Наявних зараз в Україні запасів бензину і дизельного пального заправкам вистачить на три тижні. Про це заявив в.о. віце-прем’єр— міністра Юрій Бойко, повідомляє його прес-служба.
«Ситуація на ринку пального контрольована урядом, а запасів бензину і дизельного пального вистачить для забезпечення попиту упродовж більш як трьох тижнів», — сказав Бойко.
Він також зазначив, що Україна повністю забезпечує виконання узятих на себе зобов’язань безперебійного і безаварійного транзиту газу і постачань електроенергії кінцевим споживачам у країнах ЄС і Митного Союзу. «Жодні політичні проблеми усередині країни не повинні завадити виконанню Україною своїх зовнішньоекономічних зобов’язань у сфері енергетики та інших зобов’язань перед міжнародним економічним співтовариством», — відзначив в.о. віце-прем’єра.
Генеральний директор однієї з найбільших мереж заправних станцій в Україні — ТОВ «ВОГ РІТЕЙЛ» — Сергій Корецький підтвердив «Дню» заяву Юрія Бойка. «Ми можемо з упевненістю сказати, що зараз немає жодної причини для створення перешкод у роботі наших автозаправних комплексів. Усі АЗК WOG працюють у штатному режимі і будуть і надалі підтримувати життєдіяльність країни, — зазначив він. -Наразі ажіотаж спав, черги спостерігаються переважно в години пік. У нашій мережі запасів вистачає, пальне підвозять на АЗК регулярно без збоїв».
Що буде через три тижні і чи подорожчає потім пальне — «День» запитав у експертів ринку.
Леонід КОСЯНЧУК, президент асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України»:
— Бойко повторив мої слова, які я сказав, коли в Києві почали вишиковуватися черги на заправках. Насправді нафтопродуктів вистачає. Проблема лише в одному — в курсі гривні. Він знижується, що й позначається на ціні. Нафтопродукти будуть. Дай Боже, ще почнуть працювати банки, тоді все взагалі буде чудово. А на ринку жодної паніки немає, ресурсне забезпечення достатнє. І все буде добре. Але ціна, на жаль, безпосередньо залежить від курсу гривні, тому що бензин і дизпальне купуються за долари, а продаються за гривню. Прогнозів я зараз (щодо руху цін) жодних не роблю. Усе залежить від гривні. Коли вона падає в ціні, кожна копійка в мінус на гривні дає плюс на літрі пального, що продається на АЗС.
Сергій КУЮН, директор консалтингової групи «А-95»:
— Зараз на ринку нафтопродуктів так званий мертвий сезон. Зазвичай у цей час пального вдосталь. Не виняток і поточна ситуація на наших складах. Певна проблема, наскільки я розумію, була з логістикою. Звідси й короткочасний ажіотаж, до того ж проблема зберігалася не більш ніж кілька годин. Жодних побоювань щодо обсягів немає. Зараз я обдзвонюю компанії і цікавлюся проблемою з валютою. Я вже переговорив з кількома великими імпортерами і дізнався, що вони без обмежень купують валюту за курсом 9,1—9,2 гривень за долар, тобто за фактичним курсом Нацбанку, хоча всі дуже боялися спекуляцій: аби за курсу 9,1 не довелося реально купувати валюту за 9,5. Але зараз все гаразд — валюта є, заявки задовольняють в повному обсязі. Звичайно, постанова №49 своєю затримкою придбання валюти на шість днів реально напружує. Але я сподіваюся, що ринок швидко перейде на нові рейки і все буде гаразд. Навіть посівна не є чинником занепокоєння. Після того, як держава перестала регулювати цей ринок, усі почали запасатися — адже зрозуміло, що навесні й восени пального потрібно більше. І ринок у цей час зазвичай «перелитий». Навіть натяків на брак пального останні років вісім я не пригадую, як і на спекулятивне зростання цін.
Геннадій РЯБЦЕВ, директор спецпроектів НТЦ «Психея»:
— Кажучи, що на заправках немає жодного дефіциту нафтопродуктів, Бойко дещо завищив час, на який має вистачити запасів, якщо будуть перебої з постачанням. Не на всякій заправці є запас пального на три тижні — такого зазвичай не буває і не може бути. Але великі мережі АЗС справді здійснюють закупівлі з розрахунку створення запасів десь на дві декади. Отже, зараз немає жодних тривог і побоювань щодо наявності пального. Усі побоювання передусім пов’язані з ціною. Тому що фінансову ситуацію, на жаль, із зрозумілих причин поки що стабілізувати не вдається. Гривня продовжує знецінюватися, а Нацбанк все ще дотримується нового порядку придбання валюти відповідно до постанови №49, через що й виникли на позаминулому тижні певні затримки цистернових партій на кордоні. Цю проблему вже розв’язано, але дехто її використовує як привід для заяв про подальше підвищення цін на нафтопродукти. Причина усього — нестабільна гривна. Якщо вона опуститься нижче рівня 9,2, бензин може подорожчати ще копійок на 30 проти нинішнього середнього рівня. Майже не може впливати на український ринок нафтопродуктів і Росія. Основні поставки бензину до України йдуть з країн Європи і з Білорусі. У бензиновому кошику України на Росію припадає, за підсумками минулого року, всього 3%. Щодо дизпального більше — близько 30%, але завдяки відкритому ринку є всі можливості постачання з інших джерел. Щоправда, Росія може опосередковано впливати через своїх акціонерів на білоруських підприємствах, зокрема на Мозирському заводі. Але я не думаю, що там може чинитися якийсь політичний тиск, політичні важелі. Для цього немає підстав, та й гроші там рахують: український напрям для білорусів економічно найвигідніший.