Активізація політичної діяльності Українського союзу промисловців та підприємців (УСПП) набуває нових форм. Цікавим нам видається подання на розгляд у парламент проекту Закону України "Про об'єднання роботодавців", розробленого силами експертної групи УСПП. Таким чином останній намагається діяти не тільки в якості консультативного органу, але пробує себе де-факто в ролі суб`єкта законодавчих ініціатив. До речі, під час 2-го етапу VI з'їзду, який нещодавно відбувся, цьому аспекту діяльності приділялася особлива увага. Недарма ж УСПП наполягає на введенні інституту своїх представників у всіх структурах законодавчої та виконавчої влади.
Не випадковою видається і назва законопроекту "Про об'єднання роботодавців". Безперечно, термін "роботодавець" у контексті майбутніх виборів буде прихильніше сприйматися українською масовою свідомістю, аніж "підприємець". Підкреслюється, перш за все, соціальна функція підприємництва, а не лише приватної економічної діяльності заради прибутку. Це чи не вперше в українському законодавстві в законопроекті застосовується кваліфікаційна ознака поняття "роботодавець". Ним може бути як юридична особа (підприємство, установа, організація), так і фізична.
Головна ж ідея полягає в тому, щоб законодавчо закріпити за об`єднаннями роботодавців виключне право (в законі його чомусь називають обов`язком) представляти роботодавців при узгодженні їх соціально-економічних інтересів з інтересами найманих працівників та налагодженні співробітництва та соціального партнерства з профспілками та іншими уповноваженими представниками працівників.
Крім зазначених у законопроекті "обов'язків", роботодавці прагнуть здобути й права, а саме: отримувати безкоштовно від органів державної влади, місцевого самоврядування та посадових осіб цих органів необхідну інформацію, узгоджувати разом із ними питання ліцензування і патентування економічної та підприємницької діяльності, квотування продукції, сертифікації і стандартизації товарів та послуг на вітчизняному ринку(!); разом із державними органами та профспілками брати участь в управлінні державним соціальним страхуванням і здійснювати контроль над ним.
Можна прогнозувати, що саме ці пункти викличуть нарікання з боку "недоброзичливців" УСПП у ВР України. Адже спроба УСПП закріпити за собою право "брати участь в узгодженні та управлінні разом із державними органами" важливих питань економічної та соціальної політики буде сприйнята багатьма як намір порушити їх власну монополію.
Ця та інші акції УСПП засвідчують, що його керівництво працює над створенням іміджу далекоглядної організації крупного українського капіталу. По-перше, вступ УСПП до міжнародної організації роботодавців та прийняття ВР вказаного законопроекту має призвести до якісних змін у системі труд - капітал, що діє в Україні. Фактично буде відкрито шлях до перегляду всього комплексу проблем, пов'язаних із соціальним захистом та умовами праці.
По-друге, прийняттям цього законопроекту буде покладено край патерналістським функціям держави, а натомість стимулюватиметься впровадження цивілізованої системи соціального партнерства в Україні, в якій об`єднання підприємців-роботодавців відіграватимуть не останню роль.
По-третє, законодавча ініціатива УСПП враховує посилення політичного впливу профспілкових об`єднань, що змусить вітчизняних підприємців поквапитися зі створенням власних структур. Згідно із законопроектом, організації роботодавців можуть бути створені як на галузевому, адміністративно-територіальному, так і на загальнонаціональному та міжнародному рівнях. Проте оскільки УСПП вже є одним із співзасновників Українського союзу власників та роботодавців, то інші групи українського капіталу вимушені будуть або стати його членами, або докласти зусиль для створення своїх власних організацій.
У разі реалізації вказаного сценарію УСПП посилить свій статус перспективної та впливової організації, яка дійсно зможе претендувати на призначення свого представника у Верховній Раді, Кабінеті Міністрів та при Президентові України.