Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Законом - по конкурентах

17 липня, 1997 - 00:00

Три роки тому, влітку 1994-го, з конвеєра Запорізького автозаводу зійшов останній "Запорожець" - справді "народний автомобіль" на просторах однієї шостої судоходу. Це був перший сигнал про початок довгої агонії українського автомобілебудування, і не дивно, що засоби масової інформації тоді співали реквієми старенькому "Запорожцеві", щоправда, переважно іронічним тоном. Проте оди "Тавріям", які на той час випускалися і які обіцяли випускати чим далі, тим більше, ніхто співати не став.

Від того часу (за 1994-1997 рр.) на "АвтоЗАЗі" виробництво скоротилося з 90 тис. до 7 тис. автомобілів на рік (11,4 рази). Борги підприємства швидко росли, і зараз перевищили $98 млн.: державна заборгованість (державним, бюджетним та позабюджетним фондам, "Ексімбанку", державним установам) - $43 млн. і недержавна (банкам і установам) - $55 млн. Сьогодні завод не має обігових коштів. Високі ціни і низька якість комплектуючих, висока енергоємність призвели до збитковості виробництва "Таврії", собівартість якої наполовину перевищує її ціну. Як повідомив кореспондента "Дня" голова правління ВАТ "АвтоЗАЗ" Олександр Сотников, нині собівартість "Таврії" становить $6 тис. Підприємство працює неритмічно, більшість робітників перебувають у відпустках без збереження заробітної платні, найкваліфікованіші кадри вже звільнилися. Рівень середньої зарплати останніми місяцями становить 36,3 грн., заборгованість по ній досягла 5909 тис. грн.

Без DAEWOO не буде "АвтоЗАЗу"?

Минулого тижня, як відомо, Верховна Рада затвердила в першому читанні проекти Законів "Про списання заборгованості ВАТ "АвтоЗАЗ" і "Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні". Олександр Сотников на прес-конференції напередодні розгляду цих законопроектів зазначив, що коли їх не буде прийнято до парламентських канікул, то це може призвести до загибелі "АвтоЗАЗу", якому не вижити без створення СП із корпорацією "DAEWOO" як стратегічним інвестором із частковим залученням корпорації "General Motors". За словами пана Сотникова, він боїться питати в іноземних партнерів, скільки вони погоджуються чекати на прийняття цих законів, після чого можна буде створити СП, але, мовляв, їх терпець може урватися.

Самі законопроекти, запропоновані Кабміном, з дивовижною настирливістю лобіюють інтереси південнокорейської компанії. До речі, на запитання кореспондента "Дня" про розподіл акцій у майбутньому СП Олександр Сотников відповів, що 50% їх належатиме "АвтоЗАЗу" і 50% - іноземним інвесторам, але про розподіл акцій між ними повідомити відмовився. Зазначимо, що існують серйозні підозри про участь в СП тільки "DAEWOO", що здійснить прямі інвестиції в розмірі $150 млн., і нічого конкретного не чути про участь "General Motors".

Чи за рибу гроші?

Півтораста мільйонів доларів для України сума велика. Та чи виправдовує вона вимоги надання нечуваних пільг під гаслом захисту вітчизняного товаровиробника? Зазначимо, що остаточно закони буде прийнято з урахуванням зауважень комітету ВР з фінансів і банківської діяльності, як це вже було із першим читанням. У результаті найбільш невиправдані пільги, ймовірно, таки не потраплять до остаточної редакції.

Про законопроект щодо списання заборгованості ВАТ "АвтоЗАЗ" тільки й можна сказати, що він виглядає не зовсім доцільним. Адже 5 червня Верховна Рада вже прийняла Закон "Про списання та реструктуризацію податкової заборгованості платників податків станом на 31 березня 1997 року", за яким значна частина заборгованості підприємства підлягає списанню.

Значно більше претензій викликає інший законопроект, який за назвою нібито стосується усієї автомобілебудівної галузі, а насправді - лише одного "виробника".

Автори документа не можуть не бачити, як багато закладено в ньому суперечностей із чинним законодавством. Проте виправданням їм може слугувати положення Закону "Про режим іноземного інвестування", за яким для окремих суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють інвестиційні проекти з залученням іноземних інвестицій, що реалізуються відповідно до державних програм розвитку пріоритетних галузей економіки, може встановлюватися пільговий режим інвестиційної та іншої господарської діяльності. Щоб зовсім не позбутися українського автомобілебудування, певні пільги все-таки надати можна. Ось тільки були б вони на користь державі.

Підприємства й фірми, що забезпечують постачання автомобілів в Україну, їх продаж, технічне обслуговування та ремонт (усього - 20 компаній), звернулися з відкритим листом до Президента, парламенту й Кабміну, в якому попереджають про можливе "монопольне уярмлення українського автомобільного ринку". У них, як і в автора цих рядків, викликає сумнів економічна доцільність звільнення одного "виробника" від податків на 10 років. Адже цей шлях не завжди веде до підвищення ефективності виробництва. Зазвичай ефективнішим є цільове фінансування.

Автори звернення наголошують, що пропоноване законопроектом збільшення податків на імпорт автомобілів не відповідатиме вимогам ГАТТ/СОТ, котрі встановлюють захист національного товаровиробника в межах 10-15% пільгового оподаткування, що в свою чергу ускладнить доступ українських товарів на зовнішні ринки.

Крім того, йдеться про дискримінацію інших українських автомобілебудівників, зокрема ЛАЗ, ЛуАЗ, КрАЗ-ІВЕКО, Крим-ГАЗ, а також закордонних інвесторів, які вкладають кошти в сфери виробництва, не пов'язані з автомобілебудуванням.

Закон "Про ставки акцизного збору та специфічного ввізного мита на деякі транспортні засоби та шини до них" передбачає, що пільги надаються всім українським підприємства, що виробляють і реалізують легкові і вантажопасажирські автомобілі, до 2007 року. Законопроект же пропонує надати пільги тільки підприємствам з іноземними інвестиціями. Це для вітчизняних підприємств означає погіршення економічних умов діяльності.

Згадаймо, що "АвтоЗАЗ" уже неодноразово отримував пільги в оподаткуванні. А результат? Їх скасовували з метою зміцнення фінансової дисципліни при виконанні державного бюджету.

Було б піти іншим шляхом

З цього приводу варто прислухатися до думки голови підкомітету ВР із податкової політики Євгена Жовтяка, який вважає, що доцільно було б стимулювати виробництво автомобілів шляхом залучення кредитів Світового банку, Європейського банку реконструкції і розвитку та інших фінансових установ, організації відкритого міжнародного тендеру щодо створення СП з ВАТ "АвтоЗАЗ" з використання цих кредитів для виробництва вітчизняних автомобілів. Завдяки цьому було б менше зловживань пільгами. А надані кредити використовувалися б ефективно, оскільки перебували б під подвійним контролем уряду України та міжнародних банків-кредиторів. До речі, Олександр Сотников вважає, що і цей варіант врятував би "АвтоЗАЗ", але чомусь наполягає на фінансуванні з боку "DAEWOO".

Тим часом можемо лише здогадуватися, коли із запорізького конвеєра зійде корейська модель... 10-літньої давності. А попит на автомобілі зростає, що загрожує, внаслідок подорожчання імпортованих автомобілів, переходом автобізнесу з легальної сфери діяльності в тіньовий сектор і блокуванням надходжень податків до бюджету (на цей час їх сукупна річна сума наближається до 1 млрд. грн. і має тенденцію до зростання).

Крім того, натхнені протекціонізмом депутатів і високопосадових державних службовців по відношенню до "вітчизняного автомобілебудування", чи не стануть незабаром вимагати і собі пільг представники інших, не менш важливих галузей? Чому б і ні?

Сергій ПЕТРИК, "День"
Газета: 
Рубрика: