Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Телегід

23 березня, 2012 - 00:00

«Якось в Америці»

Із неділі на понеділок, з 25 на 26 березня, о 01.35, на каналі «1+1» дивіться програму «Аргумент-Кіно» та стрічку італійського режисера Серджо Леоне.

«Якось в Америці» — славетна кінокласика, знаменита картина легендарного італійського кінорежисера Серджо Леоне. Це епічна гангстерська сага, події якої розгортаються протягом п’ятдесяти років. Сюжет фільму ѓрунтується на біографічному романі колишнього гангстера Геррі Грея «Вуличні банди». З одного боку, це ретро-стрічка про становлення, розквіт і занепад єврейської мафії в Нью-Йорку. З іншого ж — це досить сентиментальна історія про життя гангстерів — про їхнє кохання, про їхні мрії та дружбу. А крім того — про жорстоку зраду.

Роман, який ліг в основу сценарію стрічки, написано у знаменитій в’язниці Сінґ-Сінґ. Його автор був дрібним гангстером. А біографічність роману реальна лише до певної міри. Судячи з усього, Геррі Грей перебував під впливом не лише своїх бандитських діянь, а й під впливом голлівудських фільмів про гангстерське життя. Коли ж він вийшов із в’язниці, то став фахівцем з історії американського єврейського гангстеризму 1920 — 1930-х років: друкував статті, виступав на радіо й телебаченні. Також написав біографію найзнаменитішого єврейського гангстера Артура Флеґенгаймера.

Хоч би як там було, Серджо Леоне, готуючись до фільмування, а він виношував цей свій задум понад десять років, тісно спілкувався з Геррі Греєм. Таким чином досконало вивчав усе про гангстерське життя-буття. І його стрічка стала віхою в цьому кіножанрі.

«Якось в Америці» є останнім фільмом Серджо Леоне. Спільне американо-італійське виробництво. Події розгортаються в Нью-Йорку. Але стрічку знімали не лише там. Також — у Канаді та Італії, де відбувалося павільйонне фільмування. Як і решта картин Леоне, створених чи то на американські теми, чи то американським коштом, — це, звісно, кіно за своєю стилістикою не американське, а, загально кажучи, європейське. І цей режисер прославився як батько так званих спагеті-вестернів. Батько цілого кінематографічного субжанру. І саме Леоне відкрив зірку актора Клінта Іствуда. І саме фільми Леоне принесли славу композиторові Еніо Морріконе.

Взагалі ж, Серджо Леоне походить із кінематографічної родини. Його батько був режисером і знімав фільми ще в десятих роках минулого століття. Тобто на самих початках кінематографа. А Серджо Леоне прийшов у кіно після Другої світової війни. Розпочинав асистентом режисера. Зокрема, він асистував Вітторіо де Сіці під час фільмування класики неореалізму — картини «Викрадачі велосипедів». А то був 1949 рік. Утім, про Серджо Леоне, про його кінематографічну кар’єру йтиметься у спецальному сюжеті...

Отже, гангстерська кіносага — зворушлива й водночас жорстока історія дружби і ненависті двох американських бандитів, що розгортається від 20-х до 60-х років минулого століття. У головних ролях — Роберт де Ніро і Джеймс Вудс.


Володимир ВОЙТЕНКО

Газета: 
Рубрика: