Днями «Российская газета» опублікувала розлоге інтерв’ю зі статс-секретарем, заступником міністра закордонних справ РФ Григорієм Карасіним під заголовком «Мир по пунктам». Приводом до цієї публікації була обрана тема дотримання Мінських домовленостей — «Комплекс заходів із виконання Мінських домовлено-стей», який було ухвалено 12 лютого у столиці Білорусі в присутності президентів України, Франції, Росії та канцлера Німеччини. Як відомо, ці домовленості складаються з 13 пунктів, обов’язкових до виконання, і щодо кожного з яких є конкретний графік виконання.
Однак розмова заступника міністра з кореспондентом російського видання звелася до того, що українська сторона не виконує Мінських домовленостей і безпідставно звинувачує «ополченців» у зриві цих домовленостей під різними надуманими приводами, у тому числі можливим введенням миротворців на Донбас. А Росія, за словами Карасіна, діє «відкрито і гласно, і у проходженні гумконвоїв кордону України діють українські прикордонники і митники». Хоча всі знають, що величезна ділянка українсько-російського кордону не контролюється Києвом. То як можна говорити, що України перевіряє ці гумконвої? Краще б замміністра відповів, як на Донбас потрапила і продовжує потрапляти така величезна кількість важких російських озброєнь.
«День» звернувся з проханням до експертів прокоментувати звинувачення Карасіна, що Україна не виконує Мінських домовленостей.
«ВСЕ ЦЕ МАНІПУЛЯЦІЇ, МЕТА ЯКИХ ПРОДАТИ СВОЮ ІСТОРІЮ ЧИТАЧАМ «РОССИЙСКОй ГАЗЕТЫ»
Дмитро КУЛЕБА, посол із особливих доручень МЗС України:
— Я б прокоментував інтерв’ю словами самого автора Григорія Карасіна, який використовує цікаву фразу: клішеподібний (клишеобразные) випади. Так от це інтерв’ю дійсно сповнено російськими клішеподібними випадами. Значною мірою воно маніпулятивне і не відповідає дійсності.
Мета цього тексту абсолютно зрозуміла: покласти відповідальність на Україну там, де відповідальність має нести Російська Федерація та підтримувані нею терористи.
— А якщо конкретно по пунктах...
— Дуже просто. Наприклад, ключовий момент щодо припинення вогню. Він говорить, що ополченці до початку березня всі свої зобов’язання з цих домовленостей виконали. Перепрошую, але одразу після підписання Мінських домовленостей Росія разом із терористами реалізувала масштабну наступальну операцію із захоплення Дебальцевого. Тобто про яке виконання йдеться. Росія та терористи почали порушувати Мінські домовленості в перший день після підписання. Це такий найбільш очевидний приклад.
Можемо взяти питання звільнення заручників, усіх незаконно утримуваних осіб на основі принципу «всіх на всіх». Тобто розказувати про те, що Україна звільняє когось не того, в той час як сама Росія тримає незаконно наших громадян. І взагалі принципово відмовляється обговорювати їх повернення. Йдеться про Надію Савченко, Олега Сенцова, Миколу Картюка та інших наших громадян. Це абсолютна маніпуляція.
«СИТУАЦІЯ ДЕМОНСТРУЄ, ЩО ОБСЄ НЕ МОЖЕ ВИКОНАТИ ВСІ НЕОБХІДНІ ФУНКЦІЇ»
— Проте Карасін зі знаком «плюс» називає ефективний моніторинг та верифікацію з боку ОБСЄ...
— ОБСЄ, дійсно, зараз робить багато корисних справ. І ми зацікавлені в тому, щоб можливості ОБСЄ з контролю постійно збільшувались. Але є певна межа можливостей цієї організації. І для того, щоб вакуум заповнити, ми якраз виступаємо за залучення миротворчої місії. А пан Карасін у своєму інтерв’ю якраз і стверджує, що ОБСЄ дуже ефективно працює, і водночас критикує ідею миротворчості. Це лінія Російської Федерації — говорити, що з усім справляється ОБСЄ і навіщо потрібні миротворці. Але об’єктивно ситуація демонструє, що ОБСЄ не може виконати всі необхідні функції. Отже, нам потрібні там миротворці.
— А сам факт присутності 30 росіян у місії ОБСЄ? Хіба це правильно, адже Росія задіяна у конфлікті й бере участь у моніторингу?
