Із 1 грудня Бюро технічної інвентаризації (БТІ) у регіонах, а з 15 грудня — й у столиці не будуть приймати документи на реєстрацію прав власності. Це викликано тим, що з 1 січня набуває чинності постанова про нові правила реєстрації нерухомості. До цього процесу, за ініціативою Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ, повинні бути допущені й приватники. Зараз відомство готує законопроект, згідно з яким послуги громадянам зможуть надавати не тільки комунальні підприємства, а й організації інших форм власності. При цьому отримувати документи про стан об’єкта нерухомості громадяни зможуть за принципом «єдиного вікна». «Людина буде подавати документи реєстратору, який зв’язується з виконавцями технічної інвентаризації й з’ясовує, хто може запропонувати мінімальну вартість і термін виконання послуги, після чого повідомляє результати громадянину», — пояснив міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Анатолій Близнюк.
Гравці вітчизняного ринку нерухомості про ініціативу профільного міністерства поки що нічого доброго сказати не можуть. Більше того, за їхніми словами, реорганізація системи реєстрації житла, затіяна урядом для того, щоб прибрати з ринку комунального монополіста, може обернутися для покупців і продавців вимушеною паузою, а для ринку в цілому — замороженням чи навіть колапсом. Адже в найближчі три місяці, поки нова система почне працювати, укладання договорів купівлі-продажу припиниться. «Із 15 грудня Бюро технічної інвентаризації, які здійснювали реєстрацію прав власності, фактично припиняють свою діяльність. У мене є достовірна інформація, що всі працівники БТІ два місяці тому підписали згоду, що вони підпадають під скорочення, — зауважив «Дню» голова юридично-правового комітету київського міського відділення Асоціації спеціалістів з нерухомості (рієлтерів) України Юрій КОРЧЕВ.
Виходить, що той, хто не встигне оформити право власності до 1 або 15 грудня, буде чекати до кінця лютого — початку березня. Утім, як зауважив Корчев, й ті угоди купівлі-продажу нерухомості, які могли мати місце сьогодні-завтра, вже теж припиняються. Це, пояснює експерт, пов’язано з тим, що їхні умови вже неможливо виконати. «Вже зараз є об’єкти, оформлення яких не вкладається в цей термін, і ми нічого не можемо зробити, — каже експерт з нерухомості. — Фактично нічого запропонувати покупцям сьогодні ми не можемо. Якщо й можна до 15 грудня купити якусь нерухомість, яка матиме готові документи, то все одно невідомо, як її зареєструвати. Передусім незрозуміло, де це можна буде зробити з 15 грудня до 1 січня. Та й поки що незрозуміло, куди звертатись і після 1 січня 2012 року. Адже в Державному реєстрі сьогодні з працівників — тільки голова та секретар».
Утім, як зауважив «Дню» Корчев, «нововведення» зачеплять і тих, хто вже зареєстрував своє право власності. «Є така Постанова уряду №8296, в які прописано, що люди мають зробити, щоб зареєструвати своє право власності на нерухомість. Там говориться про те, що є відповідний Держреєстр, і скільки необхідно заплатити, щоб зареєструватись. Так от — ті, хто буде реєструватися з 1 січня 2012 року, заплатять державі сім неоподаткованих мінімумів (119 гривень). Однак у цій же постанові йдеться про те, що ті, хто реєстрував своє право власності до 2012 року, мають заплатити державі 3,5 мінімальної заробітної плати (59,5 гривні). Виходить, що цією постановою примушують людей повторно пройти реєстрацію», — говорить Корчев. Однак, за його словами, норма прописана не дуже коректно. Адже якщо власник нерухомості не збирається її продавати чи дарувати, то йому байдуже — є в нього реєстрація чи — ні. «Якщо читати буквально, то виходить, що всі строєм повинні йти в БТІ, зробити інвентаризацію, сплатити за це 400 гривень, а потім іти в Держреєстр і реєструвати своє право власності ще за 59,5 гривні, — пояснює експерт. — Виходить, що в нас майже обнулили право власності».