Миколаївський суднобудівний завод імені 61 комунара опинився перед реальною загрозою залишитися без більшої частини свого майна, яка може перейти у власність грецької компанії "Lascaridis Shipping C°" як компенсація за борги підприємства, що виникли через невиконання умов контракту. Як інформує агентство "Інфобанк", про це керівництво місцевої облдержадміністрації повідомило голову Верховної Ради України Олександра Мороза, який 14 липня відвідав Миколаїв.
Контракт на будiвництво 12 рефрижераторiв було укладено мiж Заводом ім. 61 комунара й "Lascaridis Shipping" в 1992 - 1993 роках. Саме тоді українська сторона і припустилася великої помилки: вона погодилася зазначити в документі заздалегідь фіксовану ціну - $9,9 млн. за кожне з суден. Корабели почали виконувати контракт, а тим часом цiни на енергоносiї, сировину й комплектуючi невпинно зростали. Тож не дивно, що вже четвертий за ліком рефрижератор став збитковим. Рентабельнiсть першого рефрижератора, побудованого 1993 року, становила 22,1%. Враховуючи, що його фактична вартість становила $8107 тис., завод отримав прибуток у розмiрi $1792 тис. На другому судні завод заробив лише $149,6 тис., на третьому - не мав зиску, а от на четвертому його збитки вже сягнули $1044 тис. Кожне наступне судно тільки збільшувало суму збиткiв. Останнiй з "грецьких" рефрижераторiв уже обійшовся заводчанам у $14 млн. 748 тис. (стільки ж коштують нині аналогічні кораблі на світовому ринку).
Через відсутність обiгових коштiв завод почав будувати рефрижератори за грошi, передбачені на оплату наступних замовлень. Ситуацію ускладнювало й те, що, відповідно до контракту, кожен прострочений день здачi корабля замовнику коштував заводовi $2,5 тис. штрафів. Загальна сума цих штрафних санкцій 1997 року сягнула майже $2 млн. Як вважає начальник обласного управлiння СБУ в Миколаївській областi Iгор Митрошкiн, нинiшня ситуацiя довкола Заводу iменi 61 комунара спровокована грецькими замовниками, зацiкавленими у приватизацiї пiдприємства. Вiн також повiдомив, що представники грецької компанiї вже зiбрали великий компромат на керiвникiв заводу, котрих на рiвнi генерального директора i його заступникiв змiнилося за останнi роки на пiдприємствi понад десяток.