Учора, під час робочої наради, голова Держфінінспекції України Петро Андрєєв висловив упевненість, що значна частина місцевих чиновників може бути звільнена з роботи через наявність заборгованості з виплати зарплати працівникам бюджетних установ. «Президент України Віктор Янукович дуже жорстко поставив питання щодо неприпустимості будь-яких заборгованостей із зарплати. На виконання відповідного доручення Кабінету Міністрів України ми перевірили місцеві бюджети щодо використання коштів, спрямованих на виплату зарплати працівникам бюджетних установ. Також було проведено аналіз причин допущеної заборгованості із заробітної плати. І результати цієї роботи навряд чи можна назвати втішними», — зазначив головний ревізор країни.
Як повідомили «Дню» в Держфінінспекції, перевірка охопила всі обласні та районні бюджети, бюджети міст обласного підпорядкування, а також бюджети АР Крим, міст Києва та Севастополя. На початок грудня зарплатна заборгованість місцевих бюджетів перевищувала 1,3 мільярда гривень. Причому випадки заборгованості виявлено в більшості (!) областей України.
Серед причин такої ситуації ревізори вказують на зроблені місцевим керівництвом необов’язкові виплати, які здійснювалися, незважаючи на брак коштів для виплати зарплати. Крім того, при незабезпеченості видатків додаткові грошові ресурси витрачали без урахування пріоритетності. Тобто маючи змогу виплатити зарплату (яка належить до захищених видатків), місцеві керівники фінансували, скажімо, капітальні чи інші непершочергові, а інколи й цілком сумнівні витрати. Такі факти виявлено в Одеській, Черкаській, Івано-Франківській та Тернопільській областях. Подекуди суми непершочергових видатків становили десятки мільйонів гривень. Як вважає Андрєєв, тих чиновників, які не фінансують захищені статті бюджету, а саме заробітну плату, варто насамперед притягнути до відповідальності.
До інших причин заборгованості за зарплатами ревізори відносять збільшення органами місцевого самоврядування коштів на власне утримання. Це призвело до обмеження видатків на освіту, охорону здоров’я та культуру. Так, розрахунковий показник обсягів видатків на утримання органів місцевого самоврядування міста Житомира, визначений Мінфіном, перевищує 16,3 млн грн. Але в міському бюджеті для цієї мети затверджено понад 27,6 мільйона гривень. Понаднормативні кошти було призначена на оплату 19 додаткових штатних одиниць.
За результатами перевірки відзначено, що причиною заборгованості в низці випадків є те, що місцеві органи влади не приділяють належної уваги питанням оптимізації мережі бюджетних установ, чим спричиняється збільшення видатків місцевих бюджетів та ускладнюється оптимальний та ефективний розподіл фінансових ресурсів. Так, на Чернігівщині лише за рахунок оптимізації кількості працівників органів місцевого самоврядування та малокомплектних шкіл економія бюджетних коштів може становити близько 77 мільйонів гривень. Те саме стосується й інших областей, зокрема Івано-Франківської, Київської та Сумської.
Наразі перевірки тривають, а відповідні матеріали передано Міністерству соціальної політики України, повідомили в Держфінінспекції.