Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Порада Світового банку

Мартін РАЙЗЕР: Прикро, що передвиборна політика заважає Україні вжити невідкладних заходів...
3 грудня, 2009 - 00:00

Співпраця Світового банку з Україною має давню історію. На сьогодні СБ вбачає своє завдання в тому, щоб допомогти Україні поліпшити свою конкурентоспроможність і підвищити ефективність використання ресурсів. Крім того, СБ здійснює низку проектів, пов’язаних з підготовкою України до Євро-2012. Слід відзначити, що Світовий банк також активно долучається до реалізації українських культурних проектів. Зокрема, другий рік поспіль ця впливова Міжнародна фінансова організація виступає партнером нашого видання у проведенні фотовиставки «Дня». В інтерв’ю «Дню» Мартін РАЙЗЕР, директор Світового банку по Україні, Білорусі та Молдові, дав оцінку тому, як український уряд долає наслідки глобальної кризи та використовує кошти, надані міжнародними фінансовими організаціями.

— Ця криза виявилася дуже серйозною. Нині по всьому світу з’являються деякі підбадьорливі ознаки того, що відновлення почалося. Але ризики залишаються — як для світу в цілому, так і для України зокрема. Враховуючи спричинений кризою вплив, вважаю, можна сказати, що найгіршого ми уникли. Відбулася стабілізація фінансового сектора, хоча він і стикається з постійними викликами, пов’язаними з відновленням його капіталу та поверненням до позитивної динаміки зростання обсягів кредитних вкладень. Уряд країни зробив своєчасні й рішучі кроки, а МВФ, ЄБРР, МФК, Світовий банк та інші двосторонні донори допомогли фінансуванням і порадами. Після початкового коригування валютний курс залишається відносно стабільним, а дефіцит поточного рахунку майже ліквідовано. Знову ж таки, допомога з боку МВФ, на мою думку, була важливим фактором досягнення цих успіхів.

Утім, також є сфери, у яких ми хотіли б бачити більше здобутків. Фіскальну політику не відкориговано. І хоча це можна зрозуміти з огляду на кризу, проте зростає стурбованість тим, чи буде фінансова позиція уряду життєздатною. Потрібні невідкладні дії, й розчаровує той факт, що передвиборна політика заважає Україні вжити заходів, які, на думку більшості експертів, є необхідними. До речі, для цього не обов’язково накладати важкий тягар на бідних — ми внесли конкретні пропозиції щодо того, як можна було б покращити цільовий характер соціальної допомоги.

Ми виступаємо за фіскальні заходи, які зменшили б привілеї й трансферти тим особам, які мають рівень доходу, вищий за середній. Це є і справедливим, і необхідним з фінансового погляду.

— Світовий банк усе частіше виступає за підтримку інфраструктурних реформ в Україні. Які позитивні зміни у цьому напрямку за останній час ви можете назвати?

— В енергетичному, муніципальному та транспортному секторах ми маємо зростаючий портфель схвалених проектів і проектів на стадії підготовки. За останні два роки суми, виділені нами на цю сферу, зросли загалом на 900 млн. дол. США. Останній за часом затвердження проект — Проект покращання автошляхів та безпеки руху — допоможе відновити дорогу з Києва до Харкова та покращити безпеку дорожнього руху в Україні. Ми вважаємо, що перші кроки за цим проектом можна зробити, коли почнеться будівельний сезон 2010 року, створити орієнтовно 8000 робочих місць за трирічний період. Також ми бачимо деякі хороші досягнення у впровадженні нашого Проекту розвитку міської інфраструктури на 140 млн. дол. США, який допомагає муніципалітетам та водоканалам по всій країні заощадити енергію та покращити якість обслуговування. Крім того, недавно ми схвалили додаткове фінансування на суму 60 млн. дол. США для Проекту реабілітації гідроелектростанцій, за яким із 1996 року виконується поетапна програма відновлення дніпровського каскаду гідроелектростанцій — унікальної системи, що допомагає Україні виробляти дешеву, чисту і дуже цінну гідроелектроенергію, на яку припадає приблизно 4% сукупного побутового енергоспоживання. У нас є важливі плани на майбутнє щодо підтримки реформування та модернізації залізниць, ефективності енергоспоживання у приватному й муніципальному секторах та модернізації системи газопостачання. Але, правду мовити, не все так добре у нашому портфелі інфраструктурних проектів. Інфраструктурні проекти впроваджуються в Україні довше, ніж у більшості інших країн, а отже вигоди від цих проектів Україна одержує пізніше. Якби ми могли діяти швидше, вплив нашої допомоги інфраструктурним інвестиціям в Україні був би значно більшим.

— У Світовому банку пройшла фотовиставка «День-2009», на якій були відзначені й нагороджені найкращі фотороботи. Яке фото припало вам до душі найбільше? За яке ви віддали свій голос?

— Мені сподобалося багато робіт. Я попросив своїх колег вибрати декілька фотографій на тему «Як українці справляються з кризою». Мені дуже добре запам’яталися дві фотографії. На одній зображені молодята, які щойно побралися. Вони сміються і сидять на вулиці за кермом від автомобіля, але самого автомобіля немає. Я думаю, що ця фотографія багато каже про почуття гумору, яке я відчув у багатьох українців, про їхнє прагнення до кращого життя, на заваді якому стала криза, а також про надії та енергійність нового покоління, яке має усі шанси на втілення своїх мрій. На іншій фотографії зображені робітники, які прокладають залізничні колії, що розходяться у два різні напрямки. Для мене це символізує той потенціал, який інфраструктурні інвестиції мають для фінансового стимулювання. Але це також символізує відчуття того, що Україна, можливо, стоїть на роздоріжжі. Я сподіваюся, що шлях, яким країна піде після виборів, буде шляхом поглиблення реформ, зменшення корупції, відповідального управління макроекономікою та безперервної інтеграції у світову економіку.

— Чи буде Світовий банк і надалі співпрацювати з газетою і проводити у себе фотовиставки «Дня» й наступними роками?

— Я задоволений нашим співробітництвом із газетою «День». Фотовиставка є джерелом замальовок із життя українців за багато років, і я сподіваюся, що вона існуватиме й далі.

Аліна ПОПКОВА, «День»
Газета: