Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Цікавіше, коли бігають та стріляють

Сумна історія про рейтинг Суспільного мовника
19 лютого, 2021 - 12:21

Національна суспільна телерадіокомпанія України, найбільше неолігархічне медіа країни, може похвалитися якісним — з точки зору журналістських стандартів — інформаційним контентом. Але є проблема — ці якісні програми мало хто дивиться чи слухає. Нещодавно була обрана нова Наглядова рада НСТУ, де ми знов побачили багато знайомих обличь. Невдовзі відбудеться конкурс на посаду голови правління компанії, але невідомо, чи відбудуться кардинальні кадрові перестановки в цьому органі. Відповідно, чекати на якийсь зміни в підходах Суспільного мовника до наповнення ефіру, поки що зарано. Але обговорити те, що потрібно було б змінити — самий час.

ЧИ СЛІД ЧЕКАТИ ЗМІН?

16 лютого Наглядова рада Національної суспільної телерадіокомпанії України обрала голову та секретаря. Очолила НР НСТУ Світлана Остапа, секретарем обрано Вадима Міського.

Світлана Остапа — заступник шефредактора порталу «Детектор медіа» — була делегована у наглядову раду Суспільного мовника від фракції «Голос». Вона буде виконувати ці повноваження повторно — із січня 2017 року по січень 2021 рік Остапа вже входила у НР НСТУ. Перші два роки була заступником голови цього органу, потім — головою.

Наступний етап оновлення керівництва Суспільного мовника — обрання нового керівника правління. До 4 березня 2021 року НР НСТУ пообіцяла оголосити конкурс на цю посаду — 13 травня у діючого голови, Зураба Аласанії, завершуються повноваження.

Фактично, лише після зміни виконавчого керівника Суспільного мовника можна буде прогнозувати, як зміниться редакційна політика і загалом концепція мовлення НСТУ. Наразі можна лише сформулювати важливі напрямки, за якими вона мала б змінитися.

Головне болюче питання — це рейтинг.

МЕНШЕ ОДИНИЦІ

На сьогодні «UA: Перший», головний канал країни за своєю місією та призначенням, має нижчі показники, ніж всі хоча б трохи відомі загалу телеканали. За підсумками 2020 року, які підбили ГО «Детектор медіа» разом з агентством Vizeum Ukraine, «у загальному топі всіх українських каналів Суспільне посідає позицію в третій десятці».

«UA: Перший» у 2020 році підвищив свою частку майже за всіма основними аудиторіями, однак досягнути 1% йому так і не вдалося. Найкраще дивляться Суспільне телебачення глядачі, старші 18 років — тут показник майже досяг одиниці і становить 0,93%. Найменшою і незмінною, порівняно з 2019-м, була в минулому році частка каналу за комерційною аудиторією (глядачі віком 18-54 років, мешканці міст із населенням понад 50 тис. осіб) — 0,41%.

Для порівняння наведемо показники для першої десятки ТБ-лідерів для т.зв. комерційної аудиторії 18-54, 50К+, тобто:

1. ICTV — 9,95%,

2. «Україна» — 9,48%,

3. 1+1 — 8,96%,

4. «Новий» — 7,54%,

5. СТБ -7%,

6. «Інтер» — 5,07%,

7. 2+2 — 3,97%,

8. ТЕТ — 3,22%,

9. НТН — 2,08%,

10. «ПЛЮСПЛЮС» (дитячий телеканал) — 1,34%.

Але навіть свій вкрай невеличкий рейтинг «UA: Перший» зміг здобути не за рахунок інформаційних чи суспільно-політичних програм. За даними «Детектор медіа» та Vizeum Ukraine, найбільше глядачів Суспільного цікавили ексклюзивніі трансляції спортивних та музичних змагань та конкурсів. Активно дивилися на «UA: Першому» футбол, «Євробачення», втім рекордсменом став біатлон — половину з 10-ти найбільш популярних передач каналу в минулому році склали трансляції змагань з цього зимового виду спорту.

В десятці лідерів також опинилася одна програма «Новин» в 21:00 (від 05.04.2020) та документальний фільм про дику природу «Боротьба за виживання» (виробництва не Суспільного мовника).

Новий, 2021 рік, «UA: Перший» розпочав зі зростання показників. Так, за загальною аудиторією 18+ Суспільному вдалось досягнути частки 1%. «Але такий позитивний старт каналу дала трансляція біатлону, який щосічня підтягує цифри каналу», — зазначає в своєму традиційному огляді «Детектор медіа», додаючи, що «також у січні дивились різдвяну літургію та фільми про диких звірят».

НОВИНИ В ВАКУУМІ

Якщо подивитися не та загальні показники перегляду каналу, а на рівень популярності Суспільного телебачення як джерела новин, то тут теж картина дуже сумна. В 2020-му році «UA: Перший» обіймав 12-те місце в рейтингу загальнонаціональних медіа в розділі «Телебачення» за даними соціологічного опитування, здійсненого на замовлення Internews.

