Загальні втрати світової економіки від піратства Сомалі становлять 18 млрд дол. на рік, заявив нещодавно генеральний секретар Північноатлантичного альянсу Андерс Фог Расмуссен. І військові кораблі все ще перебувають в Аденській затоці. Тут проводиться антипіратська операція НАТО «Океанський щит». Патрулювання 12 жовтня розпочав і український фрегат «Гетьман Сагайдачний». Участь України в цій операції планувалася давно, а 19 вересня Верховна Рада ухвалила Закон про ратифікацію відповідної угоди. При цьому Україна бере на себе всі витрати, пов’язані з її участю в завданні. Як зазначив командувач Військово-Морських сил Збройних Сил України адмірал Юрій Ільїн, участь в операції щодо протидії піратству обійдеться бюджету в 89 млн грн. Сама лише підготовка корабля в технічному плані потребувала 13,7 млн грн. За словами Ільїна, усі витрати з держбюджету і так передбачені Міністерством оборони України для утримання збройних сил.
З одного боку, це може викликати подив: мовляв, навіщо полювати на піратів в регіоні, де ті вже й так не можуть нікого пограбувати? Адже як не крути, а витрати зростають порівняно з тим, що витрачається у своїх водах. Скажімо, вже при виході з територіальних вод України моряки отримують кошти на відрядження до $10 на добу. Але насправді кошти ці витрачаються не даремно. Передусім, це все ж таки досвід для українських військовиків. Адже середня наплаваність кораблів і катерів українських ВМС невелика: в Об’єднаних силах швидкого реагування вона зазвичай становила близько 22 діб на рік, в Основних силах оборони удвічі менше. Ба більше, зараз Україна витрачає бюджетні кошти, але до цього близько третини наплаваності становила участь в україно-американських навчаннях «Сі Бриз». А вони проводяться за рахунок американських коштів, і Україна завжди оплачувала лише так звані протокольні витрати. Отже, українські військовики протягом 90 діб практикуватимуться у супроводженні суден і проведенні огляду підозрілих суден. Для України це також питання захисту інтересів своїх громадян: лише за останні два роки в полоні у піратів перебувало 52 українці.
Тим часом, експерти прогнозують, що після тривалого затишшя активність піратів Сомалі неминуче зросте. Як пише аналітичний портал Strategypag, поки що пірати вичікують, коли судновласники звикнуть до спокійних вод і підуть на зниження витрат на охорону і страхування суден. Мовляв, ці додаткові витрати судновласники компенсують збільшеними тарифами на вантажоперевезення, що обвалює фрахтовий ринок, і нескінченно так тривати не може.