Школи й університети — найродючіший ґрунт для формування покоління технологічно просунутих і кваліфікованих фахівців.
Говорити про можливості та перспективи застосування штучного інтелекту (ШІ) в обхід теми освіти недоцільно. Будь-яка технологія — плід неймовірних зусиль людини.
Той, хто має кваліфікацію і знання, отримує козир у вигляді впливу на хід розвитку цивілізації. Тема ця надзвичайно важлива, оскільки сьогодні ми створюємо майбутнє не лише для себе, але і для наших дітей. А тому хочемо зробити його не лише досконалішим, а й безпечнішим.
Поки ж людство шукає консенсус, як зробити ШІ надійним помічником, не перетворивши його на глобальну загрозу руйнівного характеру, молоде покоління все більше потребує практичної взаємодії з ним. І вже сьогодні країни Заходу не просто надають дітям базові знання про ШІ, але й успішно застосовують його для поліпшення якості освіти.
В Україні на сьогодні такі практики не впроваджені навіть точково — ні власні, ні запозичені. Але це не означає, що нам це не потрібно. Якраз навпаки: світова статистика вже не один рік долучає українських розробників до списків кадрів, яких найбільше потребують, великих західних корпорацій.
ВУЗЬКИЙ ПОГЛЯД НА ГЛОБАЛЬНІ РЕЧІ
Як розуміє, що таке ШІ українська молодь? Це роботи. Це бекенд-алгоритм, розроблений Youtube для підключення та перегляду призначених для користувача відеороликів із залученням відповідної аудиторії. Це соцмережі та голосовий помічник у смартфоні. Це чати, які забезпечують своєчасне обслуговування й обмін інформацією на різних платформах. Це хмарні сервіси для зберігання накопиченого матеріалу.
Це думка дітей і підлітків. А чи кожен дорослий знає, що ШІ — це не просто голос з телефону або робот, що допомагає оформити кредит он-лайн?
ШІ — це ціла цифрова «нервова система», яка за умови правильного підходу здатна перевершити людину будь-якого фаху. При цьому не варто боятися, що ШІ почне працювати проти людей. Справжній ШІ ніколи не працюватиме проти людей, якщо його розробник розуміє, з чим має справу. Працюючи в симбіозі з людиною, ШІ забезпечить комбінацію здібностей для досягнення кращого результату в будь-якій галузі. Чи допоможе це нашим дітям? Так, якщо ми подбаємо про якість отримуваних ними знань уже сьогодні.
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»
Щоб підготувати учнів і студентів до майбутньої співпраці з ШІ — а це логічний наслідок технологічного прогресу — школи і виші мають бути готові відповідати на цю потребу.
На Заході освітні екосистеми створюються шляхом поєднання унікального творчого інтелекту людини з технологіями ШІ. Прикладами не потрібно довго шукати: у Стенфордському університеті ШІ вивчають із 1962 року, і студенти там мають доступ до однієї з кращих у світі профільних дослідних лабораторій; у Массачусетському технологічному інституті ШІ зацікавилися ще раніше, 1959 року, і нині розробляють на його основі навчальні програми для шкіл. Подібні роботи ведуться в Австралійському національному університеті, Карлтонському університеті (Канада) і Нанкінському університеті науки і технологій (Китай).
Давайте розглянемо деякі вражаючі приклади, які можуть прекрасною альтернативою зашкарублій системі освіти, що існує нині в українських реаліях.
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ КОУЧИНГ
В епоху інформаційного буму, коли доступ до фактів забезпечується за допомогою простого клацання по клавіатурі, вчителів доцільно виводити із ролі «мудреця на сцені» до тих, хто «направляє збоку».
У США, Японії, Китаї, Австралії та деяких країнах Європи активно застосовуються технології віртуальної реальності. Наприклад, американський USC Institute for Creative Technologies створює прототипи віртуальної навчальної програми, яка об’єднує ШІ та тривимірну анімацію для такого навчання дітей, яке враховує їх вікову категорію.
Освіті належить велика роль — так було в усі часи. В наші дні вона стає ключовим чинником для інноваційної економіки. Вже зовсім скоро зосередитися лише на гарних оцінках буде недостатньо. Молодим людям буде потрібна цифрова грамотність, уміння комунікувати не лише з однолітками, а й з технологіями, які стануть невід’ємною частиною екосистеми сучасного суспільства. Творче мислення, здатність створювати оригінальні ідеї та прагнення втілювати їх, бажання постійно вчитися новому — ключові принципи майбутнього, що наближається. І для цього дітям необхідно створити умови, в яких ШІ не прирівнюватиметься до вдосконаленого калькулятора, а послужить потужним помічником у здобутті молодими українцями якісної сучасної освіти. Переваги будуть на нашому боці, якщо освітній чинник буде посилено. Школи й університети — найродючіший ґрунт для формування покоління багатогранних кваліфікованих фахівців
Діти навчаються як за допомогою викладачів, так і за допомогою комп’ютерних помічників, які допомагають їм направити інтереси в потрібне русло і при цьому швидше набути навичок «спілкування» з інноваційними технологіями. Учні обмінюються враженнями і створюють таким чином контент для обговорень. А вчителі можуть ефективніше аналізувати здібності та побажання кожного учня.
ВІРТУАЛЬНІ АСИСТЕНТИ
Велика частина часу вчителя до цих пір іде на формування навчального контента, який ще потрібно вбудувати в жорсткий, негнучкий навчальний план.
На безпосередній контакт із дітьми часу не залишається, хоча учні, особливо початкових класів, вимагають індивідуального підходу для розкриття своїх талантів і потенціалу.
Уже сьогодні ШІ, «оформлений» в унікальні програмні рішення, полегшує вчителям рутинну роботу й аналізує успішність дитини. Такі програми, як Khan Academy та Thinkster Math, просувають учнів із багатьох предметів, залежно від рівня їх успішності та здібностей.
У цьому середовищі вчителі отримують більше часу на індивідуальний підхід, відсутність якого часто призводить до болючих наслідків.
ВІРТУАЛЬНІ СОЦМЕРЕЖІ
Класичне шкільне й університетське середовище у більшості країн — це є навчальний простір, замкнутий у чотирьох стінах навчального класу. Спільні віртуальні соцмережі дозволяють учням, студентам і вчителям вийти за рамки цих стандартів.
За допомогою програми Brainly та платформи глобальної мережі Q&A користувачі можуть вільно спілкуватися між собою віртуально, обмінюючись знаннями, досвідом та інтересами; створювати спільні творчі проекти, проходити тренінги, брати участь в олімпіадах і конкурсах.
Програма дозволяє підвищити успішність із конкретних предметів за допомогою візуалізації поставленого учням завдання. Ввівши відповідний запит в Brainly, дитина отримає його докладний опис і відео, в якому використовуються спеціальні символи Marvel для пояснення заданого питання.
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ КУРСИ Й ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ДИЗАЙН
Щорічне придбання підручників для вивчення навіть базових предметів у школах — задоволення не з дешевих. Про це знають усі батьки.
Спеціалізовані сайти Teachable, Udemy та CourseCraft дають можливість учителям створювати повні тематичні навчальні курси для учнів будь-яких класів, формуючи цілу екосистему, яка поєднує в собі коучинг, віртуал, дизайн контента, групові відеочати й електронні таблиці аналізу успішності та здібностей учнів.
Інтелектуальну навчальну програму також можуть розробити «під ключ» для конкретного учня. А необхідність у придбанні дорогої навчальної літератури повністю відпадає.
ГЛОБАЛЬНА ВИКЛАДАЦЬКА МЕРЕЖА
Як у вітчизняних школах забезпечується розвиток викладачів? Зазвичай цим займається адміністрація навчального закладу (якщо займається), і найчастіше йдеться не більше ніж про профільні тренінги, семінари або курси.
Чи встигають учителі відвідувати подібні заходи в умовах давно застарілих підходів до навчання дітей, що вимагає індивідуального підходу й уваги? Питання риторичне.
На Заході панацеєю став розвиток ШІ й екосистеми глобального навчання. Наприклад, американська віртуальна викладацька мережа EducationOnAir надає вчителям онлайн-курси для підвищення кваліфікації та вебінари для обміну досвідом з колегами. Ще один вихід — TheGlobal Education Conference, проект, який відкриває доступ до навчальних конференцій і сотень тренінгів для професійного зростання.
Описані вище інновації дають приголомшливі результати. ШІ для викладачів став синонімом розширення кордонів сталих практик обміну досвідом і знань.
ІНТЕГРАЦІЯ ШІ ПОЧИНАЄТЬСЯ З ПЕРШОГО КРОКУ
Освіті належить велика роль — так було в усі часи. В наші дні вона стає ключовим чинником для інноваційної економіки. Вже зовсім скоро зосередитися лише на гарних оцінках буде недостатньо. Молодим людям буде потрібна цифрова грамотність, уміння комунікувати не лише з однолітками, а й з технологіями, які стануть невід’ємною частиною екосистеми сучасного суспільства. Творче мислення, здатність створювати оригінальні ідеї та прагнення втілювати їх, бажання постійно вчитися новому — ключові принципи майбутнього, що наближається. І для цього дітям необхідно створити умови, в яких ШІ не прирівнюватиметься до вдосконаленого калькулятора, а послужить потужним помічником у здобутті молодими українцями якісної сучасної освіти. Переваги будуть на нашому боці, якщо освітній чинник буде посилено. Школи й університети — найродючіший ґрунт для формування покоління багатогранних кваліфікованих фахівців.