У рамках міжнародного проекту «Політична карикатура в Східній Європі», який об’єднав карикатуристів з України, Білорусі, Молдови, Росії і Німеччини пройшла виставка на тему: «Влада. Політична карикатура в (Східній) Європі». Вернісаж провели в дуже екзотичному місці — Silent green Kulturquertier — колишньому... крематорії, а тепер популярному культурному центрі (Берлін, район Ведінг). Всі учасники виставки (Костянтин Казанчев, Ігор Лук’янченко, В’ячеслав Шилов, Андрій Попов, Денис Лопатін, Сергій Йолкин та інші) були не лише на церемонії відкриття, але й брали участь у дискусії, яку провела відома німецька журналістка Джемма Перцген. Кожен із учасників надав від 5 до 10 робіт на тему «Влада». Великий резонанс публіки викликала політична сатира відомого художника-росіянина Дениса Лопатіна, який представив карикатури на В.Путіна. Могутньо було представлено роботи українських карикатуристів.
КАРИКАТУРА ДЕНИСА ЛОПАТІНА
— Темою виставки була влада, і тенденції всіх карикатуристів і їхніх карикатур — яскраво виражене протистояння, — прокоментував учасник арт-проекту, карикатурист і багаторічний автор «Дня» Ігор ЛУК’ЯНЧЕНКО. — Навіть у російських авторів — в основному там була група сильних пітерських і московських карикатуристів. Багато карикатур проти Путіна було. Природно, білоруські — в тому ж ключі. Але якщо порівнювати карикатуру Східної Європи і німецьку, то напевно наша карикатура є набагато гострішою. У німецькій карикатурі багато табу, вони дуже обережно підходять до вибору сюжету, дуже багато заборонених тем — не зачіпають гендерні, расові і деякі інші питання. Взагалі в Німеччині, в порівнянні з Францією, наприклад, карикатура не особливо розвинута. Там на порядок нижче використовується карикатура в пресі і в основному вона носить ілюстративний характер — відбувається якась подія і на цю тему малюється карикатура. Самостійних робіт дуже мало.
КАРИКАТУРА В’ЯЧЕСЛАВА ШИЛОВА
Виставка пройшла в досить екзотичному місці, — продовжує ділитися враженнями карикатурист, — колишньому крематорії, зараз — культурному центрі, щоб поєднати непоєднуване — гумор і досить похмуру історію. (А ще це може нагадати героям карикатур, чим закінчують тирани. — Авт.). Безпосередньо у просторі виставки було видно ніші для урн. Вийшов цікавий ефект. А на підлозі було розкидано декілька сотень або тисяч газет, по яких ходили відвідувачі виставки. Море інформації, море по коліно. Не зустрічав такого раніше. Виставка минула успішно — було багато гостей, німецької преси, в декількох великих газетах написали про цю виставку. Окрім виставки також відбулося декілька зустрічей, у тому числі і з німецькими карикатуристами, і дискусій. Сьогодні політична сатира виходить на перший план і це ще раз довела виставка карикатуристів у Німеччині.
КАРИКАТУРА ІГОРЯ ЛУК’ЯНЧЕНКА
Мабуть, у карикатуристів зі Східної Європи склалося більш-менш схоже враження про традиції німецької художньої сатири. Про «цивілізаційні відмінності» написав у своєму «Фейсбуці» і російський карикатурист В’ячеслав Шилов: «Сидимо на конференції-бесіді перед відкриттям виставки, німецький карикатурист, який був запрошений на відкриття, говорить про те, що з погляду німців, карикатури «Шарлі» занадто різкі для Німеччини. Але потрібно розуміти, говорить він, що Франція — це інша країна, зі своїм менталітетом і карикатура та сатирична графіка завжди були набагато історично важливіші для французів, аніж для німців. І рамки свободо вираження там традиційно ширші і це нормально для французького суспільства. Позиція без істерики: нам може бути не до душі, що малюють у іншій країні, але це їхня справа, і їхня традиція».
Акцію було організовано німецькою неурядовою організацією Декабристи / iDecembrists e.V. за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини в співпраці з Cartoonlobby e.V., Асоціацією українських карикатуристів, n-ost, Репортерами без кордонів, colta.ru та ARTGESCHOSS. Виставку планують показати в Німеччині, а також привезти в ті міста, звідки прибули учасники проекту. Цілком імовірно, що її покажуть і в Києві.