Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Поетичне «Відлуння»

У Києві відбувся ХVII Міжнародний театральний фестиваль моновистав
22 червня, 2015 - 12:31
ПЕТРО МИРОНОВ ОТРИМАВ ПРИЗ «ЗА КРАЩУ ЧОЛОВІЧУ РОЛЬ» (ВИСТАВА «ЧОРНИЙ ПТАХ З БІЛОЮ ВІДЗНАКОЮ», КИЇВСЬКИЙ ТЕАТР «АСТРЕЯ»)
ГРАН-ПРІ «ВІДЛУННЯ XVII» «ЗА КРАЩУ ВИСТАВУ ТА АКТОРСЬКИЙ ДЕБЮТ» ОТРИМАЛА АКТРИСА АВГУСТЕ ПОЦЮТЕ (ВИСТАВА «ПРОЩАВАЙ, НАСТРОЮВАЧ!») ІЗ ВІЛЬНОГО ТЕАТРУ (КЛАЙПЕДА, ЛИТВА)

Попри складний економічний та політичний час у країні, відсутність фінансової підтримки зі сторони державної та міської адміністрації — форум відбувся, не втративши зарубіжних гостей і навіть розширивши географію учасників серед українських театрів. Генеральний директор фесту, художній керівник Київського театру «Колесо» Ірина Кліщевська називає цьогорічне «Відлуння» волонтерським, оскільки «заради ідеї», працювали всі: і учасники, й журі, і театри.

 Організатори висловлюють велику подяку Посольствам Греції та Литви в Україні, а також Австрійському культурному форуму за те, що фінансово спонсорували поселення у готелях на час фестивалю своїх співвітчизників. Хоча «Відлуння-2015» тривало на безкоштовних засадах, чимало українських театрів виявило бажання взяти в ньому участь.

— Головна ідея була утримати фестиваль, адже вже не раз доводилося його поєднувати з форумом «Подія» або переносити проведення до іншого міста, – зауважує Ірина КЛІЩЕВСЬКА. – У Києві й так небагато театральних фестивалів тому, нашою метою було перш за все, щоб «Відлуння» відбулося.

Цьогоріч було представлено 12 вистав на трьох сценічних майданчиках столиці — основна сцена та камінна зала Театру «Колесо», Мистецько-концертний центр ім. І. Козловського, Національний центр театрального мистецтва імені Леся Курбаса, а також у Музеї-квартирі Павла Тичини.

Головою  журі був режисер і хореограф Емануїл Куцуреліс (Афіни, Греція). Гран-прі «Відлуння XVII» «За кращу виставу та акторський дебют» отримала актриса Августе Поцюте (вистава «Прощавай, настроювач!») із Вільного театру (Клайпеда, Литва). У номінації «За кращу чоловічу роль» журі відзначило актора Петра Миронова (вистава «Чорний птах з білою відзнакою», Київський театр «Астрея»), а «За кращу жіночу роль» — актрису Тетяну Єрентюк (вистава «Марина», Запорізький український музично-драматичний театр ім. В. Магара).

Слід відзначити, що цього року було дуже багато вистав, за основу яких була взята поезія. Глядачі могли послухати різножанрові вірші, що були тісно переплетені з драматичними подіями з життя самих поетів, — Павла Тичини, Василя Стуса, Марини Цвєтаєвої, Володимира Маяковського, або ж побачити нову інтерпретацію творів Тараса Шевченка та Ліни Костенко. Неймовірна атмосфера царювала у виставі «Сріблясті голуби у небесах», що проходила у Музеї-квартирі Павла Тичини: завдяки чудовій грі та природному, такому собі «родинному існуванні» з публікою, що постійно знаходилася за крок від актора, Євген Нищук, наче чарівник, оживляв усі речі поета, його помешкання і таким чином доля Тичини відкривалася з нового, незнаного ракурсу.

По-особливому, дуже трепетно й щемливо, аж до сліз, прозвучала підліткова максималістська любов дівчат із вистави «Прощавай, настроювач!» і «Наталчина мрія». Загалом, можна сміливо зауважити, що всі вистави поєднала вічна тема любові: до самого себе (як пошук власного я), до чоловіка чи жінки (як підліткове кохання або у сімейному статусі), до улюбленої роботи (як покликання душі до творчості), до Батьківщини, рідної землі та мови.

— Найбільш сучасно прозвучала на цьому фестивалі тема України, - вважає член журі, відомий театрознавець Валентина ЗАБОЛОТНА.  - Були цікаві пошуки, наприклад, із Музеєм Павла Тичини, як сама форма подачі матеріалу. Мене вразив Стус у виконанні Петра Миронова — його версія долі й творчості поета. Впродовж вистави я плакала, хоч це рідко зі мною буває, а тут я була схвильована до глибини душі.

І ще одна тема прозвучала актуально — боротьба людини за саму себе. Це й вистава «Храм її диявола» про Мерилін Монро, і херсонська «Наталчина мрія», і литовська «Прощавай, настроювач!». Це дуже важлива проблема на сьогодні. На відкритті я говорила: «Це фестиваль моновистав. Всі ми в цьому світі — моно». Таким чином нам лишається боротися перш за все за себе. І нехай не думають, що я закликаю до егоїзму — просто треба відрізняти егоїзм і егоцентризм. Я проти «центропупенків», котрі вважають, що світ обертається навколо них. Я за егоїстів, які переймаються тим, щоб людям навколо них було комфортно, добре і спокійно. Ми мусимо боротися за себе, за свою волю, здоров'я, добробут, за те, щоб у нас було багато друзів, щоб ми мали на кого опертися і щоб вони могли опертися на нас. І ця тема боротьби людини за саму себе — це, на маю думку, дуже важливий момент сьогодення.

— Окрім визначених нашими експертами номінацій, мені би хотілося відзначити виставу «Наталчина мрія», - сказала  Ірина КЛІЩЕВСЬКА. - Проте не тільки акторське виконання Євгенії Кірсанової, а цікаву, філігранну, майже ювелірну роботу режисера Сергія Павлюка з актрисою. Вражаюча зібраність і локалізація внутрішнього стану персонажу. Звичайний глядач це не побачить, мені це видно, бо я теж постановник і знаю цю нелегку працю. Я би дала за це окрему премію.

Також мене здивував Максим Булгаков, який взагалі артист балету у Театрі оперети. У нього чудові акторські здібності, яскравий темперамент, цікаві засоби виразності. А ще я була приємно вражена організацією Житомирського театру. Вони приїжджали до фестивалю, щоб оглянути майданчик, за день до показу приїхала велика постановочно-організаторська група з декораціями. Їм вдалося створити неймовірне враження польоту — точніше падіння-крах лайнеру.

Є в планах фестивалю розширити місце проведення вистав — задіяти ще сценічні майданчики, аби більше глядачів могли відвідати вистави фестивалю. Добре було б задіяти перекладачів та апаратуру для перекладу зарубіжних постановок. І хоча це не так важливо, проте грошовий приз для переможців був би теж дуже приємним. Та найголовніше, щоб фестиваль «Відлуння» продовжував надалі існувати, рости, розвиватися, набувати нових форм виразності…

Вікторія ІЛЬКІВ, театрознавець, фото автора
Рубрика: