Другий тур виборів у Миколаєві став одним із центрів найбільш принципових протистоянь в Україні. У сутичку за місто на Бузі вступили два молодих політики — колишній глава облради Ігор Дятлов («Опозиційний блок») і бізнесмен Олександр Сенкевич, який раніше не брав участі в політиці («Самопоміч»). Другий виграв із результатом у 54,9% і перевагою в 11%. Явка виборців становила 47,9% — одна з найбільш високих у країні. Дятлов буквально відразу ж привітав свого опонента з перемогою, не чекаючи на офіційні дані ТВК. Багатьох цей приклад політичної культури порадував, за що колишній глава облради заслуговує на «приз глядацьких симпатій».
Таким чином, Миколаїв розвіяв міф про пострадянське місто і зміг вирватися з «комуністично-регіоналівського електорального поясу». Перемога Олександра Сенкевича стала логічним підсумком довгого шляху переродження міста — після громадянського демонтажу пам’ятника Леніну 22 лютого 2014 року, після вигнання сепаратиста Олега Царьова, після військової слави 79-ї бригади, активної роботи волонтерів і вибуху громадянської активності в останні три тижні перед другим туром виборів. Але тепер успіх молодого глави Миколаєва і досягнення ним цілей багато в чому залежатиме від дій у тому числі центральної влади в Києві.
Про результати виборів, перші кроки та «відкриття» Миколаєва «День» поговорив із новообраним міським головою Олександром СЕНКЕВИЧЕМ:
— Рецепт успіху на виборах — це наша позитивна кампанія з основною ідеєю, що в Миколаєва є можливість і шанс змінитися. Дива трапляються — миколаївці повірили в це й зробили свій вибір. Ми вели відкриту кампанію — зустрічалися в дворах, колективах, брали участь у дебатах. Все це дало результат, адже люди змогли поставити всі запитання, які цікавлять, і сформувати бачення того, хто я насправді.
По-друге, мій опонент Ігор Дятлов — «махровий» регіонал і представник «Опозиційного блоку». Його риторика базувалася в основному на критиці чинної влади, а не на пропозиції конкретних ідей, окрім популістської обіцянки знизити тарифи на ЖКГ в 2 рази.
Зараз у суспільстві є запит на зміни. Миколаївці дали мені шанс цей запит реалізувати, або — «уклепатися» до історії та стати черговим політиком, який не виправдав очікування городян.
— З чим ви пов’язуєте таку високу активність громадян, які активізувалися на вашу підтримку?
— Першу частину кампанії я фінансував за свій рахунок, ні з ким не домовлявся і не влізав у борги. Але після 1-го туру я звернувся до виборців і попрохав допомогти ресурсно, щоб бути представником їхніх інтересів і не стати заручником домовленостей із кимось. У результаті, всі 1600 членів ДВК були волонтерами, я не купив жодної рекламної площини — мені надали їх безкоштовно. Окрім того, підприємці і прості громадяни допомагали займатися агітацією. Питання було не в Сенкевичі, а в тому, щоб мати шанс на якісь зміни, щоб повернутися до минулого, з якого ми довго не можемо вилізти.
Гадаю, результати виборів у Миколаєві — це такий «борщ», який заварився вже давно з багатьох «інгредієнтів». Це й моя персоналія — людини, яка ніколи не була у владі і опозиції, без фінансової підтримки великих гаманців сам зайшов у політику. Це і негативне ставлення миколаївців до мого опонента. І, що найголовніше, втома людей від постійних обіцянок поліпшення життя.
— На які дії ви чекаєте від своїх опонентів з «Опозиційного блоку», які мають велике представництво в міськраді?
— Упевнений, що вони збираються саботувати і зводити нанівець всю нашу роботу. Але я хочу заручитися підтримкою миколаївської громадськості, щоб наші спільні ініціативи просувалися. Миколаївці повинні нагадувати всім представникам влади, що ці люди прийшли захищати не свої інтереси, а інтереси миколаївців.
В «ОБ» 26 осіб (48%) у міськраді. У «Самопомочі», «Солідарності» і «Нашого краю» — 28 (54%). Ми сподіваємося на коаліцію цих трьох сил. Виходячи з цього, потрібно обговорити кандидатуру секретаря міськради, щоб це була людина без мерських амбіцій.
— Які ваші перші кроки на посаді миколаївського міського голови?
— Зараз я думаю, як передати частку своїх підприємств своїй дружині. У процесі кампанії я інформував громадськість, що тепер вона займатиметься цим бізнесом.
Саме те, що я обіцяв як перші кроки в кампанії, я і здійснюватиму на новій посаді. Це аудит комунального майна, землі, впровадження і проведення прозорих процедур. Усе це — реалізація проекту «Прозорий Миколаїв», щоб місто стало привабливим для інвесторів, щоб стало доступним і зрозумілим, чому саме тут варто відкривати свій бізнес.
Я усвідомлюю, що в нас буде багато проблем, адже люди чекають, що вже із завтрашнього дня Миколаїв зміниться. На жаль, це не так. На зміни, що стосуються кожного мешканця, варто очікувати за півроку-рік.