Доки інклюзія лише набирає обертів у навчальних закладах країни, особливі умови навчання беруться створювати громадські організації. МГО «Фонд допомоги дітям з синдромом аутизму «Дитина з майбутнім», БО «Sport for peace» і «Kot Agency Group» започаткували новий проект для дітей з розладами аутистичного спектру — Kids Autism Music. Без сумніву — заняття музикою розвивають увагу дітей. Крім того, навчання з професійними педагогами — це ще й соціалізація, адаптація та пізнання нового.
До першої пілотної групи організатори відібрали 12 дітей. Упродовж двох місяців двічі на тиждень вони будуть індивідуально займатися з професійними педагогами, отримають 30 годин самостійної роботи за розробленою програмою та 120 годин прослуховування класичних та сучасних музичних творів. Заняття сприятимуть розвитку творчості та покращать рівень сприйняття дітьми навколишнього середовища, запевняють автори проекту.
Наступного року організатори планують масштабувати проект і залучити більше дітей до такого навчання. Поки що в Україні нічого подібного немає. Презентація ідеї відбулася нещодавно в місті Буча, що під Києвом. Діти з аутизмом та їхні родини відвідали концерт знаменитого джазового піаніста Олексія Боголюбова. До речі, відвідування концертів — теж елемент музичного навчання.
Для організаторів створення Kids Autism Music стало серйозним експериментом, оскільки реакція дітей була неочікуваною. Катерина Кот, культурна менеджерка, продюсерка та одна з кураторів проекту, пригадує, як її вразила на першому уроці музики реакція однієї з учениць.
«Через певні порушення в розвитку ця дівчинка раніше не давала мамі руку, не хотіла вчитися імітації робити те, що її просили робити дорослі. Але на першому ж занятті під час прослуховування музики вона почала проявляти зацікавлення тим, що відбувається навколо неї. І що цікаво, почала давати мамі руку, яка тримала інструмент. Це ще один стимул до того, аби такі заняття проводити частіше», — каже Катерина Кот.
«На першому ж занятті з музики я впевнилася в користі такої діяльності для дітей з аутизмом. Музика надзвичайно добре впливає на мозок дітей. Ті діти, які часто поводяться агресивно або навпаки пасивно, почали проявляти інтерес як до самої музики та інструментів, так і до оточення. Їм хотілося доторкнутися до інструментів, до предметів навколо», — додає вона.
Уже найближчим часом педагоги з Київського інституту музики ім.Р.Гліера та консерваторії раз на тиждень проводитимуть індивідуальні заняття, а двічі на місяць — групові. Навчальна програма, каже Катерина Кот, включає матеріали для прослуховування. Зокрема, вона містить більш ніж дві тисячі годин музики різних жанрів — від класичної до сучасної.
«Коли оголосили про набір дітей у навчальні групи, батьки відреагували практично миттєво: оперативно почали надсилати свої заявки, всіх охочих зареєстрували буквально впродовж години», — додає Катерина.
Про користь музики для здоров’я свідчать наукові дослідження, додає співорганізаторка проекту Наталія Мартіашвілі: «Ми сподіваємося, що такі уроки розвиватимуть у дітей і творчі навички, і розкриють їхні таланти. Адже відомі в усьому світі випадки, коли діти з аутизмом досягають надзвичайного успіху в створенні музики. А це своєю чергою сприятиме їхній соціалізації».