Історія ця розпочалася п’ять років тому, 2017-го, коли Музей скла у Нінбо (Китай) та Музей скла у Львові оголосили про заснування Премії й запросили до участі в конкурсі студентів та професійних художників-склярів віком до 35 років. Фінансові питання конкурсу взявся забезпечити колекціонер українського сучасного мистецтва, китайський бізнесмен Ю Яомінь.
Партнери проєкту — Музей скла у Львові, Національна академія мистецтв України, Львівська національна академія мистецтв, галерея ЛНАМ, Музей мистецтва Центрально-Східної Європи Greenwave (м. Усі, КНР).
До першого конкурсу зголосилися 28 художників, більшість із яких — студенти кафедри художнього скла Львівської національної академії мистецтв. Але не тільки. Компанію їм склали випускники інших кафедр ЛНАМ: монументально-декоративної скульптури, художнього дерева та художньої кераміки.
Підсумки першого фестивалю скла були оголошені 21 березня 2018-го — у 80-й день народження народного художника України, майстра скляних справ, лауреата Національної премії імені Т. Шевченка професора Андрія Бокотея.
Загалом у чотирьох конкурсах, які відбуваються щороку, взяли участь 54 студенти й випускники мистецьких закладів вищої освіти (і не тільки зі Львова), котрі представили на суд журі (а воно — міжнародне) 89 композицій. Як пояснив «Дню» один із організаторів проєкту — директор Музею скла у Львові, завідувач кафедри художнього скла Львівської національної академії мистецтв, кандидат мистецтвознавства, член-кореспондент НАМУ Михайло БОКОТЕЙ, така суттєва різниця між числом конкурсантів та кількістю творчих робіт виникла через те, що «учасники повторювалися щороку», і це насправді — дуже добре, бо, по-перше, є зацікавлення в конкурсі, а по-друге, є можливість продемонструвати вищий рівень досконалості у фаху порівняно з минулими роками.
Принагідно: переможці 2018 та 2019 років отримали можливість взяти участь у міжнародних конференціях художнього скла в містах Нінбо та Усі в Китаї, а учасники, котрі посіли друге і третє місця, одержали грошові винагороди. Крім того, роботи лауреатів увійшли в колекцію Чженцзянського музею скла у Нінбо.
Що ж до цьогорічного конкурсу, який відбувається за фінансової підтримки Українського культурного фонду, то троє його переможців отримали як нагороду можливість створення композицій на гутній печі в Академії мистецтв. Процес роботи фіксувався на фото й відео і буде використаний для промоції творчості художників.
А тепер, власне, про експозицію в галереї Львівської академії мистецтв, адже це — історія про історію, виставка про виставки 2018 — 2021рр.
— Наша мета — показати, що ми підтримуємо всіх склярів. Але, власне, учасники конкурсу — це ті люди, котрі реально працюють зі склом і завжди будуть художниками-склярами, — пояснив на відкритті експозиції головне завдання проєкту Михайло Бокотей. — Для цього якраз і створювався конкурс Премія Бокотея. Для цього ми залучаємо до конкурсу саме молодих українських художників — щоби підтримати їх і забезпечити належні умови для творчого розвитку.
Робіт у показі небагато: лише три переможці цьогорічної Премії, котрими стали Наталія Парщик з роботою «Безголосся» — перше місце; Юлія Галишин «Приховані наміри» — друге місце; Богдан Ломоносов «Сіль» — третє місце. Також виставлені на огляд ще кілька робіт із конкурсів минулих років. А композиції-переможниці попередніх років, як уже було зазначено, перебувають у музеї в Китаї, згідно з умовами проєкту. Хоча й на них можна подивитися — на дуже якісних фото.
Експозицію в галереї ЛНАМ про історію Премії Андрія Бокотея її організатори склали із двох тематичних блоків, і розповідає вона про здобутки учасників та переможців усіх чотирьох конкурсів.
