Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Шкарубка мова

30 липня в Музеї кіна Довженко-Центру відкриється виставка українського кіноплакату 1920—1930-х років «Кричати! Кликати! Горіти!»
29 липня, 2020 - 17:17

Експозиція є спільним проєктом Довженко-Центру та Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського. Відвідувачі вперше побачать близько 100 рідкісних кіноплакатів з фондів Відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства НБУВ, створених українськими художниками до вітчизняних та зарубіжних картин, що виходили у тогочасний прокат. Уявлення про кінорекламу як індустрію так само дадуть документи з Кіноархіву Довженко-Центру: буклети, лібрето, листівки, рекламні аркуші в газетах та журналах 1920-30-х років; демонструватимуться й оригінальні фрагменти художніх фільмів.

Попри значні наклади, що часом сягали 10000 примірників, більшість плакатів зберіглася у невеликій кількості, а деякі з них є чи не єдиним свідченням існування стрічок, що вважаються втраченими. На відміну від живопису, плакат існував на вулиці, де мусив не лише задовольняти естетичні вимоги, а й  нести пропагандистське навантаження. Кіноплакати, які свого часу були активними учасниками зародження й творення чорно-білих німих чи перших звукових кінокартин, сприймаються сьогодні не лише як графічні кінодокументи, а й як цілком самостійне мистецьке явище.

Назва виставки виникла зі статті «Наші кіно-плакати» Ю. Миславського, опублікованої у журналі «Кіно» (1927): «Плакат мусить кричати, кликати вогнем своїх фарб, горіти яскравими плямами фарб, притягати різкими контрастами кольорів». Це цілком відповідає візуальним експериментам, притаманним «Червоному Ренесансу» українських 1920-х.

Іван КОЗЛЕНКО, директор Довженко-Центру, зауважив: «Мистецтво кіноплакату зародилося та сформувалося в Україні у 1920-х роках. Українізація, бум кіновиробництва ВУФКУ, створення навчальної бази при Київському художньому інституті сприяли появі цілої школи кінореклами.  Саме кінореклама сьогодні дає уявлення про прокатну політику в Україні 1920-1930-х, про зміну стилів та ідеологічного навантаження. Виставка «Кричати! Кликати! Горіти!» розвиває одну із магістральних тем дебютної виставки Музею кіно Довженко-Центру «ВУФКУ. Lost&Found» — реклама, графіка і дизайн в українському кінематографі, а також продовжує дослідження українського кіноплакату, втілене в альбомі Довженко-Центру «Український кіноплакат 1920-х років».

Виставка триватиме з 30 липня по 27 вересня щодня, окрім  понеділка й вівторка.

Дмитро ДЕСЯТЕРИК, «День»
Газета: 
Рубрика: