Уряд таки зірвав бюджетний процес. Дев’ять із десяти органів місцевих громад України (міст, районів, областей) змушені «закривати» витрати за січень 2015 року за формулою 1/12 від суми бюджету 2014 року.
Так, за даними Міністерства фінансів України, станом на 16 січня в країні було затверджено лише 1405 місцевих бюджетів різних рівнів. Із них — 10 обласних бюджетів (Вінницька, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Миколаївська, Полтавська, Сумська, Харківська області); 66 бюджетів у містах обласного значення; 128 районних бюджетів і районних бюджетів у містах, у 33 містах районного значення, 94 сільські, 1074 селищні бюджети. А це — лише 11,9% від їхньої загальної кількості. Із 669 місцевих бюджетів, які мають право на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом, затверджено 197 місцевих бюджетів, або 29,4%.
Натомість експерт Інституту політичної освіти Олександр Солонтай зауважує, що ті органи місцевого самоврядування, які в січні поспішили ухвалити бюджет, порушили чинне законодавство. «Бюджети, які голосуються в січні 2015 року, ухвалюються з порушенням чинного законодавства», — говорить СОЛОНТАЙ. Адже, наголошує він, будь-яке рішення місцевої ради слід оприлюднювати за 20 робочих днів до розгляду. «На практиці часто нема й тижня, а інколи проект показують перед голосуванням. Люди фактично виключені з процесу, самоврядування громади нема, а жоден суд скасувати таке рішення не захоче, бо це ж бюджет!» — говорить експерт.
Тому, переконаний він: потрібно змінити Бюджетний кодекс і посилити відповідальність за порушення, а на місцях вдосконалити статути, регламенти, правила обговорення з громадськістю бюджету та посилювати громадський контроль.
Адже з цього року, відповідно до ухваленого Верховною Радою України Закону «Про внесення змін в Бюджетний кодекс», уряд робить перші кроки на шляху до децентралізації влади. Місцеві бюджети, нібито, отримують більше ресурсів, але водночас збільшується їхня відповідальність за видатки. Зокрема уряд передає місцевим бюджетам 10% податку на прибуток підприємств, 100% державного мита, 100% плати за надання адміністративних послуг, 80% екологічного податку, акцизний податок, 25% плати за надра, податок на майно, єдиний податок, податок на прибуток комунальних підприємств, місцеві збори, інші податки.
Як до нововведень поставилися громади, «День» опитав відповідальних за бюджетний процес на місцях. Ми попросили відповісти експертів на два запитання. Перше — про очікування від бюджету 2015 року, друге — про те, як місто/область/район закінчили минулий бюджетний рік. Зазначимо, що практично всі опитані нами представники місцевого самоврядування відрапортували про «перевиконання» бюджету 2014 року.
Нагадаємо лише, що в лютому цього року парламент збирається переглянути державний бюджет України на 2015 рік. Уряд зобов’язався внести корективи. Утім, як запевнив прем’єр-міністр Арсеній Яценюк, вони не торкнуться місцевих кошторисів. Тому місцеві бюджети можуть бути прийняті місцевими органами влади самостійно, незалежно від того, які зміни буде внесено в державний бюджет на 2015 рік. «Ви маєте право самостійно, не чекаючи рішення уряду або Верховної Ради про держбюджет, без прийняття центрального бюджету, приймати свої бюджети». — заявив голова уряду. Чи готові до такої самостійності й відповідальності, читайте нижче — в коментарях.
ДНІПРОПЕТРОВСЬК
Євген ЖАДАН, голова депутатської комісії з питань соціально-економічного розвитку, бюджету і фінансів Дніпропетровської міської ради:
— Міський бюджет на 2015 рік ще не ухвалено. Причини зрозумілі — Верховна Рада прийняла державний бюджет напередодні Нового року, а опублікований він був лише у січні. Крім того, змінилася сама модель місцевого бюджету. У зв’язку з цим ми працювали над бюджетом два останні тижні, усі департаменти міськради та профільні комітети. Зараз проект міського бюджету розміщено на офіційному сайті Дніпропетровської міськради і з ним можна ознайомитись. Можу сказати, що бюджет з доходами у 5,3 млрд гривень буде збалансований на 100%. Звичайно, у ньому присутні зміни, обумовлені політикою децентралізації — це стосується насамперед адміністрування єдиного податку, а також акцизів та податку на нерухомість. На мою думку, до податку на нерухомість необхідно підходити диференційовано — соціально незахищені люди мають сплачувати менше або їх треба взагалі звільнити, а заможні — мають сплачувати більше. Втім, це питання вирішуватимуть депутати міськради. Що стосується січня поточного року, то існує практика, коли за основу видатків беруть одну дванадцяту від бюджету попереднього року. Саме так ми й зробили.
Минулий фінансовий рік ми завершили з великим профіцитом. Десь 200 млн гривень. Це тому, що Держказначейство затримувало кошти на рахунках. Якщо бути точним, це навіть не профіцит бюджету, а профіцит платежів. Це питання розглядатимуть на сесії міськради у березні. Треба визначитися з бюджетними залишками і розподілити їх. Усі захищені статті на освіту, медицину й інше було профінансовано. Постраждав насамперед бюджет розвитку, капітальні видатки. Їх недофінансування і є негативом минулорічного бюджету, а позитив полягає в тому, що вільні залишки підуть на видатки цього року.
ВОЛИНЬ
Петро САГАНЮК, Володимир-Волинський міський голова (Волинська область):
— Новий рік тепер прийшов із завданням швидкого формування міського бюджету. Тому навіть тоді, коли інші служби відпочивали, частина апарату працювала над формуванням цього основного фінансового документа року. Виходили із тих контрольних цифр, які стали відомими при прийнятті наприкінці грудня державного бюджету. Але ще рано стверджувати, що така робота наближається до завершення. Бо у зв’язку з численними змінами у податковому та іншому законодавстві виникає чимало запитань, і вони наразі залишаються без відповідей. А відповіді мусимо шукати у міністерствах, на цьому рівні. От наприклад, на місцевому рівні треба встановлювати податок на майно, але в яких межах? Кожне місто має встановити свій розмір цього податку. Якими критеріями при цьому керуватися?.. На місцях має залишатися і 5% від акцизного збору, зокрема з продажу пального. Та з тих до десятка заправок, що є у нашому місті, лише одна у ньому зареєстрована. Знову виникає питання: як усі інші платитимуть той збір? Ми, звичайно, свій бюджет уже більш-менш сформували, і бачимо, що дамо собі раду, як давали її і в минулі роки.
23 січня відбудеться чергова сесія міської ради, на яку й виносимо проект бюджету. Очевидно, що невдовзі його і приймемо, а необхідні зміни будемо поступово вносити.
Наразі ж маємо проблему із тим, що бюджетна сфера, зокрема педагоги та медики, не можуть отримати заробітної плати. Тепер заробітну плату працівникам освітньої та медичної сфери виплачуватимуть за рахунок державних субвенцій. На початку тижня я ставив питання перед головою облдержадміністрації, коли ж надійдуть нам ці кошти. Бо у місті виникає соціальна напруга. Отримав відповідь, що профільні міністерства ще тільки розробляють механізми виплат. Тому довелося надсилати листи у профільні міністерства і просити терміново перерахувати міському бюджету зазначені вище субвенції.
Торік Володимир-Волинський виконав свій бюджет на 150%. Маємо сподівання, що справимося з освоєнням бюджету і цього року.
ЧЕРНІГІВЩИНА
Валерій ДУДКО, директор Департаменту фінансів Чернігівської ОДА:
— Дохідна частина обласного бюджету сформована з урахуванням тих змін, що внесені до Податкового та Бюджетного кодексів та деяких інших законодавчих актів. Загальний розмір доходів обласного бюджету з урахуванням міжбюджетних трансфертів — понад 2 млрд 532 млн грн, зокрема й загальний фонд 2 млрд 459 тис. 659 грн Порівняно з 2014 роком, це більше на 47,5 млн, чи на 2%. Обсяг загального фонду при цьому без трансфертів, без субвенцій і дотацій прогнозується в сумі 285,7 млн грн. На його зменшення вплинули зміни до Податкового кодексу.
Зокрема, під час розрахунку надходжень основного для нас податку на доходи фізичних осіб ми врахували збереження діючого порядку визначення податкової соціальної пільги в розмірі 50% існуючого прожиткового мінімуму і збільшення ставки оподаткування з доходів фізичних осіб, а також підвищення ставки податку для пасивних доходів, зниження порогу для оподаткування пенсій тощо.
Відповідно до змін, внесених до Бюджетного кодексу, за обласними бюджетами тепер закріплені 10% податку на прибуток приватних підприємств, ці надходження ми прогнозуємо в сумі 16,5 млн. І тому є резон обласній адміністрації боротися зі збитковістю підприємств, бо це будуть доходи наших бюджетів, які можуть бути направлені на утримання соціальних установ.
Ми передбачаємо, що рентну плату за користування лісовим ресурсом ми отримаємо в розмірі 27,6 млн (на 10% більше), за спеціальне використання води отримаємо 8 млн, буде зараховуватися всього 25% ренти за видобування ренти корисних копалин (2,5 млн), адміністративні послуги (майже 14 млн, зменшення відбулося, тому держава перестала регулювати низку питань). Плануємо податок на прибуток комунальних підприємств — 1 млн 400.
Очікуємо, що до місцевих бюджетів надійте 80% всіх зборів, що збирається в області, і до обласного — 55%. В державному бюджеті на цей рік для нашої області затверджені видатки на централізовані заходи в сумі 76 млн. Вони будуть реалізовані шляхом передачі матеріальних цінностей бюджетним установам (підручники на 1,5 млн, медичні заходи та програми — майже 25 млн).
Що ж до видатків у цілому, то вони, звичайно, мають бути збалансовані з прибутками, і ми їх плануємо в сумі 2 млрд 529 млн 981 тис. грн, зокрема й — загального фонду 2 млн 445,8 тис. Профіцит буде направлений із загального фонду до спеціального на капітальні видатки наших установ. Що ж до окремих галузей, то ми плануємо 350,4 млн на фінансування сфери освіти. Вперше на фінансування інтернатних заходів (державна гімназія ім. Ушинського) передбачена освітня субвенція в сумі 147,1 млн. Також уперше передбачена субвенція для фінансування 19 професійно-технічних навчальних закладів на підготовку робітничих кадрів (понад 112,5 млн). На фінансування інших установ і заходів у сфері освіти передбачаємо майже 100 млн за рахунок власних надходжень обласного бюджету. Загалом на освіту передбачено на 18% коштів більше, ніж торік.
Шодо охороні здоров’я: вперше цього року ми фінансуємо медичну галузь за рахунок медичної субвенції з державного бюджету, обсяг якої передбачається в сумі 461,4 млн. Це на 9 % більше ніж минулого року.
ХЕРСОН
Роман ПІДПЕРИГОРА, директор Департаменту бюджету і фінансів Херсонської міської ради:
— За 2014 рік міський бюджет по податках і зборах виконано на 104,2%, тобто додатково надійшло 17 млн гривень. Вдалося виплатити заробітну плату працівникам бюджетної сфери, здійснити розрахунки по енергоносіях та по інших захищених видатках у повному обсязі. За 2014 рік по соціально-культурній сфері проведено капітальних видатків на суму 18,3 млн грн. Видатки спрямовано на проведення капітальних ремонтів приміщень, покрівель, систем опалення в закладах освіти, охорони здоров’я, культури і спорту, а також на придбання побутової, комп’ютерної техніки, медичного обладнання тощо. Впродовж 2014 року до бюджету міста надійшло 141,4 млн грн субвенції з державного бюджету на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення. Також отримано субвенції на здійснення державних програм соціального захисту населення (державна соціальна допомога, пільги, субсидії населенню, компенсаційні виплати за пільгове перевезення). За 2014 рік місто не має заборгованості з виплат державної соціальної допомоги сім’ям із дітьми, малозабезпеченим родинам, інвалідам дитинства.
Залишилися «не проведеними» органами Державної казначейської служби платежі за виконані роботи капітального характеру та інші види робіт, які проведені підрядними організаціями на загальну суму близько 43 мільйонів гривень.
Враховуючи децентралізацію фінансових ресурсів, здійснену Верховною Радою України шляхом внесення змін до Бюджетного та Податкового кодексів України, бюджет міста отримуватиме щороку податків та зборів на 15 — 20% більше.
Відповідно до статті 41 Податкового кодексу України, та статті 77 Бюджетного кодексу України, органи стягнення, що контролюють та адмініструють податки і збори не надали до виконавчого комітету міської ради прогнозні показники на 2015 рік. Це є причиною неухвалення на даний час міського бюджету на 2015 рік.
Податковою інспекцією у Херсоні готуються прогнозні показники на 2015 рік з урахуванням оголошеної децентралізації. Місто живе за тимчасовим бюджетом на І квартал, затвердженим відповідним рішенням міської ради.
