Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Підпис, який врятує життя!»

Лікарі, спортсмени та представники громадськості закликали Президента заборонити рекламу сигарет
7 березня, 2012 - 00:00
ФОТО КОСТЯНТИНА ГРИШИНА / «День»

Днями представники громадськості — лікарі, педагоги, священики, спортсмени — прийшли під стіни Адміністрації Президента з вимогою заборонити рекламу тютюну, підписавши закон № 5164. Серед учасників акції були головний лікар Київського центру здоров’я Отто Стойка, голова Української асоціації боротьби з інсультами, екс-міністр охорони здоров’я Микола Поліщук, зірки спорту Ганна Безсонова, Денис Силантьєв, а також молоді лікарі з медичних закладів, священики різних конфесій, представники МОЗ, ВООЗ, громадських організацій, зокрема Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну». 70% громадян України підтримують заборону реклами сигарет — це один із основних аргументів, щоб було підписано цей закон, вважають борці проти куріння.

Цією акцією громадськість та лікарі нагадали Віктору Януковичу про звернення до нього п’ятьох міжнародних організацій — Всесвітньої федерації серця (World Heart Federation), Всесвітньої легеневої фундації (World Lung Foundation), Альянсу з виконання Рамкової Конвенції із боротьби проти тютюну (Framework Convention Alliance, що об’єднує 400 організацій у світі), Міжнародної організації «Кампанії за майбутнє дітей без куріння» (Campaign for Tobacco-Free Kids), а також Міжнародного об’єднання із контролю над раком (Union for International Cancer Control) — зроблене напередодні, 2 березня, з приводу необхідності заборони в Україні реклами тютюну.

Учасники акцій передали в Адміністрацію Президента кулькові ручки. На їхню думку, це символ того, що важливий для суспільства закон не може залишитися без підпису. Також активісти нагадали Президенту, що він, виступаючи 20 вересня 2011 року на засіданні високого рівня Генеральної Асамблеї ООН із профілактики неінфекційних захворювань, відзначив, що «одним із пріоритетних напрямків нашої державної політики є боротьба з тютюнопалінням».

КОМЕНТАР

Ганна ГОПКО, координатор Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну»:

— Нині у 32 країнах світу повністю заборонена реклама тютюнових виробів, у Європі повна заборона діє у 20-ти країнах. Якщо взяти найбільш прогресивні в цьому питанні Канаду та Австралію, де найменший відсоток курців (у Канаді — 13%, це дуже мало), то там заборона діє з 80-х років минулого століття. В Норвегії, до речі, де теж низький відсоток курців, рекламу заборонено ще 1976 року. У нас є багато досліджень, які доводять, що реклама тютюнових виробів збільшує кількість курців у країні. Також тютюнові компанії проводять молодіжні вечірки, де безкоштовно роздають сигарети. Це при тому, що спонсорство заходів зараз заборонено в 32 європейських країнах, у тому числі й Білорусі, Азербайджані, Боснії та Герцеговині, Чехії й Польщі. Вважаю, що лише повна заборона реклами, як визнаний ВООЗ та Світовим Банком ефективний захід, здатна зменшити чисельність курців. А це важливо зараз, коли нарешті є тенденції до зменшення кількості курців в Україні. Адже, на жаль, ми бачили кіоски із пропозицією обміняти дві пачки сигарет на футболку з приколом. Або коли сигарети продають на рівні дитячих очей, а поряд стоять іграшки, шоколадки та інше, приємне для дітей. Це реклама, яка сприяє тому, що в дітей сигарети з часом асоціюються з дитячими товарами. Ми сьогодні отримали листи від п’яти світових організацій, що реально борються із тютюновою епідемією (Всесвітньої організації серця, Всесвітньої легеневої асоціації, Міжнародного альянсу боротьби проти тютюну, Глобальної міжнародної асоціації боротьби з раком та ВООЗ), в яких вони звернулися до керівництва УЄФА, щоб чемпіонат Європи з футболу відбувався із забороною продажу та реклами тютюнових виробів у приймаючих містах. Зокрема в листах ідеться, що в Україні серйозною проблемою є куріння серед дівчат: 24% молоді курять, при цьому половина з них починають у віці до 17 років. І що лише повна заборона маркетингових стратегій, які використовує тютюнова індустрія, — це доведений в світі шлях до зменшення куріння серед дорослих та підлітків.

Оксана МИКОЛЮК, «День»
Газета: 
Рубрика: