Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Реклами поменшає...

Цього року очікують 14%-го спаду
17 січня, 2009 - 00:00

Загалом рекламний ринок минулого року показав непоганий ріст — 17%. Але на 2009 рік рекламісти прогнозують йому спад і повернення на рівень 2007-го.

6 мільярдів 783 мільйони гривень — саме в таку цифру рік, що минув, оцінили у Всеукраїнській рекламній коаліції. Але й це, на думку спеціалістів, набагато менше, ніж прогнозували самі рекламісти...

Планові показники росту рекламного ринку в 2008 році становили 25%, але все зіпсував останній квартал року. До того ж, як відзначають експерти, досить стримано на початку 2008-го поводився ряд великих рекламодавців (наприклад, тютюнові компанії та деякі оператори мобільного зв’язку).

Втім, це ще дуже хороші показники, якщо порівняти їх із прогнозами Всеукраїнської рекламної коаліції на 2009 рік. Так, очікується, що загальний обсяг ринку реклами в новому році впаде на 14% і складатиме лише 9,915 мільярда гривень (цікаво, що наприкінці 2007-го сумарний об’єм був майже таким — 9,645 мільярда гривень).

До речі, вперше з 2002 року рекламісти оцінили ринок надання рекламних послуг саме в національній грошовій одиниці, тобто гривні. Такий крок виконавчий директор Всеукраїнської рекламної коаліції Максим Лазебник пояснює курсовими коливаннями протягом 2008 року (від 4,5 до 9 гривень за долар). Невизначеність поведінки гривні відносно американської валюти не дозволяє експертам проводити розрахунки на наступний рік в іншій валюті, окрім гривні. Але є в такої тенденції й негативний бік — такий хід вимушений, а тому ускладнить порівняння об’ємів рекламних ринків різних країн. Та й самі українці, за словами Максима Лазебника, звикли мислити валютою. Тому для міжнародних експертів, які бажають об’єми українського ринку реклами перевести в долари, спеціалісти Всеукраїнської рекламної коаліції пропонують гривневі показники об’ємів ринку за 2008 рік розділити на п’ять, а об’єми ринку за 2009 рік переводити в валюту вже в кінці року.

За такої нестабільної ситуації рекламісти називають свої прогнози одним із варіантів розвитку подій на рекламному ринку в 2009 році. Адже, зізнаються вони, прогнози доводиться робити в більш невизначеній ситуації, ніж зазвичай...

Не тільки новий рік принесе значні збитки в галузі реклами. Уже наприкінці 2008-го економічна криза підкосила заробітки від реклами на радіо — запланований ріст на 20% насправді виявився спадом на 6%. Від зовнішньої реклами теж очікували росту показників на 20%, натомість зафіксували тільки 9,5%.

— Найважчим буде перший квартал 2009 року. А з весни, сподіватимемося, ситуація зміниться на краще. В будь-якому випадку, навіть якщо не закінчиться рецесія економіки, зникне елемент паніки — люди звикнуть жити в умовах кризи, — прогнозує Максим Лазебник.

Тому на 2009 рік прогнози Всеукраїнської рекламної коаліції набагато скромніші — на третину прогнозується зменшення кількості внутрішньої та транспортної реклами. На чверть, вважають рекламісти, слід очікувати зниження зовнішньої реклами, а також такого виду реклами, як спонсорство телепередач (анонси, логотипи, заставки). На зменшення кількості такої реклами вплине не тільки криза, але ще і зміни в рекламному законодавстві, які набули чинності з 1 січня 2009 року.

Менше стане і реклами в кінотеатрах — на 22%. Телевізійна реклама та реклама в пресі втратить по 10% від обсягів 2008 року.

Нелегкі часи чекають цього року на регіональні телеканали, акцентують у Всеукраїнській рекламній коаліції. Ряд телеканалів, які відкрилися під зростання ринку й до цього часу є інвестиційними, можуть закритися. Набагато легше буде рейтинговим національним телеканалам...

Що стосується преси, то популярними серед рекламодавців будуть громадсько-політичні та інформаційно-аналітичні видання, а не спеціалізовані чи розважальні журнали.

Єдиною сферою рекламного ринку, в якій цьогоріч очікують ріст обсягів рекламних замовлень на 20%, буде інтернет. Цей вид реклами має принести в 2009 році 120 мільйонів гривень, що на 20 мільйонів більше, аніж у 2008-му.

Тетяна МАМАЛИГА, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: