Контрабанда на ринку нафтопродуктів в Україні рекордно зростає, вважає голова парламентського комітету з питань ПЕК, ядерної політики та ядерної безпеки Микола Мартиненко. «На ринку спостерігається колосальний обсяг контрабанди нафтопродуктів — чорний ринок становить понад 50 відсотків», — зазначив голова комітету. На його думку, це зумовлено корупцією в галузі. «Держава може регулюванням ринку домогтися того, щоб запустити НПЗ. Але воно цим не займається, оскільки корупція в галузі вигідна владі», — підкреслив парламентарій. Як приклад, він нагадав історію з компанією «Лівела», діяльність якої завдала збитків бюджету на мільярди гривень.
Минулого року держбюджет недоотримав понад 4 мільярди гривень через скорочення легального імпорту бензинів і роботи схем із ухилення від сплати податків на ринку моторних бензинів, говориться в листі Мінфіну на адресу Міндоходів від 24 січня 2013 року, повідомляє Інтерфакс-Україна. «Розрахункові обсяги споживання моторних бензинів 2012 року (враховують імпорт, внутрішнє виробництво, експорт і зміна залишків) відрізняються від офіційних даних Держстату про споживання бензинів на 936,9 тисячі тонн, або на 22,3%, в той час як у минулі роки різниця не перевищувала 5%. Зазначене дає підставу говорити про значну частку тінізації ринку бензину», — йдеться в листі.
У Мінфіні уточнюють, що споживання бензинів в Україні 2012 року, за даними Держстату, скоротилося на 2,2% (на 95,2 тисячі тонн) — до 4,197 мільйона тонн. «При цьому виробництво бензинів всередині країни зменшилося значно сильніше — на 42,4% (на 1,201 мільйона тонн), до 1,635 мільйона тонн», — говориться в повідомленні. Згідно з текстом листа, поданим інформагентством, щоб покрити потреби ринку, імпорт повинен був, навпаки, зрости.
Однак, паралельно за даними митних декларацій, у вільний обіг минулого року відпустили близько 2,33 мільйона тонн імпортних бензинів (на 9,2% менше аналогічного показника за 2011 рік».
Нагадаємо, Україна, за підсумками 2012 року, імпортувала нафту й нафтопродукти з Білорусі, РФ, Литви й інших країн на суму 8,8 мільярда доларів.
Прокоментувати ситуацію з контрабандою на ринку бензинів і про те, якою вона буде цього року, «День» попросив заступника директора науково-технічного центру «Психея» Леоніда РЯБЦЕВА:
— Подані Мартиненком цифри завищені. Не зрозуміло, звідки вони взялися. Мабуть, взяли й склали разом 10% збільшення імпорту та 40% зменшення обсягів переробки, тому й вийшло 50%. За нашими оцінками, на нелегальне виробництво та контрабанду припадає 20% всього бензину на АЗС. У порівнянні з 2011 роком — це майже однакові цифри, а з 2010 роком — зменшилися. Усі пам’ятають вибори 2010 року. Тож на ринку всі очікували, що політики для своїх піар-акцій можуть «наїхати» на тих виробників, які займаються контрабандою. Із «Лівелою» нібито офіційно розібралися, але торік стало зрозуміло, що ніхто й ніякий контроль не посилюватиме, й усе, що пов’язано з контрабандою та її обсягами, лишилося на тих же позиціях. Не виключено, що 2013 року обсяги тіньового продажу бензинів виростуть, але не за рахунок контрабанди, а за рахунок використання схем ухиляння від сплати податків у повному обсязі.