Бізнес: Введення збору з виробників та імпортерів упаковки суперечить зобов’язанням, які Україна взяла на себе як держава-член Світової організації торгівлі.
Бізнес-спільнота, зокрема, не задоволена останніми законодавчими змінами, які було проголосовані в парламенті на початку цього місяця. Зокрема Європейська Бізнес Асоціація звернулася із відкритим листом до урядовців із проханням не допустити запровадження збору з виробників та імпортерів упаковки та товарів в упаковці, а також долучити представників Асоціації до розробки дієвої системи поводження з відходами, зменшення їхнього утворення та максимального повторного їхнього використання. Про це «Дню» повідомили у прес-службі ЄБА.
Ідеться передусім про законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо введення збору з виробників та імпортерів упаковки та товарів в упаковці на розвиток перероблення твердих побутових відходів» № 11402 від 6 листопада 2012 року. Останнім встановлюється додатковий збір із виробників та імпортерів упаковки та товарів в упаковці, спрямований на розвиток сфери поводження із твердими побутовими відходами.
Автори законопроекту пояснюють: кошти, залучені шляхом такого нововведення, мають сприяти забезпеченню захисту довкілля, зменшенню ризику для здоров’я людей та вирішенню масштабної проблеми поводження із відходами. Водночас законопроект аж ніяк не встановлює та не визначає процедуру цільового спрямування зібраних коштів. Та незрозумілим є те, на що саме їх витрачатимуть — на запровадження системи роздільного збирання відходів, їхнього подальшого сортування на сортувальних лініях або на компенсацію тарифів на комунальні послуги з метою створення економічної привабливості для інвесторів, підкреслюють у ЄБА.
Експерти Асоціації прогнозують, що запровадження збору призведе до подвійного оподаткування, адже, з одного боку, його платниками, відповідно до тексту проекту закону, є виробники та імпортери упаковки, а з іншого — виробники та імпортери товарів, для пакування яких її було використано.
Крім того (про що неодноразово писав «День»), нині діє постанова Кабінету Міністрів України «Про впровадження системи збирання, заготівлі та утилізації відходів як вторинної сировини» № 915 від 26 липня 2001 року, згідно з якою, суб’єкти господарювання зобов’язані оплачувати послуги із організації впровадження системи збирання, заготівлі та утилізації використаної тари і пакувальних матеріалів. Тож у ЄБА підкреслюють, що ухвалення проекту закону може призвести до значних переплат із боку суб’єктів господарювання за одну й ту саму за змістом операцію. Також додаткове фінансове навантаження потенційно, попереджає бізнес, призведе до суттєвого збільшення собівартості продукції, що ляже тягарем на плечі споживача.
Врешті-решт, зауважують фахівці ЄБА, проект закону суперечить положенням Генеральної угоди про тарифи й торгівлю (далі — ГАТТ) та зобов’язанням, які Україна взяла на себе як держава-член Світової організації торгівлі (далі — СОТ), оскільки, відповідно до пункту b) ч.1 ст. 8 ГАТТ, держави-члени СОТ визнають необхідність зменшення кількості та номенклатури зборів і платежів. Положення ст. 8 ГАТТ поширюються на збори, платежі, формальності та вимоги, які накладаються урядовими установами у зв’язку з імпортом та експортом. Враховуючи зазначене, встановлений проектом закону додатковий збір, а також складна система його розрахунку та порядок сплати необѓрунтовано ускладнюють імпорт упаковки та товарів в упаковці в Україну.