Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

120 бандуристів — вперше на одній сцені!

Дві капели із України і США — офіційно є єдиними спадкоємцями капели 1918 року
17 жовтня, 2018 - 10:37
ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ, У 1946 РОЦІ В КИЄВІ ПОНОВЛЮЄТЬСЯ ДІЯЛЬНІСТЬ КАПЕЛИ І СТВОРЮЮТЬ ДЕРЖАВНУ КАПЕЛУ БАНДУРИСТІВ УРСР (НИНІ НАЦІОНАЛЬНА ЗАСЛУЖЕНА КАПЕЛА БАНДУРИСТІВ УКРАЇНИ ІМ. Г. МАЙБОРОДИ)

Вперше за всю історію розвитку жанру дві відомі у світі капели бандуристів, які були історично роз’єднані від 1946 року — «Українська капеля бандуристів ім. Т. Шевченка» (Детройт, США) і Національна заслужена капела бандуристів України ім. Г. Майбороди, — зіграють спільний концерт. Цей захід відбудеться за програмою Міжнародного форуму бандуристів (19 — 22 жовтня, Київ; 20 жовтня, Чернігів) з нагоди 100-річчя Київської капели бандуристів.

Нагадаємо, у серпні 1918-го за сприяння гетьмана Павла Скоропадського бандуристом Василем Ємцем було створено перший професійний музичний ансамбль бандуристів — Київський кобзарський хор. 1923 р. було сформовано «Київську капелу бандуристів», кістяк першого складу якої склали два бандуристи колишнього «Кобзарського хору» — Григорій Андрійчук та Георгій Копан. 1941 р. капела поїхала в турне, яке завершилося в Німеччині, звідки 1949-го у повному складі емігрувала до Детройту, де й працює донині.

Учасники капели зберегли практично знищений в Україні унікальний довоєнний репертуар, котрий містить релігійні твори, церковні колядки, республіканські, стрілецькі та повстанські пісні, традиції музикування та виконання і, найголовніше, довоєнний інструмент — бандуру харківського типу, яких в Україні на сьогодні залишилося всього чотири екземпляри.

УЧАСНИКИ «УКРАЇНСЬКОЇ КАПЕЛИ БАНДУРИСТІВ ІМ. Т. ШЕВЧЕНКА» (ДЕТРОЙТ, США) ЗБЕРЕГЛИ УНІКАЛЬНИЙ РЕПЕРТУАР І ДОВОЄННИЙ ІНСТРУМЕНТ - БАНДУРУ ХАРКІВСЬКОГО ТИПУ, ЯКИХ В УКРАЇНІ НА СЬОГОДНІ ЗАЛИШИЛОСЯ ВСЬОГО ЧОТИРИ ЕКЗЕМПЛЯРИ!

Коли УКБ ім. Т. Шевченка пустила нове коріння в Детройті, у США, колектив виступив у більш ніж 500 концертах у Північній Америці, Австралії, Європі та Україні. Її чарівне звучання лунало у найпрестижніших залах світу, зокрема в «Карнеґі-холі» у Нью-Йорку, кафедрі «Нотр-Дам» у Парижі, у «Мессі-холі» в Торонто, у Львівському, Одеському та Київському оперних театрах...

Після закінчення Другої світової війни, 1946 року в Києві також поновлюється діяльність капели і створюють Державну капелу бандуристів УРСР на чолі з талановитим музикантом Олександром Міньківським...

З тих пір дві капели офіційно є єдиними спадкоємицями капели 1918 року. На цьому форумі вони вперше зберуться разом і зіграють спільний концерт. На одну сцену одночасно вийдуть 120 бандуристів.

Проведення форуму з нагоди 100-річчя формування першого у світі унікального українського мистецького колективу — Київської капели бандуристів — це можливість вперше зібрати воєдино хранителів українського мистецтва із різних континентів, які майже 80 років у еміграції плекали культурний пласт, на жаль, знищений у радянський період та практично невідомий в Україні. Йдеться про музичні традиції засновників Київської капели бандуристів, знайомство української спільноти з невідомим сьогодні в Україні популярним у першій половині ХХ ст. інструментом — бандурою харківського типу, музичним репертуаром, збереженим представниками діаспори в еміграції та творчістю Гната Хоткевича, який зробив справді визначний внесок у розвиток бандурного виконавства першої половини минулого століття.

Нині організатори форуму бандуристів здобули грант Українського культурного фонду на здійснення українсько-американського проекту. Акції проходитимуть у семи локаціях, відбудеться 50 подій за участю 200 виконавців та учасників форуму із семи країн світу. Мета проекту — побудувати ефективну платформу обміну досвідом між діячами бандурного та хорового мистецтва з України і США.

Програма включає проведення панельних дискусій, науково-теоретичної конференції, представлення актуальних історичних мистецьких розвідок; сучасних музичних, видавничих, документальних та візуальних проектів, а також проектів, присвячених відновленню втрачених традицій музикування та інструментарію; майстер-класів та ворк-шопів від провідних світових виконавців із України, США, Канади, Аргентини, Австралії та майстрів з виготовлення інструментів, спільних виступів українських та американських бандуристів. Наприклад, на форум приїдуть: відомий бандурист із Австралії — Петро Деряжний; керівник квартету бандуристів Bandura Beyond Borders та учасник Канадської капели бандуристів — Борис Остапієнко; бандурист, керівник Аргентинської капели бандуристів — Олесь Береговий; бандурист-віртуоз, науковець, виконавець на харківській бандурі, фундатор Канадської капели бандуристів — Віктор Мішалов; відомий бандурист-віртуоз, керівник Канадської капели бандуристів (США — Канада) Юліян Китастий.

19 жовтня покажуть фільм Ореста Сушка «Хоробра сімнадцятка», що присвячений історії еміграції капели до США у роки Другої світової війни. Перед показом виступить «Українська капеля бандуристів ім. Т. Шевченка» із США (художній керівник та головний диригент — Олег Махлай), а після — зустріч з режисером фільму, який спеціально прилетить із Канади.

20 та 21 жовтня — у Києві триватиме музичний марафон «Усі бандури світу», в якому візьмуть участь музиканти з Вінниці, Тернополя, Києва, Одеси, Львова та Канади, Австралії та Аргентини. Тим часом у Чернігові вируватиме День бандури з урочистим концертом, зустріччю та ворк-шопом від майстра музичних інструментів Андрія Бірка, США.

— Кобзарство — найважливіший атрибут української музичної культури, унікальний феномен, який здавна побутував на теренах нашої держави і давно перетворився на символ українського мистецтва, — відзначив міністр культури України Євген НІЩУК. — Історія кобзарства тісно переплетена з трагічними подіями, які відбувались на території України, оскільки кобзарі завжди захищали українську історію, культуру і традиції не лише як виконавці, а й зі зброєю в руках. Попри репресії, арешти, розстріли, голод, війни, концтабори та вимушену еміграцію, перші капеляни та їхні нащадки зуміли зберегти традиції, відродити жанр і зробити його популярним у багатьох країнах світу. Їхній внесок у розвиток українського мистецтва був настільки потужним, що сьогодні капели бандуристів існують та активно концертують у США, Канаді, Аргентині, традиції кобзарства мають своїх поціновувачів у країнах Європи, Японії та далекій Австралії. Сьогодні бандура символізує не просто унікальний український музичний інструмент — це також і ключ до єднання українців у всьому світі, і міст, який сполучає цілі мистецькі покоління...

Ольга СТЕЛЬМАШЕВСЬКА. Фото надано PR-компанією «Дель Арте»
Газета: 
Рубрика: