Стан справ у інвестиційній сфері на сьогодні, хоч як це дивно, викликає гострі дискусії. При цьому перекручуються показники, пересмикуються факти, підмінюються цифри, висловлюються гіпотетичні домисли. Вип’ячується факт рекордного зростання інвестицій у 2005 р. внаслідок перепродажу «Криворіжсталі» й лунають закиди щодо зростання кіпрського походження іноземних інвестицій. Логічно постає питання: який же реальний стан справ у цій сфері. Нещодавно ці питання були обговорені на нараді керівництва уряду з інвесторами.
За роки незалежності Україна пережила велику кон’юнктуру інвестиційного процесу. Трансформаційна економічна криза призвела до великих інвестиційних втрат. У 1997 р. проти 1990 р. обсяг інвестицій у порівняльних цінах скоротився у 5 разів. Лише у 1998 р. було зупинено інвестиційну кризу і приріст інвестицій в основний капітал становив 6,8%. У 1999 р. внаслідок світової фінансової кризи 1998 р. приріст інвестицій знизився до 0,4%. У наступні сім років інвестиції зростали дуже нерівномірно з великим перепадом. Двічі — у 2002 і у 2005 р., темпи приросту інвестицій знижувались і тричі — у 2001 р., у 2003 р. і у 2004 р. — швидко зростали
Найбільше зростання інвестицій мало місце у 2003— 2004 рр., причому як вітчизняних, так і іноземних. Темпи приросту вітчизняних інвестицій стали рекордними — 28—31%. Ще вищими були темпи приросту прямих іноземних інвестицій 44—70%. Тоді річна сума приросту іноземних інвестицій в Україні вперше перевищила млрд.
Найбільш різке зниження темпів приросту інвестицій (майже у 14 разів) сталось у 2005 р. Основна причина — розгорнута антиприватизаційна діяльність, яка істотно підірвала інвестиційну привабливість і активність. Посилився вплив політики на економіку, внаслідок цього різко знизились економічна активність на підприємствах, в компаніях, галузях та регіонах, які в тій чи інший мірі асоціювались iз політичними силами, що після президентських виборів опинились в опозиції.
Справжнім випробуванням для економіки і для інвестиційного процесу у 2005 р. стало надмірне соціальне навантаження. Підвищення темпів приросту реальних доходів до 23,9% виявилось критичним. Динаміка приросту ВВП, відчувши соціальне перевантаження, знизилась більше як у 4 рази. 2005 р. став негативно рекордним за співвідношенням темпів приросту доходів населення до темпів приросту ВВП — 8 разів. В окремі місяці, наприклад, у червні, це перевищення складало майже 30 разів. З позицій макроекономіки це грубе порушення пропорцій між виробництвом, нагромадженням і споживанням, яке рано чи пізно дає негативні наслідки.
Різкий спад інвестиційної активності, лібералізація імпорту та його тиск на вітчизняне виробництво, зростання соціального навантаження на економіку призвели до спаду економічної динаміки: темп приросту ВВП знизився з 12,1% у 2004 р. до 2,7% у 2005 р. Приріст інвестицій в основний капітал знизився з 28% у 2004 р. до 1,9% у 2005 р. У 2005 р. вперше з 1998 р. темп приросту інвестицій був нижчий за темп приросту ВВП.
Лише у 2006 р. відновилась позитивна динаміка залучення інвестицій в основний капітал, яка істотно прискорилась у другiй половині року. За останній квартал 2006 р. в економіку України вітчизняних інвестицій прийшло — 57 млрд. грн., що становило 60% суми, яка прийшла за весь 2005 рік (93 млрд. грн.).
Ще швидше зростали інвестиції у 2007 р. За I півріччя сума інвестицій в основний капітал становила 60 млрд. грн. Це вдвічі більше, ніж за I півріччя 2005 року і на 32,2% більше, ніж за I півріччя 2006 р. Інвестиції зросли у всіх регіонах України. Більше третини інвестицій в основний капітал спрямовано на розвиток промисловості, насамперед харчової, металургії та машинобудування. Це рекордні темпи приросту інвестицій в основні фонди за роки незалежності України, які свідчать про послідовну політику і роботу Уряду щодо закладання інвестиційної бази для тривалого зростання економіки.
Заходи, які вживались Урядом для підвищення інвестиційного іміджу країни позитивно сприйнялись іноземними інвесторами За IV квартал 2006 р. чистий приріст іноземних інвестицій був такий, як за весь 2005 рік (без продажу «Криворіжсталі»). У I півріччя 2007 р. чистий приріст іноземних інвестицій становив ,6 млрд., що у 5 разів більше, ніж за I півріччя 2005 р. та у 1,5 раза більше, ніж за I півріччя 2006 р.