У першій частині експозиції — детальна візуальна і текстова інформація про засновників Премії, членів журі та всіх конкурсантів і творчі роботи лауреатів попередніх років. Другий блок цілком присвячений переможцям 2021 року.
— Виставка побудована концептуально і комплексно представляє напрацювання конкурсу від початку заснування та його роль у розкритті творчого потенціалу представників молодої генерації української школи художнього скла, — говорить Михайло Бокотей.— Водночас проєкт сприяє стимулюванню ініціатив учасників освітнього процесу на єдиній в Україні кафедрі художнього скла Львівської академії мистецтв, формуванню унікальної колекції, підтримці міжнародних зв’язків та представлення здобутків львівської школи художнього скла у світі.
Організатори заходу постійно наголошують на тому, що він не має аналогів в Україні. Також цей проєкт створений спеціально для молодих українських художників-склярів, сприяє розвиткові галузі художнього скла в Україні і, крім того, популяризує у світі українське мистецтво загалом та українське художнє скло зокрема.
Те, що Премія-2021 відбувається за підтримки Українського культурного фонду, поза сумнівом, створило умови для збільшення кількості й підвищення якості та розширення можливостей основних заходів у межах проєкту, і це — виставка творів конкурсантів Премії професора Бокотея (Музей скла у Львові), робота переможців на гутній печі й у майстернях кафедри художнього скла Львівської національної академії мистецтв; виставка творів переможців усіх чотирьох конкурсів 2018 — 2021 рр.; видання альбому з результатами всіх попередніх премій, каталогу-2021 та спеціального випуску мистецького часопису 7UA.
— Наша мета — продовжувати конкурс і в наступні роки, — підсумовує Михайло Бокотей.
На відкриття виставки прийшло дуже багато людей, що не може не радувати. Здебільшого — молодого віку, що теж можна зарахувати до великих плюсів. Важливо, що цікавість спричинили не лише самі творчі роботи, а й стенди, на яких відображено шлях проєкту за чотири роки.
Приємно, що з відкриттям виставки її організаторів привітали проректор з наукової роботи ЛНАМ, кандидат мистецтвознавства Тарас Лесів; ексректор ЛНАМ Володимир Одрехівський; член журі конкурсу, професор кафедри менеджменту мистецтва ЛНАМ Роксоляна Патик; народний художник України Любомир Медвідь; завідувач кафедри художнього текстилю ЛНАМ Таміла Печенюк та інші дуже шановані особи.
Був присутній на заході й натхненник, патрон Премії та взірець для наслідування всіма поколіннями художників-склярів професор Андрій Бокотей, котрий, зокрема, сказав журналістові «Дня», що на львівських склярів різного віку, поза сумнівом, мають великий вплив міжнародні симпозіуми гутного скла, які відбуваються у Львові з 1989 року. Також зазначив, що задоволений концепцією дизайну, яку впроваджує кафедра художнього скла ЛНАМ. І додав, що йому подобаються всі роботи — і ті, які були прийняті на конкурс, і ті, які вибороли перші місця, а їх, ті місця, визначає дуже компетентне журі. А ще згадав кераміко-скульптурну фабрику: «Це було фантастичне підприємство, де ми мали можливість учитися. А потім передавали свій досвід молодшим поколінням».
Залишається додати, що Премія професора Бокотея, напевно, одна із небагатьох в Україні пов’язана з іменем майстра, котрий є серед нас. Це вкрай важливо. Саме тому організатори проєкту дуже чемно наполягають на тому, щоб її називали не «Премія імені професора Бокотея», а «Премія професора Бокотея». Хай так і буде!
І насамкінець про таке.
Ще не обрано композицію на Приз глядацьких симпатій. Тому організатори конкурсу запрошують усіх охочих прийти до Музею скла, де до кінця жовтня триватиме виставка всіх конкурсних робіт-2021, і зробити свій вибір.
Тож приходьте після відвідин галереї Академії мистецтв до Музею скла у Львові — там своя, окрема, і дуже-дуже красива історія.