— Відповідно до правил ОБСЄ, кожна держава-учасниця може надсилати своїх громадян для участи у місії, але їхня кількість не має перевищувати 10% від загального складу місії. ОБСЄ не має уявлення щодо сторони конфлікту, тому це питання навіть не обговорюється. Громадяни Росії можуть бути в місії, але важливо, щоб вони не перевищували встановленого стандарту і не мали вирішального впливу під час ухвалення загальних рішень та висновків місії. Наразі вони такого впливу не мають.
— Розповідаючи про російські гумконвої, Карасін заявив таке: «Ми діємо відкрито і гласно. У проходженні гумконвоїв кордону України діють українські прикордонники і митники». Як це можна зрозуміти?
— Це вписується і в мій попередній коментар щодо маніпулятивності цієї інформації. Це як злочинець, який знахабнів і не боїться діяти відкрито і гласно, порушуючи закони, так саме і Росія, направляючи гуманітарні конової, не боїться діяти відкрито і гласно, порушуючи норми міжнародного права та українського законодавства. Доступ українських прикордонників та митників до цих конвоїв зазвичай взагалі відсутній або украй обмежений. Тобто все це маніпуляції, мета яких продати свою історію читачам «Российской газеты».
«ЗА ДІЇ ТЕРОРИСТІВ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ НЕСЕ РОСІЙСЬКА ФЕДЕРАЦІЯ»
— Щодо пункту виведення всіх іноземних формувань з України, то Карасін включає радників, які прибудуть чи вже прибули навчати українських військових. Коли це радники ставали формуваннями?
— У Мінських домовленостях прописано виведення незаконних озброєних формувань. Це правда. І для всіх у світі очевидно, у тому числі для Франції, Німеччини та України, що насамперед йдеться про російських найманців та російські збройні підрозділи, які незаконно присутні на території України. Але Російська Федерація має свій погляд на це питання і намагається перекрутити все в бік виведення з України іноземних радників, які допомагають нам реформувати армію і зміцнювати обороноздатність України. Я хочу наголосити, що це радники, які присутні у рамках міжурядових домовленостей з метою імплементації реформ, а не участі в бойових діях, як це роблять російські радники та російські військові на боці терористів.
— Найцікавіше те, що Карасін навіть сам наголошував, що не всі розуміють, у чому суть Мінських домовленостей. Невже треба давати спеціальне пояснення чи тлумачення до цих домовленостей — Мінськ-3, — щоб усе було зрозуміло?
— Коли хтось хоче спотворити і зманіпулювати якийсь текст, то намагається вигадати власну інтерпретацію, власне розуміння цього тексту. Всі прекрасно знають, що таке Мінські домовленості. Це знає Франція, Німеччина, Україна, США і весь цивілізований світ. І лише в Росії не всі розуміють, у чому полягають Мінські угоди. І саме для того щоб нав’язати це особливе розуміння російським та іноземним аудиторіям, і роблять такі інтерв’ю.
— До речі, щодо послідовності виконання Мінських домовленостей, якою вона має бути, з нашого погляду? Бо Карасін наголошує, що контроль за кордоном є останнім пунктом.
— Це правда, Мінськими домовленостями передбачено, що контроль за кордоном має бути забезпечено до кінця року. Але дуже важливо йти за графіком цих домовленостей. І пункт за пунктом усе виконувати. А у нас по кожному пункту виникають іноді переборні, а іноді непереборні перешкоди. І виникають вони з вини Російської Федерації.
— Але останніми днями ми чули з боку лідера бойовиків Захарченка, що вони збираються наступати. Що нам треба робити?
— Нам потрібно продовжувати зміцнювати свою оборону і наполягати разом із нашими міжнародними партнерами на виконанні Мінських домовленостей росіянами і терористами. За дії терористів, у тому числі Захарченка, відповідальність несе Російська Федерація. Це її завдання зупинити Захарченка і утримати його від додаткового порушення Мінських домовленостей.
«САНКЦІЇ МОЖУТЬ БУТИ ЛИШЕ ВІДПОВІДДЮ НА ЧЕРГОВУ ЕСКАЛАЦІЮ З БОКУ РОСІЇ»
— Росія і терористи, схоже, не збираються їх дотримуватися, а нещодавно відбулася чергова зустріч міністрів закордонних справ у «нормандському» форматі. Хіба ці консультативні зустрічі дають результат?