Окремо слід сказати про феномен надходження іноземних інвестицій у зв’язку з перепродажем «Криворіжсталі». Ця операція зафіксувала в статистиці надходження біля ,8 млрд. — майже половину накопиченої на той час за всі роки незалежності України суми інвестицій. Але що реально вкладено в економіку. Для кращого розуміння цього зробимо таку прикидку. А якщо б «Криворіжсталь» за рік перепродали 10 разів (наприклад, одна компанія іншій і т.д.). Статистика б зафіксувала притік в Україну більше млрд. іноземних інвестицій. Формально Україна зразу б побила всі рекорди по темпах залучення інвестицій, вийшла б в лідери за обсягами інвестицій, у т.ч. на душу населення. Але чи були б ті інвестиції реальні в економіці, в робочих місцях, у заробітках населення. Відповідь очевидна — ні і ще раз ні. Нічого не було б, бо це пусті трансакції. Ось така ціна приватизаційним каналам притоку іноземних інвестицій загалом і перепродажу «Криворіжсталі» тим паче. До речі, характер використання коштів, отриманних з перепродажу «Криворіжсталі», публічно досі невідомий.
Тим часом, у кінці 2006 р. — першій половині 2007 р. нарощування іноземних інвестицій йде стабільно і диференційовано (по проектах і регіонах). Найбільш привабливими сферами економічної діяльності для іноземних інвестора є промисловість, насамперед переробна (25%). Збільшилось надходження іноземних інвестицій в такі галузі, як енергозаощадження, машинобудування, екологія, розвиток комунікаційної інфраструктури. Важливо, що іноземні інвестиції пішли на створення нових виробничих фондів, а не на приватизаційні цілі, як це було з перепродажем «Криворіжсталі» у 2005 р. Приватизаційний напрям притоку іноземних інвестицій істотно зменшився хоча б тому, що не йшла сама приватизація.
Докори щодо кіпрського надходження значних сум іноземних інвестицій теж заслуговують на окремий розгляд. По-перше, надходження інвестицій з Кіпру фіксувалось з самого початку їх обліку. Ще в 1995 р. в Україну надійшло іноземних інвестицій з Кіпру млн. або 7% їхнього загального обсягу. По-друге, динаміка надходження інвестицій з Кіпру постійно зростала. На початок 2003 р. частка іноземних інвестицій з Кіпру в їхньому загальному обсязі подвоїлась і становила 12%. А частка інвестицій з Віргінських островів зросла з 1% у 1995 р. до 6% у 2002 р., тобто у 6 разів. По-третє, за 2005 р. сума інвестицій з Кіпру в Україну порівняно з 2004 р. подвоїлась. І за I півріччя 2006 р. порівняно з I півріччям 2005 р. їхня сума знову подвоїлась.
Отже, офшорний характер кіпрського напряму надходження іноземних інвестицій відомий давно, це хвороба нашого законодавства. Цей напрям наростав постійно, а у 2005 р. активізувався у зв’язку з політикою реприватизації та економічного переділу власності і бізнесу. Цей синдром, до речі, як і спровоковане у 2005 р. негативне сальдо зовнішньої торгівлі досі не вдалось «вилікувати».
Водночас слід відзначити, що реалізацію великого інвестиційного потенціалу України стримує зарегульованість інвестиційної діяльності, недосконале законодавство. На отримання окремих дозволів і погоджень інвестор витрачає понад рік. Серйозною проблемою є також політична нестабільність та низький рівень захисту інвесторів. Звісно інвестор буде почуватися невпевнено, не знаючи, яку політику буде проводити нова влада, а економіка України не завжди може запропонувати такі швидкі й високі прибутки, щоб ризикувати капіталом. Розв’язання зазначених питань дало б можливість покращити інвестиційний клімат України і суттєво збільшити обсяги надходжень іноземного капіталу у вітчизняну економіку.
Тому порівняння залучення прямих іноземних інвестицій у різних країнах свідчить, що рівень інвестування в Україні ще дуже незначний, на порядок нижчий, ніж в країнах ЄС, особливо в розрахунку на душу населення. Так, на одну особу в Україні припадає 9. А це на порядок менше, ніж у Чехії або Угорщині, у 5 разів менше, ніж у Литві.
Водночас економіка України має досить високий рівень інвестиційної привабливості, що відмічають усі іноземні інвестори. Нинішній Уряд робить усе необхідне, щоб у найближчі роки збільшити щорічні надходження інвестицій в Україну до —7 млрд. і виправити наявні диспропорції. У поточному році очікується продовження інвестиційного буму в банківському секторі. Посилення конкуренції серед банків і залучення капіталу з-за кордону призведуть до здешевлення кредитів та розширення кредитування економіки.
Останнім часом уряд вживає заходів щодо нарощування інвестиційної привабливості України. 6 червня 2007 р. затверджено концепцію Державної програми формування позитивного міжнародного іміджу України на 2007— 2010 рр. При Кабінеті Міністрів України створено Раду інвесторів, до складу якої ввійшли представники провідних компаній. З цією метою у вересні була проведена нарада з інвесторами, за підсумками якої з метою розв’язання проблемних питань прем’єр- міністр України надав органам виконавчої влади низку доручень. Однак створення і загострення політичної напруженості негативно впливає на цей процес, знижує інвестиційну привабливість України, гальмує зусилля Уряду, особливо у сфері залучення іноземних інвестицій.