17 липня виповнюється рівно чотири роки з дня збиття «Боїнга 777» компанії Малайзійські авіалінії, що слідував за рейсом MH-17 з Амстердама в Куала-Лумпур. Усі пасажири та члени екіпажу — 298 людей — загинули.
До цієї дати міністри закордонних справ країн «Великої сімки» зробили спільну заяву, в якій різко засудили збиття пасажирського літака 2014 року та наголосили, що повністю підтримують роботу Об’єднаної слідчої групи (Joint Investigation Team, JIT) і що її висновки про роль Росії в збитті є «незаперечними, значимими та глибоко тривожними». «Ми закликаємо Росію негайно в дусі доброї волі співпрацювати з Австралією та Нідерландами, щоб пояснити та вирішити всі відповідні питання, що стосуються будь-яких потенційних порушень міжнародного права», — йдеться в документі.
БЕЗЗАПЕРЕЧНІ ДОКАЗИ
І хоча незалежні одне від одного розслідування, зокрема Об’єднаної слідчої групи та дослідницької пошукової мережі Bellingcat, вказують на російський слід у цій справі, поки що нікого не було притягнуто до відповідальності за злочин.
Наприкінці травня цього року JIT оприлюднила висновки свого слідства. Експерти з Австралії, Бельгії, Малайзії, Нідерландів та України дійшли беззаперечного висновку: «Боїнг» було збито за допомогою зенітно-ракетного комплексу «Бук», що прибув на Донбас із 53-ї зенітної ракетної бригади в Курську. Як доказ цього факту громадськості представили відео, на якому зафіксовано перевезення в супроводі конвою саме того «Бука», за допомогою якого було збито літак. Також було встановлено походження ракети, що збила авіалайнер — її було виготовлено на підприємстві у Московській області 1986 року, повідомляє DW. Жодних імен на прес-конференції не називали, проте вважають, що до збиття причетні кілька десятків людей. При цьому слідство закликало всіх, хто знає якусь інформацію про інцидент, відгукнутися.
Паралельне розслідування щодо збиття літака над Східною Україною проводила слідча група Bellingcat, що не лише встановила маршрут перевезення «Бука» з РФ до України, а й уже назвала ім’я підозрюваного у причетності до злочину, яким виявився високопоставлений офіцер ГРУ Росії Олег Іванніков, відомий під іменем «Андрій Іванович» і позивним «Оріон», йдеться у статті на сайті Bellingcat. Ймовірно, Іванніков брав участь у перевезенні установки з Росії до України та назад, у 2014—2015 рр. координував дії проросійських сепаратистів у Луганській області та бійців так званої «групи Вагнера», пише Бі-Бі-Сі.
Після оприлюднення висновків JIT США заявили, що цілком довіряють цим даним. «Настав час для Росії припинити брехати та взяти відповідальність за роль у збитті», — написала тоді у Twitter речниця Держдепартаменту США Гізер Нойерт. Уряди Нідерландів і Австралії також заявили, що вважають Росію відповідальною за роль у збитті літака — така заява є на сайті нідерландського уряду. Свою роль у трагедії Росію також закликали визнати НАТО і ЄС.
ВНЕСОК УКРАЇНИ
Минулого тижня Верховна Рада ратифікувала Угоду між Україною та Нідерландами про міжнародне правове співробітництво щодо злочинів, пов’язаних зі збиттям літака рейсу MH-17 Малайзійських авіаліній 17 липня 2014 року. Документ передбачає, що розслідування буде завершено нідерландською стороною і справа буде слухатися в нідерландському суді.
24 ТРАВНЯ 2018 РОКУ. БУННІК. ПОШКОДЖЕНА РАКЕТА, ЩО ВИКОРИСТАЛИ ЕКСПЕРТИ ОБ’ЄДНАНОЇ СЛІДЧОЇ ГРУПИ ЯК ДОКАЗИ ПРИЧЕТНОСТІ РФ ДО ЗБИТТЯ «БОЇНГА» МАЛАЙЗІЙСЬКИХ АВІАЛІНІЙ НАД ДОНБАСОМ / ФОТО РЕЙТЕР
«День» звернувся до експертів з проханням прокоментувати стан здійсненого за чотири роки після катастрофи розслідування та перспективи того, що воно буде доведено до кінця, а ті, хто вчинив злочин, будуть притягнуті до відповідальності:
«БУЛО Б БАЖАНИМ, ЩОБ РІШЕННЯ СУДУ КОНСТАТУВАЛО ФАКТ АГРЕСІЇ РОСІЇ ПРОТИ УКРАЇНИ, А ЕПІЗОД АГРЕСІЇ — ЗНИЩЕННЯ ЦИВІЛЬНОГО ЛІТАКА — КВАЛІФІКУВАВСЯ ЯК ВОЄННИЙ ЗЛОЧИН»
Володимир ВАСИЛЕНКО, доктор юридичних наук, Надзвичайний і Повноважний Посол України
— Йдеться про покарання фізичних осіб, винних у вчиненні воєнного злочину під час агресії. Якщо справа дійде до суду і він ухвалить вирок щодо осіб, винуватість яких у вчиненні цього злочину буде доведена, було б бажаним, щоб рішення суду констатувало факт агресії Росії проти України, а епізод агресії — знищення цивільного літака — кваліфікувався як воєнний злочин.
У рішенні суду йтиметься про знищення літака та заподіяння смерті близько 300 цивільним особам. Відповідальними за цей злочин будуть визнані конкретні фізичні особи, причетність яких до вчинення злочину буде переконливо встановлено.
Щодо перспектив розвитку справи, то слідство завершується, і всі зацікавлені країни, що раніше брали участь у роботі міжнародної слідчої групи, дійшли згоди про слухання справи в нідерландському суді. Визначено навіть місцезнаходження суду — місцевість Схіпхол у районі міжнародного аеропорту, де побудоване спеціальне приміщення, в якому відбуватиметься слухання справи. Коли конкретно розпочнеться суд, поки що не відомо.
Розслідування на четвертий рік після злочину ще не завершено, оскільки його обставини і прості, і складні. Не важко довести факт знищення цивільного літака Малайзійських авіаліній під час збройного конфлікту, спричиненого агресією РФ проти України. Очевидним є факт загибелі пасажирів цього літака, знищеного російською ракетною системою, якою командували військовослужбовці російської армії. Встановлено дуже багато беззаперечних фактів, які це підтверджують, зокрема номер військової частини, конкретні фізичні особи, причетні до ввезення на територію України цієї ракетної системи, а потім вивезення її до РФ. Але разом з тим матеріали справи базуються не на свідченнях людей, безпосередньо причетних до злочину, а переважно на непрямих доказах. І в цьому складність доведення скоєння злочину конкретними людьми. Треба зібрати таку суму непрямих доказів, що не лише кількісно свідчила би про факт злочину, а якісно давала можливість кваліфікувати дії конкретних осіб як злочин. Тут важливі докази, які вказують, що саме ці конкретні люди були причетні до вчинення злочину. Тому слідство триває і досі, але, сподіваюся, скоро буде завершено.
Поки що нідерландські слідчі не оприлюднили список конкретних осіб, які підозрюються у скоєнні злочину. Суд, без сумніву, ухвалить рішення про кримінальне покарання конкретних осіб винуватість яких у знищенні цивільного літака та загибелі великої кількості людей буде доведена. Але не факт, що ці особи будуть реально покарані, адже Росія заперечує свою причетність до вчинення цього злочину та навряд чи видасть осіб, які будуть засуджені до тих чи інших строків покарання.
Нідерландський суд, прокуратура, правоохоронні органи, вочевидь, будуть вимагати видачі цих осіб. Але заздалегідь можна передбачити, що Росія відмовиться видати цих осіб. Примусити РФ до цього можуть лише потужні системні міжнародно-правові санкції проти Росії, як держави-агресора.
«ДОКАЗИ НЕ ЗАЛИШАЮТЬ МІСЦЯ ДЛЯ СУМНІВІВ»
Едвард ЛУКАС, старший віце-президент Центру аналізу європейської політики
— Це ганебно, що чотири роки потому ніхто не був притягнутий до відповідальності за цей злочин. Збірка доказів із відкритих джерел, здійснених Bellingcat та іншими не залишає місця для сумнівів; нідерландське та інші розслідування є аналогічними. І все ж Кремль продовжує «туманити розум» та висувати пустопорожні погрози з надзвичайним успіхом, в той час як бажання Дональда Трампа зустрітися з Володимиром Путіним один на один демонструє все чітко.