На виставці, яку відкриють сьогодні, 11 листопада, у Національному музеї ім. Андрея Шептицького (вул. Драгоманова, 42), — понад сімдесят робіт. У показі «Вміти побачити» — текстиль в унікальній техніці гобелену малих форм та натюрморти, квіткові композиції і пейзажі у техніці пастелі.
Ірина Мінько-Муращик — донька одного з найкращих сучасних художників України, представника львівської мистецької школи, постмодерніста Олега Терентійовича Мінька та майстрині традиційного ткацтва Ольги Мінько.
Мистецького фаху вчилася у Львівському інституті прикладного та декоративного мистецтва (тепер — Львівська національна академія мистецтв), де її викладачами були відомі і знамениті мистці Карло Звіринський, Зеновій Флінта, Любомир Медвідь та Ігор Боднар.
Викладала малярство в Коледжі декоративного та ужиткового мистецтва ім. Івана Труша. Від 2002 року — викладач кафедри художнього текстилю Львівської академії мистецтв. Член Національної спілки художників України. Лауреат декількох мистецьких премій та відзнак. Учасниця багатьох національних та міжнародних виставок (у США, Польщі, Німеччині, Росії, Білорусі, Канаді, Китаї). Від 1994 року мала й персональні виставки.
Мистецтвознавці зазначають, що уже під час перших експозицій Ірини Муращик, зокрема — у Національному музеї у Львові ім. Андрея Шептицького, стало зрозуміло, що мистецьке середовище Львова й України поповнила талановита художниця, яка вирізняється особливим стилем та оригінальним тонким світобаченням.
«Ірина відтворює цілісність багатогранного, багатофакторного, багатопланового світу... Її твори зібрані в єдиний гармонійний композиційний уклад, і це є чи не найвагомішим у тому, що вона малює», — говорить про творчість своєї учениці народний художник України, академік Національної академії мистецтв Любомир МЕДВІДЬ.
«Вона має свій темперамент, який віддзеркалюється в інтонаційній палітрі її творів... У творчості Ірини кожна деталь промовляє про важливі сенси, життєві смисли та цінності», — вважає мистецтвознавець, історик мистецтва, проректор Львівської академії мистецтв Роман ЯЦІВ.
На думку доктора мистецтвознавства Ореста ГОЛУБЦЯ, «предмети у творах Ірини одухотворені, ...вона намагається зрозуміти, чим цей предмет живе, і фактично вона робить те, до чого дійшов свого часу знаменитий художник Карло Звіринський...».
«Я би радив Ірині Муращик зосередитися саме на гобеленах. Це така рафінована естетика! Кожна річ неповторна — просто взяти під скло й повісити собі на стіні. Вона дуже талановита мисткиня», — ділився враженнями від відвідин виставки творів львівської художниці у Національному музеї Тараса Шевченка у Києві наш геніальний і неповторний Іван МАРЧУК.
Сама ж художниця вважає, що треба робити такі твори, щоб відчувалося, що вони зроблені ніби на одному диханні — тільки тоді робота справді варта уваги. «Старі майстри дуже довго робили свої шедеври, але вони настільки легко сприймаються і такі свіжі досі, що диву даєшся», — сказала в одному з інтерв’ю Ірина Мінько-Муращик. І наголосила, що «важка мистецька стежка є її усвідомленим вибором».
Усвідомлений вибір Ірини Мінько-Муращик у вигляді художнього ткацтва та живописних пастелей зможуть оцінити всі охочі — показ «Вміти побачити» у Національному музеї ім. Андрея Шептицького чинний понад місяць, до 13 грудня. Розмова з Іриною Мінько-Муращик, в якій ітиметься про настанови знаменитих батьків і вчителів, складнощі і радощі фаху, прообрази для ткацтва і пастелей, та й загалом — про єдиний цілісний гармонійний уклад у творчості і те, як його вдається досягати, а особливо зараз, в часі пандемії, — у наступних числах «Дня».