КІРОВОГРАД
Павло ТОПЧІЙ, депутат Кіровоградської міської ради:
— 20 січня позачергова сесія міської ради затвердила бюджет міста. Відбулися суттєві зміни у джерелах фінансування таких галузей як освіта і медицина. Із 2015 року міська медицина буде фінансуватися за рахунок медичної субвенції з державного бюджету, за яку відповідає Міністерство охорони здоров’я, а міська освіта, за винятком дитячих садків і спортивних шкіл, буде фінансуватися за рахунок освітньої субвенції, за яку відповідає Міністерство фінансів України. Наскільки міністерства справляться із завданням своєчасного фінансування цих надзвичайно важливих для міста галузей, покаже час.
Бюджет більш-менш збалансований. Є проблема в тому, що цього року держава не дає грошей місту на харчування учнів молодших класів, але, я думаю, що ми цю проблему вирішимо позитивно. Як завжди, є хронічне недофінансування галузі ЖКГ, але є і певні резерви — податок з нерухомості та податок на розкішні автомобілі, а також акциз на роздрібну торгівлю підакцизними товарами.
Щодо змін відповідно до оголошеної децентралізації, то такі зміни є. Не такі, як анонсувалось і не такі, як хотілось би, але то вже інша справа. Було зменшено норматив відрахування податку на доходи фізичних осіб з 75% до 60%. Натомість запроваджені дві субвенції освітню і медичну, про які я вже вказував. Також розширили базу оподаткування податком на нерухомість, тобто якщо раніше обкладалася податком лише житлова нерухомість, то зараз уся, за винятком, що встановлений законом. Запровадили акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів та транспортний податок. Щоправда, зараз виникають певні питання щодо порядку адміністрування цих податків. Ось на цьому, на жаль, і вся децентралізація.
Минулий рік був важким для всієї України, і Кіровоград не виняток. Хоча виконавчі органи міської ради і рапортують про зростання обсягу реалізованої промислової продукції і підвищення заробітної плати, але ми всі знаємо, що ці позитивні показники виникли через девальвацію нашої національної валюти. Повертаючись до бюджету на 2014 рік, скажу, що він виконаний майже за всіма показниками. Не вдалось своєчасно розрахуватись з усіма підрядними організаціями, але то через проблеми з органами казначейства, які просто не пропускали оплату рахунків. Можливо, у цьому році буде легше, адже грошові кошти бюджету розвитку дозволили розміщувати у банківських установах.
ВІННИЦЯ
Валерій КОРОВІЙ, заступник Вінницького міського голови:
— Проект міського бюджету на 2015 рік буде винесений на засідання сесії Вінницької міської ради 23 січня. Наразі тривають громадські слухання. Особливість цьогорічного головного кошторису Вінниці полягає в повній зміні системи міжбюджетних взаємовідносин після введення в дію нових положень Бюджетного та Податкового кодексів. Прогнозовані розрахунки дають підстави стверджувати, що місцевий бюджет буде збалансованим, а внесені зміни (особливо в частині нових джерел надходжень) створюють стимули для місцевого розвитку. Зокрема, це стосується 60% податку на доходи фізичних осіб, 5% акцизу на алкоголь, тютюн на паливно-мастильні матеріали та єдиного податку, який переспрямовується до загального фонду.
Нашумілий у пресі податок на майно фізичних осіб буде направлятися за новими ставками до місцевих бюджетів лише з 2016 року, і то після опрацювання місцевими радами з точки зору надання соціальних пільг. У той же час податок на майно комерційних структур рівними частками надходитиме вже з квітня поточного року. Одне слово, виграють ті місцеві органи самоврядування, які активно розвивають територію, і встигли провести нормативно грошову оцінку землі. Я можу сказати що це перший і достатньо ефективний крок бюджетної децентралізації.
Січень, відповідно до норм Бюджетного кодексу, закриваємо в рамках 1/12 за тимчасовими кошторисами. Вже виплатили аванс по зарплаті та іншим захищеним статтям.
Що ж до бюджету минулого року, то він виконаний на 100%. За власними і закріпленими доходами навіть є приріст у межах 6%. Основна проблема для фінансистів відома, ліквідність операцій по єдиному казначейському рахунку. Повернулися платіжки по 30 млн грн спецфонду (в основному бюджет розвитку) та 4 млн грн загального фонду. Нині міська влада опрацьовує механізм погашення цієї кредиторської заборгованості.
Підготували Іван АНТИПЕНКО, «День», Херсон; Вадим РИЖКОВ, «День», Дніпропетровськ; Наталія МАЛІМОН, «День», Луцьк; Вікторія СИДОРОВА, Чернігів; Інна ТІЛЬНОВА, Кіровоград; Оксана СОБКО, Вінниця