Надтерміново! Особисто!
Президенту України
Януковичу В.Ф.
Голові Верховної Ради України
Литвину В.М.
Щодо порушень вимог Закону України «Про Регламент Верховної Ради України», Конституції України під час інформування громадськості стосовно прийняття законопроектів № 10639, 10680, 10682, 10683 і 10576 за основу та в цілому та їх об’єднання в межах одного закону, вжиття заходів із усунення цих порушень
З А Я В А
в порядку статті 16 Закону України «Про статус народного депутата України»
та статті 48 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України»
Вельмишановний Вікторе Федоровичу та Володимире Михайловичу!
04 липня 2012 року на 57 пленарному засіданні Верховної Ради України VI скликання Парламентом 262 голосами проголосовано за законопроекти № 10639, 10680, 10682, 10683 і 10576. Варто відзначити, що законопроект 10576 похапцем включений до порядку денного сесії. При цьому було дано організаційне доручення щодо підготовки комітетом єдиного закону, але текст його на засіданні Верховної Ради України не голосувався, бо не був внесений в установленому Регламентом Верховної Ради України та Конституцією порядку.
За вищенаведених обставин інформування суспільства щодо прийняття перелічених законопроектів у цілому є введенням в оману, перевищенням службовими особами, що вносили дані законопроекти і рішення щодо їх об’єднання на голосування, своїх службових повноважень та службовим підлогом, тим більше, що мова йде про непрозору процедуру виділення коштів.
Крім того, мною було ретельно вивчено стенограму 57 пленарного засідання Верховної Ради України, яку я додаю. У ній жодним чином не сказано, що законопроекти були прийняті відразу в цілому. Коли головуючий ставив на голосування законопроекти він не говорив про те, що вони голосуються в цілому, а просто ставив на голосування без відповідного уточнення. І коли головуючий озвучував результати голосування, то не озвучував, що закони прийняті в цілому.
Таким чином вивчення стенограми показує, що вони були прийняті хоч із порушенням процедури, але тільки у першому читанні.
Вказані дії та рішення Верховної Ради України не відповідає вимогам Конституції та Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» (далі – Регламент) і, відповідно, є нелегітимними.
До того ж, законопроекти направлені на суттєве збільшення видатків з державного бюджету (а саме 29 млрд. грн.), але належного обґрунтування збільшення видатків не наведено і висновків відповідних органів не надано.
Крім того, комітетом була висловлена пропозиція щодо того, щоб додати до законопроекту 10680 ще один пункт і збільшити видатки загального фонду для Ради національної безпеки і оборони на 2,5 мільйони гривень. Проте комітет не є суб’єктом права законодавчої ініціативи. Відтак його самостійна законодавча ініціатива не може бути винесена на голосування Верховної Ради. Це призводить до абсурдної ситуації і створює прецедент наділення правом законодавчої ініціативи усі комітети Верховної Ради України.
Результати голосування щодо об’єднання усіх згаданих законів в один не можуть бути визнанні легітимними ще й тому, що голосувати по-суті не було за що, адже не було тексту. Фактично депутати проголосували за примару.
Крім того, питання про прийняття даних проектів поставлено на голосування без дотримання процедури щодо надання народним депутатам України тексту законопроекту (не пізніше, як за 10 днів) з відповідними порівняльними таблицями, висновками головного комітету, юридичного управління та інших супровідних документів, що не відповідає вимогам статей 98 та 117 Регламенту.
Також порушено наше право як народних депутатів, що закріплене у частині другій статті 100 Регламенту Верховної Ради України на внесення альтернативного законопроекту у 14-денний строк після дня надання народним депутатам першого законопроекту з відповідного питання.
Наведене вище не дало можливості народним депутатам належним чином оцінити ті зміни, які пропонуються, та зробити відповідні висновки й прийняти належне та виважене рішення.
Порушенням Конституції та Регламенту є також те, що за даний проект голосували народні депутати не особисто (їхніми картками голосували колеги, що можна простежити із відеозапису засідання) та в залі була відсутня кількість депутатів, яка необхідна для прийняття законів. Так, відповідно до результатів голосування, картками за об’єднання законів в один проголосували: за – 262 народні депутати, що не відповідає дійсності, так як в залі насправді були присутні набагато менше народних депутатів. Також дані про голосування за проект відрізняються від даних електронної та письмової реєстрації народних депутатів України. Так, якщо порівняти ці дані, то за прийняття проекту голосували народні депутати, які відсутні у даних електронної реєстрації або у даних письмової реєстрації, або в обох списках. Деякі народні депутати, які ніби проголосували «за» прийняття цього рішення (відповідно до даних до проекту) були у відпустці, у відрядженні, або хворіють. Так, з порівняння даних голосування за прийняття рішення про прийняття за основу та в цілому як закон проекту 10680 та даних електронної реєстрації, випливає, що «за» проголосували 32 народних депутати, які не були зареєстровані відповідно до даних електронної реєстрації (наприклад, Омельченко О.О., Пилипенко В.П., Білаш Б.Ф., Березкін С.С., Рева Д.О. та інші). А з порівняння даних голосування за прийняття рішення про прийняття за основу та в цілому як закон проекту 10680 та даних письмової реєстрації, випливає, що «за» проголосували 64 народних депутати, які не були зареєстровані відповідно до даних письмової реєстрації (наприклад, Буряк О.В., Воротнюк І.Б., Писаренко В.В., Ахметов Р.Л., Бережна І.Г. та інші). Такі народні депутати, як Пилипенко В.П., Борисов В.Д., Бевзвенко В.Ф., Клюєв С.П., Царьов О.А, Кузьмук О.І., Харовський С.Ю., Янковський М.А., Чертков Ю.Д. були відсутніми відповідно до даних і електронної, і письмової реєстрації, а відповідно до даних письмової реєстрації такі народні депутати, як Баранов-Мохорт С.М., Калетнік Г.М., Янковський М.А. хворіють, Литвин Ю.О., Перестенко М.В., Стоян О.М. знаходяться у відрядженні, хоча відповідно до даних голосування за проект 10680 дані народні депутати проголосували «за» його прийняття повністю та в цілому як закон, незважаючи на те, що вони точно були відсутніми на засіданні.
Тобто, виходячи з наведеного вище, кількість присутніх була значно меншою, ніж та, яка необхідна для прийняття рішень (законів) Верховною Радою, що унеможливлювало прийняття цього Закону. Все це є неконституційним та свідчить про прийняття даного проекту з порушенням процедури прийняття законів, яка передбачена ст. 91 Конституції України, відповідно до якої «Верховна Рада України приймає закони, постанови та інші акти більшістю від її конституційного складу, крім випадків, передбачених цією Конституцією».
Рішенням Конституційного Суду України від 30.09.2010 № 20-рп/2010 по справі №1-45/2010, встановлено, що законодавчі акти, які прийняті з порушенням процедури їх прийняття підлягають скасуванню. А також, що дотримання встановленої Конституцією України процедури розгляду, ухвалення та набрання чинності законами, у тому числі й законами про внесення змін до Конституції України, є однією з умов легітимності законодавчого процесу. Вказане рішення згідно п. 4 його резолютивної частини є обов’язковим до виконання на території України, тобто має преюдиціальне значення для відповідної сфери правовідносин.
Таким чином, порушення процедури прийняття законів є підставою для їх скасування. Тобто, дії Верховної Ради України та її посадових осіб, що не відповідають встановленій процедурі законотворення, створюють загрозу праворегуляторних процесів в державі.
Зазначені дії Верховної Ради України обурюють суспільство та призводять до масових акцій протесту, що тягне за собою порушення стабільності в державі.
Відповідно до ч. 1 ст. 48 Регламенту, рішення Верховної Ради можуть бути скасовані Верховною Радою до підписання відповідного акту Верховної Ради Головою Верховної Ради України.
На підставі наведеного та керуючись статтею 48 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України, -
П Р О Ш У :
1. Вжити заходів щодо усунення порушень вимог Закону України «Про Регламент Верховної Ради» при прийнятті законопроектів № 10639, 10680, 10682, 10683 і 10576, що стосуються внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2012 рік" (щодо збільшення видатків) та вжити заходів для того, щоб громадяни України не вводилися в оману тим, що закони були прийняті за основу та в цілому.
2. З метою усунення порушень вимог Регламенту, невідкладно вжити заходів із оприлюднення результатів голосування по законопроектам № 10639, 10680, 10682, 10683 і 10576 як таких, що були прийняті у першому читанні та не можуть бути об’єднанні в межах одного закону.
Додатки: витяг із стенограми з результатами голосування.
З повагою, Юрій КАРМАЗІН