Найбільші музичні студії США (Universal Music Group, Sony Music Entertainment, Warner Music Group) 28 жовтня подали колективний позов до районного суду Манхеттена (Нью-Йорк, США) і зажадали блокування на постійній основі доменних імен-клонів популярного донедавна музичного сервісу Grooveshark.com. Основним відповідачем у справі виступає українка, яка зареєструвала в травні 2015 року домени-клони (Grooveshark.io, Grooveshark.vc, grooveshark.li) на своє ім’я. За інформацією позивачів, дівчина з Вінниці, яку звуть Віта Ткач, також управляла піратським музичним сервісом з України. Студії звукозапису вже оцінили свої збитки і готові виставити рахунок відповідачу на $4 млн за порушення авторських прав на торговельну марку, $0,4 млн — за кіберсквоттінг і $1,33 млн за порушення авторських прав щодо музичних треків.
Подібні ситуації, кажуть юристи, на жаль, давно стали буденністю в Україні. Вони потрапляють у об’єктив ЗМІ, лише коли йдеться про позови з інших країн або коли суми судових претензій сягають мільйонів. Насправді ж крадуть «інтелектуальну власність» в Україні часто, і роблять це як «одинокі піратки», так і великі серйозні компанії. Правда, останні «оббирають» найчастіше майстрів хенд-мейд...
Саме ця категорія підприємців-початківців, за словами фахівців, є найбільш юридично уразливою для недобросовісних конкурентів. Адже оскільки в Україні сьогодні реєстрація інтелектуальної власності не є обов’язковою, часто автори подібних бізнес-проектів не вважають за потрібне витрачати кошти на реєстрацію назви бренда, слогана, логотипа та в Укрпатенті. І зрештою рано чи пізно нечесні, але юридично підковані гравці бізнесу реєструють на себе всі складові такого бренда і таким чином стають його законними власниками. А фактичний автор проекту мусить або викуповувати свій же бренд, або створювати нову компанію. На жаль, в Україні вже орудують такі «ділки», які вміють заробляти на десятках компаній одночасно.
Нещодавно Укрпатент зробив відкритим доступ до бази даних про реєстрацію торгових марок і промислових зразків, що робить боротьбу з патентними «тролями» та нечесними конкурентами значно ефективнішою. Та як користуватися базою, теж ще не усім зрозуміло. Аби роз’яснити ази патентного «самозахисту», «День» звернувся до спеціаліста.
Наталія ВЛАДИМИРОВА, патентний повірений України, керуючий партнер патентно-правової фірми PRIMA VERITAS:
— Як правильно захищати свою інтелектуальну власність?
— Усе залежить від об’єкту інтелектуальної власності, який захищають. Наприклад, об’єкти авторського права не обов’язково захищати офіційно. У світовій практиці є презумпція авторства: ви — автор з моменту створення твору, а не з моменту його реєстрації. До об’єктів авторського права належать: твори літератури, мистецтва, музичні твори, комп’ютерні програми (зокрема мобільні додатки), об’єкти архітектури, скульптури, лекції, сценарії тощо. Таким чином, створивши такий об’єкт, вам не обов’язково його додатково реєструвати в Державній службі інтелектуальної власності. Але у вас є така можливість. І, виходячи з практики, краще, щоб офіційний документ — свідоцтво про реєстрацію авторського права, був в наявності. Тому що при виникненні спору (досудового або судового), сторона з оформленими документами виглядає більш переконливо, особливо в суді. Навіть позиція суддів майже однозначна: вони не є фахівцям в тій чи іншій сфері, і тому, розглядаючи докази обох сторін, суддя буде на стороні тієї особи, яка має офіційні документи. Реєстрація авторського права коштує 70 гривень, і зовсім не складно отримати її самостійно.
Що ж до об’єктів промислової власності, то форма, строки та вартість реєстрації залежить від об’єкту: патент на промисловий зразок, наприклад, захищає зовнішній вигляд виробу, його дизайн; патент на винахід (корисну модель) захищає спосіб або пристрій, а торговельна марка — назву продукту чи компанії, що надає послуги.
Найбільш правильним з точки зору оптимізації витрат є звернення із питанням оформлення своїх прав до професіоналів. Це стосується не тільки оформлення прав на інтелектуальну власність, а й майже усіх сфер життя. Як правило, час, який людина економить, коли звертається до фахівців, коштує дорожче, ніж оплата за оперативну роботу цих фахівців.
— Як мінімізувати витрати на оформлення?
— Офіційні збори на реєстрацію торговельної марки становлять від 1 235 грн. При цьому реєстрацію видають на 10 років із правом продовжити термін реєстрації кожні 10 років, і так нескінченно.
Людина може самостійно зареєструвати бренд, не звертаючись до фахівців у цій галузі. Це може суттєво скоротити витрати.
Одним із способів мінімізації витрат на реєстрацію об’єктів інтелектуальної власності є реєстрація на резидента України, тому що і офіційні платежі будуть меншими, і буде можливість оформити права без залучення патентного повіреного.
Щоб скоротити витрати на реєстрацію патенту (на промисловий зразок, винахід чи корисну модель), можна реєструвати даний об’єкт на автора патенту. Це зекономить 95% офіційних зборів — саме таку знижку надає держава за умови, що автор патенту і заявник — одна особа.