У тендері, який оголосило Міністерство освіти та науки України, беруть участь Бориспільський автозавод, Чернігівський автозавод, Автомобільний завод «АнтоРус» (Херсон), «ВІДІ Юнікомерс» (Київ) та Український автомобільний холдинг (Київ).
Програма Міносвіти «Шкільний автобус» діє у нас з 2003 року, і дорогами уже курсують 1,5 тисячі автобусів з дітьми. Але ще близько 270 тисяч учнів, особливо у селах, де закрили школи, страждають від того, що немає чим добратися до навчального закладу. Тому у сніг, дощ — будь- якої погоди — ходять туди пішки. Найбільше ж страждають діти з обмеженими можливостями.
Цього року на програму «Шкільний автобус» уряд виділив 70 мільйонів гривень. За словами голови тендерної комісії, заступника міністра освіти Олександра Гребельника, в резерві є ще 10 мільйонів гривень, але вони стануть доступними, якщо Верховна Рада прийме зміни до бюджету на цей рік. Загалом міністерство планує закупити 400 шкільних автобусів: 200 малих (до 25 місць) і стільки ж великих (понад 25 місць). До речі, цифра 400 — не остаточна, адже міністерство не знає чи вистачить йому наданих коштів, а ціна одного автобуса поки є комерційною таємницею. Самі ж виробники запевняють, що їхні автобуси — приблизно однакової ціни.
У попередні роки переможцем конкурсу на кращий шкільний автобус ставав Бориспільський автозавод — нині близько 450 його машин возять учнів на навчання. Анатолій Черній, заступник директора підприємства зі збуту та маркетингу, запевнив, що на якість їхніх автобусів досі ніхто не скаржився. До того ж, цьогоріч вони вдосконалили ходову частину, покращили внутрішнє оснащення. Членам тендерної комісії, які оглядали автобуси, сподобалися практично всі, тому вони зауважили, що визначити переможця буде дуже важко. Серед зауважень до виробників — зробити в деяких автобусах додаткові поручні та збільшити кошики для ранців.
Владислав Лисиця, перший заступник генерального директора Херсонського заводу «АнтоРус», запевняє, що їхні автобуси — це абсолютно нові моделі, на 80% — українського виробництва. Вони відповідають усім вимогам, виготовлені на сучасному обладнанні та дуже зручні й безпечні для школярів. «АнтоРус», представив два автобуси відповідно до вимог тендеру та третій — показовий, котрий відрізняється розмірами та кольором (автобус підвищеної місткості, виготовлений для школярів АР Крим).
Вимоги до шкільних автобусів: м’які місця з високими спинками та підголовниками, обов’язкові паски безпеки, додаткові поручні, під сидінням — корзини для ранців, висота сходинок при вході, у водія — пристрій для голосового зв’язку з дітьми. Крім того, автобусу потрібні висока підвіска (враховуючи особливості сільських доріг) та невеликі витрати пального. Як запевнили експерти спеціальної комісії Міносвіти, лише ті шкільні автобуси, які максимально відповідатимуть встановленим вимогам, возитимуть школярів на навчання вже цього навчального року. Та, на жаль, навіть 400 автобусів — це замало, аби всі сільські діти вчасно потрапляли до школи. Багато хто й не дочекається...