Що таке класична оперета? Це феєрична музика, розкіш костюмів, штучність сюжету, віртуозний вокал, запальні танці, красені й красуні, пишні спідниці, стрункі ніжки і торжество справедливості над підступністю, добра над злом, кохання над усіма перепонами. Свято, наразі.
Все це можна зустріти на новій виставі Київського національного академічного театру оперети «Циганський барон» Й.Штрауса. Режисер-постановник Богдан Струтинський показав сучасний канон класичної оперети. Колись польський гуморист Юліан Тувім назвав цей жанр «старою ідіотською опереткою», оскільки в ній батько не впізнає власної доньки, бо та сьогодні в нових рукавичках. Струтинський подолав подібні викрутаси лібрето І.Шнітцлера, віртуозно розв’язавши усі хитросплетіння стосунків героїв. Кожна репліка, кожен поворот дійового ланцюжка логічно пов’язано з іншим зусиллями акторських реакцій і красномовних пауз.
Усіх персонажів режисер обрамовує додатковими «бантиками», подаючи їх «крупним планом». Самозакоханого «свинопана» Зупана (Микола Бутковський) — рухомими дзеркалами, що обертаються намальованими над-героями з овалом для живої голови цього пройдисвіта. Суддю Карнеро (Сергій Бондаренко) оточує зграєю чорних ворон-судочинців, чиї скрипучі пера навіть мають власне соло в музиці Й.Штрауса. Кілька слів Управителя з п’єси розвинуто до виразного образу економа-іноземця (Оксана Ткачова). Навіть неговіркий старий циган Палі у виконанні Валентина Рожкова запам’ятовується — як достойно і спокійно передає владу Барінкаю. Доречно вигадано режисером пантоміму жахливого сну Зупана завдяки музиці увертюри і введено дефіле чарівних барабанщиць-мажореток, що передує урочистому виходу місцевого можновладця графа Омоная (Сергій Павлінов).
Режисером вигадано безліч виразних дрібниць, образних деталей, що прикрашають виставу. Наприклад, тут ніби народився фотограф, і він дуже доречно увічнює всю кампанію. А який же циганський табір без коней? То маєте живого коня на сцені та на екрані. А хіба може циган жити без скрипки? Циган зі скрипкою (Володимир Марків) простує залою, починаючи другу дію.
Акторський ансамбль демонструє прекрасний вокал, поєднаний із психологізмом драматичного театру. Сам циганський барон Сандор Барінкай у виконанні Сергія Авдєєва класичний герой. І не тільки через гарну поставу, а й через внутрішню значимість. Микола Бутковський часто грає гострохарактерні ролі, але не повторюється в жодній і вміє бути в них парадоксальним. От і його негідник та шахрай Зупан раптом викликає крім зневаги мало не співчуття — адже він так відчайдушно прагне панського красивого життя... зі свинями. Ось тому у фіналі і отримав подружку — найгладкішу, рожеву і милу (вітання за сміливість і чарівність жінці, що ввійшла в її образі).
На п’яти визнаному майстру Миколі Бутковському творчо наступає Сергій Яцук в ролі слуги Барінкая Стефана — симпатичний шахрай із роду шельменок і насріддінів, гострий у засобах виразності. Сергій Павлінов в ролі графа Омоная переконливо нагадав, як він був молодим героєм — та ж вокальна сила, красива постава і благородство. А Петро Остапенко в ролі закоханого до нестями Оттокара виростає в ліричного комедійного героя.
Жіноцтво у виставі чарівне, красиве і спокусливе. Темпераментна вояка за любов Арсена (Ірина Беспалова-Примак), крутійка Мірабелла (Ася Середа-Голдун) — очей не відірвати, класичні опереткові персонажі. Хіба що красуня Любов Сагат в ролі циганки-графині Саффі дещо холоднувата, надто стримана. А у заслуженої артистки Людмили Бєльської (вихователька Саффі Чіпра), при всій значущості особистості, наче взятої з «Циганки Ази» Старицького, шкутильгає орфоепія, нема чіткості в донесенні тексту.
Хореографія вистави (Вадим Прокопенко) вигадлива, складна, такий собі циганський канкан, і досконало виконана. Одні мажоретки чого варті. А ще є і прекрасний балетний дует.
Класичними для оперети є пишні декорації і костюми вистави (Світлана Павліченко та Ірина Давиденко). Щоправда вушка у свинок надто стирчать і тому більше схожі на котячі. Прекрасно взаємодіє з оркестром і артистами диригент-постановник Дмитро Морозов. Тобто Київська оперета на кінець сезону зробила ще один і рішучий крок до свята.