В оновленій доповіді Міжнародного валютного фонду, оприлюдненій минулого тижня, наголошується на тому, що найбільш важливими напрямами дій української влади для успішного проведення реформ, зокрема, є реформування енергосектору. Втім, українські розробники уже давно проводять свою, енергетичну революцію, яка базується на інноваційних технологіях. І таких проектів — чимало.
ECOISME
Серед найвідоміших енергетичних проектів, створених українцями — система домашнього енергоменеджменту Ecoisme, про яку «День» писав рік тому («Енергоменеджмент — у тренді», №63, 2015).
Останній рік команда інтенсивно працювала над розробкою та просуванням гаджету. Причому, робила це досить успішно. В січні 2016 року сенсор отримав нагороду «Best of Innovations» в категорії розумних будинків на найбільшій виставці електроніки CES. А згодом керівник і співзасновник проекту Ecoisme, 28-річний українець Іван Пасічник потрапив до списку найбільш успішних і талановитих молодих людей у світі під назвою «30 Under 30» журналу Forbes в категорїі «виробництво та індустрія».
Пізніше команда стала учасником 1991 Open Data Incubator і розробила додаток для планування та управління споживанням електроенергії. Зараз Ecoisme — в фіналі конкурсу EDF Pulse Award-2016 (категорія Connected Home), який організовує найбільший в світі оператор атомних електростанцій, французька компанія Electricite de France.
Також проект потрапив в акселератор Virgin Media by Techstars і отримав 120 тисяч доларів на подальший розвиток. Тепер розробники працюють над сенсором в Лондоні. Окрім цього, стартап залучив інвестиції від декількох бізнес-ангелів. А вже 7 липня відбудеться демодей, під час якого команда Ecoisme презентує свої напрацювання перед інвесторами.
TEPLO.ORG.UA
Не менш цікавий і перспективний проект — мультиплікатор практик розумного енергоспоживання Teplo.org.ua. Через збір, обробку та візуалізацію великих даних по споживанню енергоресурсів житловим і соціальним сектором, керівники проекту розробляють практичні рекомендації по розумному енергоспоживанню енергії.
Над проектом розробники працювали з 2014 року, коли проходив пік кампанії на встановлення будинкових лічильників тепла. Оскільки всім встановити лічильники на тепло у міської влади не було можливості, перед споживачами постав вибір: або встановити лічильник за власний рахунок, або чекати своєї черги.
«Встановлювати за власний рахунок було вигідно. Ми бачили рахунки, показники лічильників і розуміли, які шалені кошти переплачують просто ні за що», — розповідає менеджер проекту (СЕО) Надія Сергієнко. За її словами, кошти, зекономлені за один місяць використання лічильника, дорівнюють 90% його вартості.
Втім, спроби пояснити мешканцям будинків переваги встановлення лічильника за свій кошт, не чекаючи черги, були не надто дієвими. Тому команда вирішила показати у цифрах, скільки грошей люди витрачають, якщо платять за нормативами, а не за лічильником.
Спочатку команда подала свій проект на конкурс Kyiv Smart City і вийшла у фінал. А вже в 2016 році проект потрапив до 1991 Open Data Incubator.
«Зараз команда працює над розробкою веб-інтерфейсу, інтуїтивно зрозумілого навіть для користувача, який випадково потрапив на наш сайт. Наша мета — «зачепити» людину і мотивувати її до ефективного енергоспоживання, адже це на 100% співпадає з її власним «шкурним» інтересом», — говорить Надія Сергієнко.
ELECTROCARS
За останні два роки кількість електромобілів в Україні зросла зі 115 до майже 700, а за прогнозами, до кінця року по Україні курсуватимуть маже дві тисячі автівок з електричними двигунами.
З початку року почав діяти закон, який встановлює нульові ставки ввізного мита на автівки, оснащені виключно електричними двигунами. Також зараз готується закон про скасування ПДВ та акцизу на імпорт електромобілів.
Сьогодні підзарядити свій автомобіль можна на 186 спеціальних станціях. До слова, в 2014 році їх було всього дві.
До того ж у Києві міськрада ухвалила правки до концепції розвитку єдиного паркувального простору до 2020 року, яка дозволяє власникам електрокарів паркуватися безкоштовно, а 5% паркомісць мають бути обладнані зарядною інфраструктурою для електрокарів.
Всі ці зміни вдалося досягнути спільними зусиллями електромобільних ентузіастів. Серед таких — команда ElectroCars.
«Україна є на 80—90% імпортозалежною від нафтопродуктів. Наші експерти підраховували, що навіть прості кроки держави — як то скасування ПДВ на електромобілі — уже б найближчі роки поліпшило б платіжний баланс, а повний перехід на електромобілі в комплексі з побудовою альтернативної енергетики дозволили б отримати енергетичну незалежність та зберігати в країни мільярди доларів щороку», — говорить співзасновник ElectroCars Олександр Кравцов.
За його оцінками, за кілька років світові виробники електромобілів виведуть на дороги авто, які не поступаються довжиною пробігу на одному заряді старомодним автівкам на двигуні внутрішнього згоряння.
«Потужний розвиток зарядної інфрастуктури, який демонструють США, Китай та Північна Європа, уже зараз приходить в Україну. Тож за кілька років кожен торговельний центр та супермаркет пропонуватиме зростаючій кількості клієнтів на електромобілях додаткові послуги зарядки авто, адже тепер не доведеться їздити на заправну станцію, оскільки «заправити» авто можна буде всюди, де є електрична мережа. Це дозволить отримати додаткову автономність як для населення, так і для бізнесу та стимулюватиме розвиток дрібних енергетичних провайдерів», — прогнозує Олександр Кравцов.