— Звичайно. Якби ми не розраховували на результат, ми не брали б участь у жодних консультаціях. Тобто є переговори, постійні міжнародні контакти, де якісь речі стають публічними, якісь залишаються не публічними. А тиск на Російську Федерацію не знижується. Він є послідовним і дуже чітким з метою забезпечення виконання Мінських домовленостей.
— Ви самі відзначили, що графік не виконується, то, мабуть, треба вживати ще один стимул, запроваджувати нові санкції...
— У принципі ситуація зараз краща, ніж була. Але вона може і повинна бути ще кращою. Жодних додаткових санкцій без додаткової ескалації не буде. Санкції можуть бути лише відповіддю на чергову ескалацію з боку Росії. Але навіть ті засоби, які вже вжиті, насправді болісно б’ють по Росії і є дієвими. Інша справа, що Росія грає в сильну і непереможну державу і ніколи цього не продемонструє. Але аналітики, які мають доступ до відповідної інформацію, констатують усе-таки серйозні проблеми, які виникли у російської економіки, і ці проблеми стають дедалі важчими. Зараз фокус повинен бути на політичному процесі і на просуванні ініціативи про залучення миротворців. Тобто на нормандському процесі і на залученні миротворців як його частині. Ось довкола цього потрібно зосередитися, щоб досягти нових позитивних результатів.
— Які шанси залучення миротворчої місії? Адже в ООН це рішення не пройде через вето Росії, а в ЄС також є чимало друзів Путіна, наприклад новий прем’єр Греції, який також може заблокувати відправку європейської місії.
— Шанси є завжди. Давайте будемо рухатися вперед. Колись ми починали з того, що було скоріше «ні», ніж «так», у відповідь на питання про миротворців. А тепер усе більше держав кажуть, що вони готові підтримати ініціативу про введення миротворців. Давайте працювати і рухатися крок за кроком уперед. Тому що іншого шляху у нас немає.
«ТРЕБА РОЗВІНЧУВАТИ БРЕХНЮ РОСІЇ»
Григорій ПЕРЕПЕЛИЦЯ, доктор політичних наук, конфліктолог, професор Київського національного університету ім. Т. Шевченка:
— Це — зухвала брехня. Інтерв’ю пана Карасіна спрямовано на те, щоб звинуватити українську сторону в усіх гріхах, зокрема неприпиненні вогню. Це — перекладання головного болю з хворої голови на здорову. Карасін як кар’єрний російський дипломат намагається йти в руслі сучасних тенденцій зовнішньої політики Російської Федерації. Основними принципами цієї політики є зухвала брехня, наступальність і агресивність, що й демонструє пан Карасін.
Щодо питання про припинення вогню — Карасін говорить про те, що обстріли Широкіного та донецького аеропорту тривають. Але він не каже, хто обстрілює. А це — саме російські війська і сепаратисти.
По-друге, Карасін говорить про корисність місії ОБСЄ, використання її можливостей і функцій. Але при цьому він не каже, що російські війська і сепаратисти не пускають місії ОБСЄ на окуповані ними території.
Треба розвінчувати брехню Росії. Всім зрозуміло, що Україна давно виконала свої зобов’язання, відвела важку техніку. А Росія як не збиралася її відповідати, так і не збирається, тому що вона готується до наступу. Росія постійно робить дислокацію техніки, намагаючись ввести в оману місію ОБСЄ. Цій брехні треба протиставляти реальні факти.
Інтерв’ю Карасіна підпорядковано лінії, яку проводить Кремль:
1) зберегти необхідні умови для воєнного наступу;
2) перекласти всю вину за ситуацію на українську сторону, з тим, щоб пом’якшити санкції, а в результаті сприяти, щоб з Росії зняли санкції. А у випадку поразки плавно вийти з цього конфлікту як сторона, яка не причетна до нього і яка виконує посередницьку функцію.
Ще одне, що турбує Карасіна, — це миротворча операція. Російська сторона знає, що вірогідність її запровадження близька до нуля. Але сам намір України — звернутися до ООН — ламає всі плани Кремля щодо подальшого наступу і окупації української території. Ми бачимо, як Карасін нервує в інтерв’ю і обмовляється, що Київ замість виконання Мінських угод намагається запровадити миротворчу операцію.