Минулого тижня ми розповідали про нинішній вигляд Поштової площі, яку 24 серпня частково відкрили після реконструкції (матеріал «Сієста на Поштовій площі» у номері «Дня» від 28-29 серпня). Позитив є, але багато чого — «не фонтан»: пандуси незручні, немає велодоріжок, чимало речей не дороблені і не зрозуміло, навіщо гнали з відкриттям площі до Дня Незалежності. Зокрема, ми цитували співкоординатора Ради з урбаністики Києва і журналіста Григорія Мельничука, який у своєму блозі детально описав недоліки Поштової в її новому вигляді. Тепер ми дізналися у Григорія Мельничука, як облаштувати Поштову площу, щоб вона стала місцем, комфортним не лише для клієнтів ресторанів на набережній, а й для всіх пішоходів і автомобілістів.
КЛУМБИ І ДОСТУПНІСТЬ
— Які недоліки Поштової площі треба виправити передусім?
— По-перше, варто попрацювати над озелененням. У початкових проектах на площі були клумби. Тобто не сама плитка (зараз дерева на площі є лише у діжках. — Авт.). Клумби мають бути. На площі і на набережній можна знайти місце для посадки дерев. Це те, що просто виправити. Є складніші речі. Наприклад, на тому просторі потрібен паркінг. Можна знайти місце під нього там, де будується торговельний центр. Прокласти велодоріжку не дуже складно, але для цього треба зносити частину побудованого ресторану. Проте, теоретично це теж можливо.
Усе можна виправити. Питання у тому, щоб була готовність до цього і розуміння, що ми хочемо бачити на Поштовій. Якщо говорити дуже стратегічно, у провідних містах світу намагаються зменшити транспортні потоки вздовж річок і роблять пішохідні набережні. Відповідно, постає питання, що робити з Набережним шосе: накривати тунелем, звужувати чи щось інше. Від цього будуть залежати і зміни на площі.
Проста річ, яку можна зробити у рамках завершення реконструкції — збільшити озеленення. І також вирішити питання з доступністю площі для людей з обмеженою мобільністю. Зокрема, попрацювати над питанням ліфтів, які зараз вбудовані у ресторанні комплекси і не є публічними.
— До речі, що робити з пандусами, які дуже круті?
— Пандуси справді круті. Думаю, має бути якийсь архітектурний конкурс з чітко поставленими завданнями: додати озеленення, вирішити проблему пандусів і доступності території для людей з особливими потребами. Це все можна вирішити. Щодо пандусів — заходи можуть бути різні. Можна зробити ліфти, ескалатори — в Одесі вздовж Потьомкінських сходів колись був ескалатор. Головна проблема у тому, що всі архітектурні рішення на Поштовій площі впроваджувалися непублічно. Архітектори спілкувалися з тими ж велосипедистами, але жодної велодоріжки у тому просторі немає.
Проект транспортної розв’язки розробляв інститут «Київдормістпроект», директор якого — Володимир Воробйов. Був альтернативний проект, структурований транспортником Віктором Петруком, але обговорення цих двох концепцій, як і прийняття рішення, що саме втілювати, були непублічними.
«ГОЛОВНА ПРОБЛЕМА — ВІДСУТНІСТЬ ПАРКІНГУ»
— Наскільки грамотно зроблена транспортна розв’язка на Поштовій площі?
— Тунель має надлишкову ширину. Ширина Набережного шосе — шість смуг, а тунелю — вісім. Відповідно, його можна було робити вужчим. Це б коштувало дешевше, і було б більше місця для того самого торговельного центру або підземного паркінгу. Крім того, коли будуть — якщо будуть — робити пішохідною вулицю Сагайдачного, схема руху на Поштовій площі все одно буде мінятися. Бо транспорт по вулиці Боричів Тік має рухатися в один бік, у бік Дніпра. Тобто, будуть проекти переробки транспортної схеми.
Велика незручність для водіїв — відсутність лівого повороту на Поділ, якщо їхати від мосту «Метро». Заїзду на Поділ немає, через це виникають затори на вулицях Набережно-Хрещатицькій і Набережно-Луговій.
— Що відомо стосовно майбутнього Київського річкового вокзалу?
— 2013 року представили концепцію Річкового вокзалу як торговельно-розважального центру з бутиками, галереєю, рестораном. Це вся інформація. Із того часу нічого не відбувалося.
— Що було б добре зробити на Поштовій площі?
— Річковий вокзал як торговельно-розважальний центр — можливо, така ідея має право на існування. Головна проблема Поштової площі у нинішньому варіанті — відсутність жодного місця для паркінгу. Набудовано кілька готелів, зводиться торговельний центр, ресторани, але немає паркінгу. Треба вирішувати цю проблему, бо вже бачимо, що пішохідна набережна забивається машинами. І це ще не відкрили ті самі ресторани, куди люди будуть їздити не на маршрутках.
— Пане Григорію, де, на вашу думку, найбільш прийнятне місце для паркінгу?
— Логічно робити підземні паркінги. І логічно було б зробити стоянку замість будівництва торговельних центрів під землею. Це фактично єдине місце, де паркінг може бути зараз. Питання паркінгу обговорювалося, періодично виникала ідея будувати його, навіть зробити заїзд до нього з тунелю. Але інвестор вирішив, що на паркінгу він грошей не заробить, а на оренді торговельних площ — так. Тож, маємо площу і торговельний центр без паркінгу.
Проблема, яка виникне далі, — це те, що людей намагатимуться загнати у торговельний центр, бо ліквідують нинішній наземний перехід біля фунікулера. Це не дуже коректно, незручно і задасть нових проблем. До речі, є небезпека, що оглядові майданчики стануть частиною ресторанів. До них є виходи з ресторанів, і вони побудовані так, що їх дуже зручно відгородити. Із цих майданчиків відкриваються найкращі види на річку, а доступу людей до них може і не бути.
— Як влада і забудовник відреагували на критику проекту?
— Поки ніяк. Це — не перша хвиля громадського обурення щодо Поштової площі. Але забудовник працює так, як хоче, а Андрій Миргородський, архітектор, який займається торговельним центром, також не має великого бажання спілкуватися з громадськістю. І маємо те, що маємо.
Громадськість може вплинути на проект реконструкції Поштової площі через київську владу. Адже замовником реконструкції є саме влада міста. Відповідно, як замовник вона може вносити зміни до проекту. Люди можуть протестувати, здіймати інформаційну хвилю. І якщо міська влада обере відповідну позицію, проект реконструкції Поштової площі відкорегують.