Закрито ще одну «шпарину», через яку до українського інформаційного простору потрапляв російський медіапродукт. Раніше законодавство не регулювало, що саме вважати європейським продуктом. Цю лазівку використовували, щоб замість європейського контенту закуповувати й транслювати дешевшу та часто неякісну російську медійну продукцію.
Верховна Рада ухвалила законопроект № 2766 ще 17 травня. 20 травня його було підписано головою Верховної Ради України та направлено на підпис Президентові. Нарешті документ було ухвалено, і він набув чинності. Закон передбачає вилучити російський аудіовізуальний продукт із квоти європейського продукту на телебаченні та радіо (крім супутникового мовлення).
«Із ухваленням цього закону, очевидно, затягнули, — коментує «Дню» Світлана ОСТАПА, медіаексперт, заступник шеф-редактора порталу «Детектор Медіа». — Президент мав його підписати за 15 днів, тобто на початку червня він вже був би чинний, але зробив це через чотири місяці. У всякому разі я позитивно оцінюю запровадження цієї норми. Комерційні мовники ще на стадії законопроекту висловили своє обурення, що можна легко пояснити, — бізнесовий інтерес. У них були закуплені великі обсяги продуктів російського продакшену, або навіть виробленого в Україні, але зорієнтованого на російський ринок. Я розмовляла з кількома їхніми представниками — вони були налякані такою ситуацією, адже треба повністю змінювати сітку мовлення й думати над виробництвом власного контенту. Але пройшов час — і вони починають адаптуватися. У порівнянні з минулим роком стало більше українських телесеріалів, мультфільмів та іншого власного продукту. Перехідний процес, спричинений реформами, завжди нелегкий, але він має бути. У підсумку цей закон приведе до пожвавлення українського ринку виробництва медіатоварів, і це насамперед добре для глядача.
За дієвість закону має відповідати Національна рада з питань телебачення і радіомовлення як регуляторний орган. Також, сподіваюся, що завдяки активним громадянам і громадським організаціям, які пильнуватимуть, мовники не можуть розслабитися. В цілому цей закон гармонізує із законом на введення квот на український продукт на радіо й телебачення. Медіаюристи нам пояснили, що колізії не виникне, оскільки закон про квоти на радіо набирає чинності з 8 листопада 2016 року, і поки що діятиме цей закон, який підписав Президент, а потім набере чинності той, і набудуть чинності норми про квоти на радіо. Так що в цілому кількість українського контенту в наших мовниках зростатиме».