Питання соціологів було таким: «Назвіть до трьох загальнонаціональних телеканалів, новини яких ви дивитесь найчастіше». Згідно із отриманими результатами, дюжина лідерів виглядає так:

1. «1+1» — 63%.

2. ICTV — 43%.

3. «Інтер» — 32%.

4. СТБ — 25%.

5. ТРК «Україна» — 20%.

6. «112 Україна» (трансляцію якого наразі припинено) — 19%.

7. «Новий» — 13%.

8. «2+2» — 9%.

9. 5-й канал — 9%.

10. 24-й канал — 7%.

11. НТН — 4%.

12. Перший національний/ «UA: Перший» — 4%.

(Дослідження «Ставлення населення до ЗМІ та споживання різних типів медіа у 2020 році» було виконано соціологічною компанією InMind. У липні-серпні 2020 року представники InMind опитали 4000 респондентів у містах із населенням понад 50 тис. осіб у 12 областях України (Київська, Вінницька, Дніпропетровська, Донецька, Запорізька, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Сумська, Харківська і Херсонська). Похибка вибірки не перевищує 2,5%).

Хоча не все так погано в «домі» Суспільного. На думку медіаекспертів, «UA: Перший» пропонує своїй аудиторії  новини найвищої якості і демонструє стабільно високий рівень дотримання журналістських стандартів. «На тлі комерційних каналів Суспільне вирізняється так разюче, що порівнювати просто немає сенсу: тут майже завжди дотримуються балансу думок, не дають зайвих оцінок, а матеріалів з ознаками прихованої реклами практично не трапляється», — пише Отар Довженко в підсумковому матеріалі «Детектор медіа» про те, якими були у 2020-му теленовини.

Втім, навіть із врахуванням цих позитивних відомостей, незручне питання щодо рівня популярності передач Суспільного все одно залишається.

СУСПІЛЬНЕ БЕЗ СУСПІЛЬСТВА?

Існують дві точки зору з приводу важливості рейтингів для виконання місії Національної суспільної телерадіокомпанії України.

Заступник міністра культури та інформаційної політики Тарас Шевченко переконаний: Суспільний мовник виконуватиме свою роль, якщо його дивитиметься більшість українців, якщо він збільшить свою присутність — і в телеефірі, і в соцмережах. Під час нещодавнього семінару «Відповідь дезінформації: європейські підходи та стандарти», Шевченко підкреслив: «Так, рейтинги для Суспільного — не ключове, тим не менше роль Суспільного має бути важливою в інформуванні, в просвіті, в усьому іншому. Якщо Суспільне не буде дивитися в ефірі чи бачити в соціальних мережах значна частина українського суспільства, воно не виконуватиме своєї ролі, хоч яким суперякісним був би його контент».

Мирослава Барчук, ведуча ток-шоу «Зворотний відлік» («UA: Перший»), вважає інакше.

На її думку, на українському телебаченні неможлива конкуренція із збереженням якості інформаційно-аналітичного продукту. «Я дотримуюсь принципу, що більшість може помилятися, і часом треба керуватися повісткою, яка важлива для меншості. Є глядачі, які хочуть і мають право бачити якісний розумний продукт. Цей суспільний інтерес мегаважливий. Аналітичні програми, неупереджені надійні новини без жовтизни, політичне ток-шоу без цирку. Кому ж це робити, як не Суспільному? Я вважаю, що Суспільне може дозволити собі мати в програмній сітці те, що не дозволяють собі комерційні канали, керуючись логікою прибутків», — наголосила Мирослава в розмові із «Укрінформом». «Далі працювати і конкурувати в логіці спрощення, попси, несмаку, скандалізації — це дорога в нікуди, в тупик» та «поразка в найширшому розумінні цього слова», вважає телеведуча.

Все ніби правильно, але...

Чи зможе Суспільний мовник «захищати свободи в Україні», «надавати суспільству достовірну та збалансовану інформацію про Україну та світ, налагоджувати громадський діалог задля зміцнення суспільної довіри, розвитку громадянської відповідальності, української мови та культури, особистості та українського народу», (цитати з Місії Суспільного), якщо відповідні інформаційні передачі головного активу НСТУ, телеканалу «UA: Перший», широка громадськість ігнорує?

«У кожному куточку країни, хоч би де ви були — Суспільне завжди поруч», — зазначається в розділі «Про нас» на сайті НСТУ. І далі: «Ми не залежимо від олігархів чи політиків, не обслуговуємо жодних державних органів, політичних та бізнесових структур. Працюємо за найвищими журналістськими стандартами. Належимо українському суспільству й підзвітні лише йому». Втім, чи не заважають мізерні рейтинги бути Суспільному мовнику поруч із людьми і працювати для суспільства?

Наталя ІЩЕНКО
Газета: 
Рубрика: