу» входять також компанії «Аеропасьяль» і «Матра-Марконі-Спейс».
Україна має великий інтерес до обох, оскільки перша компанія — це виробник
широкофюзеляжних літаків, а друга — третій у світі і перший в Європі виробник
супутників. Системи радіозв'язку, які виробляє «Матра», сьогодні встановлено
в 16 країнах світу.

— Україна може стати 17-ю країною... Скажіть, чи набрав
чинності контракт, укладений між «Матрою» і «Укрспецекспортом»?

— На жаль, поки що контракт не вступив у дію, і причина
тут одна: контрактом передбачається надання кредитної лінії, а для цього
ще треба пройти розгляд в Експертно-валютному комітеті Кабміну і у Верховній
Раді. Та й у Франції не всі питання вирішено до кінця.

Однак це не означає, що робота з контракту зовсім не ведеться
(до речі, весь документ разом із додатками займає близько 1000 машинописних
сторінок). За півроку, що минули після виходу урядової постанови, пророблено,
я вважаю, велику роботу, в якій брали участь фахівці СБУ, Міноборони, науково-дослідних
організацій. Передусім, розроблено системний проект, що охоплює всю країну.

Мушу сказати, що це складний контракт, адже йдеться не
тільки про продаж високотехнологічного обладнання, але й про організацію
промислової кооперації, передачу ноу-хау тощо.

— Які терміни реалізації проекту і в чому полягатиме
участь у ньому українських підприємств?

— Розгортання системи «Матра» розраховане на 2,5 року.
Планується, що протягом першого року в Україні буде налагоджено складання
спочатку ручних, а потім і мобільних терміналів. І це дуже важливо, тому
що термінали — частина обладнання, яка найдорожче коштує. Основне виробництво
терміналів намічено на запорізькому «Радіоприладі». У промислову кооперацію
планується залучити також харківський «Протон», тернопільський «Оріон»
і низку інших підприємств України. Українська сторона буде займатися розгортанням
та експлуатацією системи, а це — нові робочі місця.

— Чому все-таки під час вибору системи мобільного конфіденційного
радіозв'язку в Україні перевагу беззастережно віддали «Матрі»? Чим інші
системи гірші? Погодьтеся, що тендер, якби він проводився, зняв би всі
подібні запитання...

— По-перше, перевагу віддали не одразу і не беззастережно.
Це був тривалий процес, який зайняв півтора року. По-друге, щодо систем
мобільного радіозв'язку, які пов'язані з національною безпекою, не проводяться
відкриті тендери. Це, до речі, передбачено українським законодавством.
Протягом року працював створений за розпорядженням Кабміну координаційний
комітет, куди увійшли представники всіх зацікавлених міністерств і відомств.
Наскільки мені відомо, переговори велися не тільки з «Матрою», але і з
«Моторолою», «Еріксоном». Проте з усіх виробників тільки один запропонував
комплексний підхід: і спільне виробництво, і ноу-хау, і кредитну лінію.

— Відомо, що «Матра» і «Моторола» працюють на різних
стандартах. Чим же відрізняються ці стандарти?

— Принципова відмінність від інших стандарту TETRAPOL,
яким користується «Матра», полягає в тому, що він спочатку вироблявся як
система для силових структур. Що стосується стандарту «Мотороли», то він
вироблявся як система загального застосування, яку можна трансформувати
в поліцейську шляхом установки нових блоків і впровадження додаткових функцій.

По-моєму, порівнювати обидва стандарти на предмет того,
який кращий, не зовсім коректно. Для управління всілякими відкритими службами
TETRA (стандарт «Мотороли»), мабуть, підходить більше: зручність, велика
пропускна спроможність тощо. А для виконання специфічних функцій спецструктур
краще використати TETRAPOL.

— А чи не застарів TETRAPOL?

— Це система, що розвивається, сьогодні використовується
її друге покоління. До речі, ніхто у світі не випускає такий маленький
за розмірами термінал із гарантованим закриттям інформації, як «Матра».

Хочу підкреслити, що всякі розмови про те, що Франція нібито
відмовляється від застосування в силових відомствах стандарту TETRAPOL,
не мають під собою ніяких підстав. Це ж відверта дезінформація! У французькому
Міністерстві внутрішніх справ навіть існує окреме управління, яке займається
впровадженням цієї системи в країні.

— Без одного порівняння «Матри» і «Мотороли» все ж таки
не обійтися: вартість радіостанції, що випускається французькою фірмою,
непорівнянно вища.

— Одразу скажу, що вартість радіостанції «Матри» — не $2500,
як повідомлялося. Та й щодо вартості термінала «Мотороли» випадало бачити
різні цифри. За офіційними даними Держкомзв'язку, її ціна — $500, але,
зауважте, це без урахування системи закриття. Тільки-но додаються блоки
закриття, відбувається значне подорожчання.

— Верховна Рада своєю постановою запропонувала Кабміну
відмінити його постанову «Про створення національної системи мобільного
конфіденційного радіозв'язку». Як ви розцінюєте таке рішення?

— Це не економіка, а політика — результат протистояння
парламенту й уряду. Так виходить, що французькі інвестиції приходять в
Україну не легко (пригадайте «Лафарж»). Не дивно, що за вісім років незалежності
України загальна сума інвестицій Франції ($15 млн.), можна сказати, чисто
символічна.

Розмову вів Петро ІЖИК, «День»

Газета: 
Рубрика: