Цей текст одеського інженера та економіста привернув нашу увагу в мережі Facebook. Для «Дня» він дуже важливий не тільки тому, що збігається з думками багатьох наших журналістів, які були висловлені в попередніх публікаціях, присвячених «Книжковому арсеналу», а й тому, що ми — перше видання в Україні, яке ще 2001 року відкрило свою рубрику — «Лавка філософа»; також «День» доклав чимало зусиль, щоб донести до нації (принаймні тієї її частини, яка готова це сприймати) спадок Сергія Борисовича Кримського. І фразу, винесену в заголовок, ми також можемо назвати «своєю».
«Наша зброя — інтелект!» Що є в арсеналі?
На моє переконання, другий «Книжковий арсенал» став цікавим індикатором процесів, що відбуваються в українському суспільстві. За спостереженням, приблизно 2/3 всіх книжок на фестивалі мали або дитячу, або історичну тематику. І це свідчить про певні тенденції.
Позитивні тенденції.
1. Переважна більшість дитячої літератури була українською мовою. А це ринок, не Держплан. Отже, ринок свідчить про переважний попит на україномовну дитячу літературу.
2. У дитячій літературі злам відбувся. Українська культура, її образи, сюжети й декорації поволі стають урбаністичними. Це запорука того, що українська культура розвинеться, а не загине разом з українською сільською цивілізацією.
3. Змінюється типаж українського «героя нашого часу». З селянина-бідака, що був основним культурним героєм в українській радянській літературі, сучасний український герой — це або шляхетний воїн, або маленький бюргер/міщанин з ознаками підприємливості.
4. З’являється україномовна література, на відсутність якої я вказував багато років, — захопливі розповіді про науку («Захоплююча алгебра», «Жива математика», «Математична кмітливість», «Геометрія мистецтв і ремесел», «Числа і фігури» і т.п.). Це дає надію на те, що збільшуватиметься і кількість дітей, зацікавлених науковою творчістю.
5. Розвивається видання україномовного популярно-енциклопедичного продукту з суперсучасними ілюстраціями. З’явилися яскраві джерела цікавої інформації про найрізноманітніші явища. В моєму дитинстві про таке навіть не мріялося.
6. Історична література представлена переважно україноцентричним та патріотичним поглядом. Є винятки (Кремль працює), але то справді винятки.
Було, звичайно, й багато інших позитивів, але я вирішив виділити саме ці як ілюстрацію стану розвитку суспільства. Які висновки можна зробити? Я роблю такі:
а) українська культура урбанізується;
б) український герой набуває рис, які варто й хочеться наслідувати;
в) судячи з пропозиції на ринку, більшість батьків надає перевагу україномовному продукту в процесі виховання/навчання своїх дітей;
г) історична свідомість в суспільстві будується переважно на українській платформі, а не на імперських міфах.
Але проявилися й негативні тенденції.
1. Дуже мало видається бізнес-літератури, і вона переважно російською мовою.
2. Мало спеціалізованої літератури для широкого кола фахівців (наприклад, для програмістів чи інших поширених інженерних спеціальностей) і практично повна відсутність її українською мовою.
3. Катастрофічно мало філософської та футуристичної літератури. Чому це погано? Наприклад, німці — про них кажуть, що вони остання нація в Європі, яка (навіть робітники) читає античну філософію. А крім того, кажуть, що нації, які не читають філософів, не здатні створити «Мерседес». В Україні, на жаль, відсутній масовий запит на філософську думку. Думаю, це має пряму кореляцію зі зниженням технологічного рівня українськї економіки до рівня нерозвинутих африканських країн.
Отже, бачимо, що попри наявність певних позитивних тенденцій в українському суспільстві, для повноцінного розвитку йому не вистачає ще багатьох речей: масової бізнес-освіти й виховання якісних менеджерів; прагнення досконалості у професійній діяльності; запиту на інтелектуальність.
Впевнений, що коли в суспільстві запанує запит на ці цінності, ми дуже швидко побачимо відображення цього на виставкових стендах «Книжкового арсеналу». Пам’ятаймо, кожен із нас може посприяти цьому. Для цього треба працювати над собою та прагнути досконалості. Чого всім і бажаю.