Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Діагноз пострадянському кінематографу — «Параноя»

28 травня, 1999 - 00:00

Довідавшись, що актор Олексій Жарков зіграв у комедії Сергія Ломкіна «Параноя» класика радянського кіно Сергія Ейзенштейна, знавці екрану заволають, що він анітрохи не схожий на постановника «Івана Грозного» і «Броненосця «Потьомкіна». Так, не схожий. Але схожість і не була потрібна. Бо «Параноя» — іронічний фарс про божевільню, де кожен з пацієнтів уявляє себе знаменитим майстром екрана: Спілбергом, Куросавою, «королем жахів» Хічкоком або «королем порнухи» Тінто Брассом. Коридорами тут бродять Чаплін, Штірліц, Брюс Лі, Чапаєв. Є й Микита Михалков. І всім їм з метою профілактики дозволяється знімати кіно.

Свою екстравагантну клініку автори фільму (сценарій Єфима Смоліна, оператор Олександр Карюк, продюсерський центр «Новий світ», студія «Ада- фільм») вирішили розташувати на «Мосфільмі». Правда, концерн заправив такі ціни за павільйони, що довелося задовольнятися лише сценами на мосфільмовській прохідній. Решту дознімали в сусідньому протитуберкульозному диспансері, де впереміш з реальними хворими ходили актори Борис Романов, Сергій Габріелян, Олексій Жарков, а в кабінеті головлікаря сидів Олександр Пашутін. На зйомки вдалося роздобути всього 30 тисяч «зелених». Таке кіно робиться без усякого хитрування, як кажуть, «на коліні».

Прізвище головного героя, 30-річного актора-епізодника, який мріє стати продюсером, — Жонков. Він начебто правнук знаменитого Олександра Ханжонкова, батька російського кінематографа. Просто в роки культу, коли знатне походження було не в пошані, предки артиста-невдахи позбулися префікса «хан». Очима цієї людини, схибнутої на кіно (не виключено, що виконавець цієї ролі Олексій Шадхін, багатьом відомий як ковбой з телереклами «Вагон Вілз», стане зіркою комедії), ми й побачимо нинішню кіношну богему, над якою режисер Сергій Ломкін («Фатальні яйця») явно іронізує. До речі, підключатися до сили іронії авторам картини довелося й у житті. Бо продюсери відібрали у режисера знятий матеріал і вирішили його монтувати самі. В американській кіноіндустрії — це звичайна практика: постановник постачає лише сировину, зняту плівку — решту доробляють аси монтажу. Для нас це незвично, і режисеру буває прикро. Тепер Сергій Ломкін за результат не відповідає. Але не виключено, що якщо «Параноя» пройде добре у відеопрокаті, то стане пілотною серією нового комедійного серіалу про пригоди в нетрях сьогоднішнього кінематографа безжурного Олександра Жонкіна, який хоче відсудити під кіностудію й славнозвісний «Будинок Ханжонкова» — кіноательє свого прадіда, де той знімав Віру Холодну й Івана Мозжухіна.

Петро ТКАЧЕНКО
Газета: 
Рубрика: