Подарунок зі Сходу
У Будинку художника триває виставка «Персидські килими»,
на якій представлені роботи сучасних майстрів Ірану. З давнини ця країна
славилася своїми килимами, витканими золотом і прикрашеними коштовним камiнням.
Найкращі художники й ткалі виконували витвори, що стали невід’ємною частиною
світової культури. Сучасні творці, володіючи давньою технікою ручного килимарства,
зберігають високий рівень майстерності, захоплюючи глядача різноманіттям
узорів, багатством кольорів і відтінків. В експозиції представлено 69 килимів.
Їхні орнаменти традиційні, але кожний неповторний. Як створюється твір
мистецтва, можна побачити тут же, в залі, — на відеокасеті. Цікаво, що
за традицією малюнок, картон для килима, створює художник-чоловік, а за
верстатом працює жінка. Нитки фарбують, використовуючи лише натуральні
барвники, ретельно добирають кольори, адже чим більше відтінків використано,
тим вище ціниться готовий виріб. Процес ткацтва досить складний: на кожній
шовковій нитці основи майстриня зав’язує вовняною ниткою вузлик, причому
в килимі середнього розміру їх буває 200 — 400 тисяч. На виставці демонструється
килим, в якому 921 тисяча вузликів. Ураховуючи, що за день ткаля може зробити
до 900 вузликів, то, значить, він створювався три роки. І ще. На Сході
заведено класти готовий килим на підлогу, щоб по ньому більше ходили. Він
стає тоншим, «відполірованішим», вiдтак цінність його зростає, зазначає
журналіст Ольга САВИЦЬКА.
«Молодість» готує глядачам позитивні стреси
Цього року фестивальна програма «Молодості» зібрала 87
фільмів із 30 країн світу, які виборюватимуть нагороди в чотирьох фестивальних
категоріях. Попри невтішну ситуацію в українському кінематографі, в конкурсі
все ж представлено вітчизняні стрічки «Хліб, лайно та радіація» режисера
Миколи Шаповалова, «Бойня» Тараса Томенка, «Обличчя» Марини Кондратьєвої,
«На згадку» Валентина Васяновича, «Саfe-йна гуща» Олександри Ільменської,
«Вік-енд» Євгенії Ільменської — у категорії «студентські фільми» та «е=мс2»
Алли Чурикової, «360 Б’Ю» Ганни Куць та Віктора Довгалюка; «Coil» Влада
Білоуса — в анімаційній програмі. Враховуючи сучасну фінансову ситуацію,
коли на плівці знімається дедалі менше, натомість на відео з’явилося багато
чого цікавого, на цей рік запроваджено спеціальний блок «Українська панорама
на відео».
Щодо конкурсу повнометражних стрічок, то відсутність українських
фiльмiв компенсуватимуть азіатські картини: «Касаба» («Містечко»), котру
удостоєно нагороди Берлінського МКФ, та іранська «Мандрівник з Півдня».
До речі, цей цікавий азіатський акцент відбиває характерні тенденції в
світовому кінематографі. Своєрідним шоком, на думку Олександра Шпилюка,
директора програм «Молодості», має стати й фільм «Virtue» («Чеснота») американського
режисера з досить дивним псевдонімом — Камера Обскура.
Проте відсутність наших повнометражних фільмів у конкурсній
програмі зовсім не означає, що картини в нас не знімаються! Поза конкурсом
відбудуться прем’єрні покази «Двох Юлій» Олени Дем’яненко (див. «День»
№ 179), а також фільмів Анатолія Сириха «Іван Миколайчук. Посвята» та Юлії
Лазаревської «Меандр».
Як уже писав «День», головою журі «Молодості-98» буде Кшиштоф
Зануссі, тож на фестивалі демонструватиметься досить обширна ретроспектива
його фільмiв. До речі, єдиною умовою славетного режисера, яку він висунув
організаторам фестивалю, було показати його фільми у Вінниці та мати змогу
відвідати це місто, адже дружина режисера належить до шляхетного польського
роду, одного із засновників Вінниці. До речі, як стало відомо вчора, до
фестивального журі також увійде російський режисер Сергій Овчаров, досить
відомий серед покоління сорокарічних. Його найвідоміші фільми «Барабаніада»
й «Воно» (скандально відомий соціальний фарс за Салтиковим-Щедріним). Тож,
можливо, київські глядачі побачать на «Молодості» ще й «Барабаніаду».
№186 30.09.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету
обов'язкове. © «День»