Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Де ти, вітчизняна іграшко?

Ялинкові прикраси українського виробництва експортують у провідні країни світу. Немає їх тільки на Батьківщині...
9 грудня, 2008 - 00:00
АЛЕ НАВІТЬ В УКРАЇНСЬКОЇ НОВОРІЧНОЇ ІГРАШКИ ВІТЧИЗНЯНЕ ПОХОДЖЕННЯ МАЄ ЛИШЕ УПАКОВКА. РЕШТУ МАТЕРІАЛІВ, НЕОБХІДНИХ ДЛЯ ВИРОБНИЦТВА, ЗАМОВЛЯЮТЬ ЗА КОРДОНОМ... / ФОТО НАДАНЕ ГРОМАДСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ «СПІЛЬНОТА СПОЖИВАЧІВ»

В передноворічну пору в супермаркетах та на ринках можна знайти безліч ялинкових прикрас на будь-який смак та гаманець. Але якщо придивитися до того, чий товар пропонується покупцеві, то можна відзначити, що 80—90% прикрас для ялинки, як і взагалі іграшок, в нас китайські. Ще невеликий сегмент ринку займає російська та білоруська іграшка. І лише ті кілька відсотків, що залишаються, припадають на вітчизняне виробництво.

Про такий розподіл ринку ялинкових прикрас говорить, зокрема, начальник лабораторії сертифікації Укрметротестстандарту Наталія Казанцева. Хоча експерт переконана, що українська продукція набагато якісніша за китайську, та не гірша за російську чи білоруську.

Але ж саме китайської продукції на нашому ринку так багато! І конкурувати з цим потоком, котрий частіше за все ввозиться в нашу країну несанкціоновано, вітчизняному виробнику дуже важко. «Хоча в Україні на сьогодні є 10—12 виробників, які виготовляють якісну та конкурентоспроможну продукцію, навіть постачають її до Європи», — додає Казанцева.

Чому ж тоді українцям пропонують так мало вітчизняної продукції? Відповідь на це питання «День» отримав на Клавдієвській фабриці ялинкових прикрас, що розташована під Києвом.

— Ми з Україною практично не працюємо, тому що вона чекає грудня, щоб купити іграшки, — розповідає голова правління цього підприємства Микола Саркісян. — Натомість співпрацюємо з Росією, але основний товар зразу транзитом постачаємо в Канаду та Америку...

Із Францією співпраця в цього заводу, як і з Україною, не вийшла. За словами голови правління, занадто дешево вони хотіли купувати їхню продукцію, а продавати — по стандартній ціні. Одним словом, хотіли побільше заробити на українській іграшці.

Що ж сьогодні пропонує Клавдієвська фабрика для ринку, нагадаймо, — іноземного? За словами голови правління Миколи Саркісяна, тут відмовилися від механічного видування для того, щоб перейти на новий рівень якості. Адже, наприклад, при видуванні кульки механічним способом на ній обов’язково залишиться рубець. Тому тут зараз використовують здебільшого ручне видування. Асортимент, який випускає підприємство, як переконує Саркісян, доволі різноманітний. А ще тут готові виробляти партії товару не тільки за своїм дизайном, але і такі, які цікавлять замовника. Наприклад, дуже популярними на сьогодні стали ялинкові прикраси корпоративного характеру, тобто з логотипом своєї компанії. Але серйозні ексклюзивні замовлення фабрика виготовляти не береться. Наприклад, англійці хотіли замовити тут партію вишуканих ялинкових прикрас, проте керівництву фабрики довелося відмовитися — ексклюзиви робити важко й довго, за той самий час можна створити куди більше стандартних іграшок.

Але таємниця української новорічної іграшки, виявляється, зарита ще глибше... Для того, щоб дізнатися як, достатньо перейнятися запитанням: а наскільки ці «українські іграшки» справді українські?

Виявилося, що всі матеріали, необхідні для виробництва скляних новорічних кульок, замовляють в інших країнах... Так, скляні трубки, з яких потім видувають іграшки, купують в Польщі, а присипку та фарбу — в Німеччині. Лише упаковку в Клавдієвому використовують вітчизняного виробництва. «Це єдине, що українці навчилися добре робити», — констатує Микола Саркісян.

Цікавим є той факт, що будь-які іграшки на Клавдієвській фабриці виготовляють лише під замовлення. А замовники найчастіше — іноземці. От і експортують українську іграшку до Канади, США, Німеччини, Росії та інших країн. А в Україні вітчизняну іграшку Клавдієвської фабрики ялинкових прикрас, як стверджують її працівники, не знайдеш в жодному магазині чи на ринку...

Тетяна МАМАЛИГА, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: