Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Скіфський звіриний стиль: труднощі «перекладу»

Як розшифрувати зооморфний код?

У Національному музеї історії України  відкрилась виставка, яку можна буде побачити до кінця лютого. «Скіфський звіриний стиль: труднощі «перекладу», присвячена пам’яті видатної дослідниці скіфських старожитностей Варвари Іллінської. В експозиції представлено близько 150 артефактів із колекції НМІУ та його філії — Музею історичних коштовностей України (МІКУ), а також фотографії та документи з наукового архіву Інституту археології НАНУ.

У свідомості пересічного українця із грізними кочовиками скіфами у першу чергу асоціюються кургани, кам’яні баби і мистецтво звіриного стилю. Здається, що зображених в оригінальній художній манері певних тварин чи фантастичних істот або окремих частин їхнього тіла можна зустріти ледве не на кожній археологічній пам’ятці Північного Причорномор’я протягом чотирьох століть (VІІ—ІІІ ст. до. н. е.). Скіфський «зоопарк» вражає своїм різноманіттям: на виробах із рогу, каменю, бронзи, заліза та золота майстри зображали левів і пантер, кіз, биків і баранів, вепрів, коней, ланей, лосів і оленів, орлів і риб, зміїв, міфічних грифонів, бараноптахів та гіпокампів. Розпізнанням видових ознак конкретних тварин займаються не лише історики і археологи, але й біологи, адже деякі зображення вражають увагою до деталей.

Знаменитий археолог-скіфолог Дмитро Раєвський називав такі зображення тварин своєрідним «зооморфним кодом», універсальною знаковою системою скіфів. Значення цих символів досі бентежить вчених з усього світу, бо напевне можна говорити хіба про зв’язок цього мистецтва з воїнською ідеологією та побутом через характер археологічних знахідок, пов’язаних з озброєнням. Від розкопів скіфських могил ми маємо десятки тисяч предметів, але можемо лише здогадуватись про міфологічну основу зооморфних зображень в їхньому мистецтві.

Для фахівців «розшифровка», або ж «переклад» цих образів має величезне значення, зокрема для реконструкції вірувань та ритуалів давнього народу, від якого не залишилось письменних пам’яток. У Національному музеї історії України наголошують, що виставку «Скіфський звіриний стиль: труднощі «перекладу» можна вважати ще однією, візуальною, спробою прочитання цього загадкового «зооморфного коду». Виставка відгорне для відвідувачів завісу «наукової кухні» та допоможе зрозуміти сенс тих чи інших зображень.

— Ми описали феномен скіфського звіриного стилю, а також старалися у доступній та цікавій формі показати наукові дискусії, що виникають навколо різноманітних образів скіфського мистецтва», — говорить куратора виставки — кандидатка історичних наук, провідна наукова співробітниця Музею історичних коштовностей України Оксана ЛІФАНТІЙ. — Основні мотиви скіфського звіриного стилю мало змінювалися з часом, тож виставка дозволяє краще прослідкувати його еволюцію від достатньо чітких, але реальних образів до орнаментальної схематизації.

Надія ПАВЛІЧЕНКО, кандидат культурології. Фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»

«День» у Facebook, , Google+

Новини партнерів