За словами експерта консалтингової компанії «UPECO» Костянтина Бородіна, імпорт нафтопродуктів припинився через плутанину зі ставками акцизних зборів. Президент має підписати закон, у відповідності з яким знизяться ставки акцизного збору на високооктановий бензин і дизельне пальне, але чомусь не поспішає. Тим часом, як сказав К. Бородін, «ніхто не хоче завозити дорожчий товар, який через кілька днів може подешевшати. Навіть той незначний струмочок імпорту, який ще тік, після прийняття парламентом закону з новими акцизними ставками одразу ж засох», — відзначив фахівець.
На його думку, вже понад два тижні на українському ринку нафтопродуктів зберігається напружена ситуація, імпорт фактично припинено. «Катастрофічна ситуація з постачанням пального склалася на Волині, Закарпатті, в Криму, Івано-Франківській, Львівській, Одеській, Херсонській, Кіровоградській областях. Нафтопереробні заводи в Україні стоять. Якщо пального фізично немає, то тут нічого не вдієш», — сказав К. Бородін.
Попередня епопея з численними президентськими вето на закон, у якому депутати прагнули дещо зменшити акцизи на нафтопродукти, стала одним із чинників підвищення нафтових цін в Україні.
В цій ситуації не може зарадити навіть уподобане місцевою владою держрегулювання. До нього 10 липня вдалося управління цінової політики Київської держадміністрації, яке визначило межу підвищення роздрібної ціни на бензин А-72, -76, -80 в 1,25 грн./л, дизпалива — в 1,2 грн./л, хоча ринкові ціни проминули цей рівень. В той же час адміністрація не дозволяє перевізникам підганяти під нафтові ціни і плату за проїзд.
Ще місяць тому голова правління столичного ЗАТ «АвтоСвіт» Олександр Вельман доповідав журналістам, що через зростання собівартості перевезень у транспортних підприємств вимиваються обігові кошти, а це практично ставить їх на грань банкрутства. Борг компанії за пальне становить вже кілька сот тисяч гривень. «Настане момент і постачальники пального нам скажуть: досить. І підприємство зупиниться».
Вчора кореспондент «Дня» спитав у О.Вельмана, чи змінилася ситуація? Він досить приречено відповів: «Не змінилася. Ніяк». Подешевшання пального, на яке робили ставку представники держадміністрації, вводячи держрегулювання, не відбулося. «Треба підвищувати ціни», — зазначив він.