Напередодні цих подій кореспондент «Дня» взяв інтерв’ю
у ключових постатей, які опікуються якістю в нашій країні. Сьогодні ми
оприлюднюємо розмову з президентом Української асоціації якості, членом
Національної ради з питань якості при Президентові України, членом Генеральної
асамблеї Європейської організації з якості і членом Всесвітньої ради якості,
академіком Російської академії проблем якості Петром Калитою. У наступному
номері буде надруковано інтерв’ю з головою Держстандарту України Тетяною
Кисельовою.
— У чому ж полягають основні принципи системи управління
якістю на провідних підприємствах Європи, США, Японії, інших розвинених
країн світу?
— По-перше, це концентрація уваги на споживачеві. Саме
він виступає кінцевим арбітром якості товару або послуги. Цим досягається
глибоке розуміння потреб та вимог до продукції, а також того, які саме
споживацькі цінності треба пропонувати.
По-друге, це партнерство зі споживачами та постачальниками.
Стосунки з ними не обмежуються тільки закупівлею сировини або продажем
продукції: вони активно залучаються до процесів удосконалення.
По-третє, це сприяння активності персоналу. Потенціал людей
проявляється через спільний для всього колективу набір цінностей, створення
обстановки довіри та надання повноважень. Створюється культура постійного
вдосконалення. Заохочуються оригінальні думки та нововведення.
Усі ці й багато інших принципів виходять із концепції «загального
управління якістю» (TQM), згідно з якою під якістю розуміється не стільки
якість виробленої продукції або наданих послуг, скільки якість роботи підприємства
в цілому. Таким чином TQM охоплює управління всіма аспектами діяльності
організації і не може зводитися до діяльності випробувальної лабораторії
або ВТК. Запровадження TQM вимагає зміни психології працівників підприємства,
які повинні відчути себе не просто виконавцями, а членами єдиного колективу
і бути готовими разом працювати для його успіху. Працівники підприємства
мають відмовитися від філософії: «я тільки працюю на своєму робочому місці,
виконую розпорядження, а інше мене не цікавить», а лідери підприємства
— від авторитарного стилю керівництва: «я тут головний, а справа всіх інших
— тільки виконувати мої розпорядження».
— Чи готові українські підприємства до їх використання
вже сьогодні, чи це є питанням майбутнього?
— На Україні поширена думка про те, що вітчизняні підприємства
повинні спершу «стати на ноги», поліпшити своє економічне становище, а
вже потім думати про сучасні методи управління. На моє переконання, саме
поліпшення системи управління має стати першим кроком до відродження підприємств
— тим більше, що воно вимагає значно менше коштів, ніж інші напрямки підвищення
конкурентоспроможності: технічне переозброєння, запровадження нових технологій
тощо.
Підтвердженням того, що і в теперішніх складних економічних
умовах можна опановувати принципи TQM, є приклад СП «Інтерсплав» — переможця
національного конкурсу з якості. У кінці 80-х років підприємство було на
межі закриття. А нещодавно фахівці Європейського фонду управління якістю
оцінили його як «дуже сильне європейське підприємство» — без жодних скидок
на українську специфіку.
Переможцями третього національного конкурсу якості стали
ЗАТ «Оболонь» та аеропорт «Бориспіль», лауреатами — ЗАТ «Лакма» і Хмельницька
кондитерська фабрика. У номінації «Малі та середні підприємства» перемогла
агропромислова фірма «Сепро», лауреатами стали Шляхобудівне управління
№ 50, СП «Лінк Лтд», ЗАТ «Майбел».
— Які наслідки, на вашу думку, матиме в Україні Тиждень
якості?
— Підсумком попередніх Тижнів стала «реабілітація» в Україні
слова «якість», його повернення в активний лексикон спеціалістів і керівників
різних рангів. Але тепер говорити тільки про якість на рівні конкретної
одиниці продукції вже замало. Головним завданням цьогорічного тижня і в
цілому головною місією Асоціації якості на найближчі роки є впровадження
в суспільну свідомість принципів загального управління якістю. Якщо за
цей тиждень керівники підприємств навчаться впевнено вимовляти абревіатуру
TQM і розумітимуть, що вона означає, — це буде значним успіхом. Після цього
можна буде розпочати навчання конкретним методам і інструментам управління
якістю, але передусім необхідно відчути та усвідомити основну філософію.
№215 10.11.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету
обов'язкове. © «День»