Я не такий вже знавець музики (зокрема сучасної), але певні думки маю, які й хочу викласти…
Реп – (з англ.) ритмічний речитатив, музичний напрям, який у сучасному вигляді з’явився в 1970 роках в афроамериканському районі Бронкс (США). На територію України реп прийшов у 90-х роках минулого століття, і з тих пір його розвиток невпинно набирає обертів. Будь-який музичний жанр має своїх прихильників та противників, проте доречно буде заявити, що реп зарекомендував себе як один із найсуперечливіших напрямів.
Тисячі людей, взявши до рук мікрофон, завзято працюють над технікою, флоу (з англійської - подача, вміння розбавити свій текст емоціональним тоном) та панчами (фрази, які висміюють противника). Ці люди впевнені у тому, що реп - це «Відродження» на тлі сучасної попси. Гарна дикція виконавців, відчуття музики, тексти, сповнені усілякими художніми зворотами, безумовно, беруть гору над «частівками під веселу музику». Натомість противники репу вважають його «Декадансом», тобто, культурним регресом, такі собі тупі тексти про алкоголь, наркотики та іншу маргінальність (проте це лише один напрям у репі під назвою Underground). Більшість українців притримується останньої думки.
Реп поділяється на багато напрямів, серед яких поряд із «музикою під’їздів» є дійсно розумні тексти. Так, наприклад, відомий репер Kanye West виступає в Оксфордському університеті, Bun B протягом семестру пропрацював лектором одного з університетів. Також радують студентів своїми лекціями на тему «Вплив репу на сучасну культуру» такі репери, як Talib Kweli і Lupe Fiasco. Ну а всесвітньовідомого Кендрика Ламара англійські студенти вивчатимуть на парах разом із Джейсом Джойсом, автором есе «Джакомо Джойс».
Інколи реперські тексти просто вражають своєю креативністю та розумом. Скільки влучних метафор та крилатих висловів віднаходяться не у книжках відомих поетів, а на бітах! Пропоную розглянути деякі з них.
Oxxxymiron – російський реп-виконавець, випускник Оксфордського університету. Псевдонім з’явився від імені виконавця (Мирон) та літературного терміну «оксиморон». Отож, наведу приклади деяких рядків з його творчості .
«Ты мой серотонин, а не амброзия с нектаром». Серотонін – це життєво необхідний гормон, надлишок якого призводить до так званого «серотонінового синдрому», «амброзия с нектаром» - в давній міфології їжа богів, яка давала їм вічну молодість і силу. Таким чином, виконавець говорить про жінку, яка не допомагає йому, а шкодить.
«Пока небо Фенрира с поводка не спустит, Обрушив светило, как лепнину с потолка». Фенрір у германо-скандинавській міфології - це величезний вовк, який в день Рагнарок (кінець Світу) зірветься з ланцюга і проковтне Сонце. Непогане формулювання, замість того, щоб просто сказати «кінець світу», чи не так?
«Власть - это шестеренки под ринопластикой. Пальцы на джойстике, и ты уже часть ее». У цій фразі йдеться про те, що ми критикуємо владу за те, що вона краде, нічого не робить тощо, але коли самі стаємо владою, то поводимося так само. Чи задумувались ви, як би себе повели, якщо б завтра стали Президентом України?
«Но, как баронов и вассалов Валтасара, вас пустят на голубое сало». Це рядок із батлового треку Оксимірона, який означає, що виконавець викине своїх конкурентів із гри. За легендою, Валтасар - останній правитель Вавилону, коли він був скинутий, його васалів піддали гонінням. А «Голубое сало» це роман Володимира Сорокіна, в якому салом він називає продукт, який виробляється клонами російських письменників. Тобто у цьому рядку йдеться про те, що багато реперів не мають свого власного стилю, тому часто їхні треки - це плагіат, якому не місце на батлі.
«Истина как плесень и зарождается в спорах». У цьому рядку поєднаний відомий крилатий вислів «истина рождается в споре» з пліснявою (грибами), яка виростає зі спор.
Також у репера є багато оригінальних рядків, наприклад:
«Я сказал железно всё, но ты коррозия металла»;
«Ты считал, что «Код Да Винчи» — был котом этого гения Италии»;
«Как сказал убийца, разрешите вас перебить»;
«Но я вижу свет в конце твоего ушного тоннеля».
Варто зазначити, що у виконавця не так давно вийшов новий альбом, який посів перше місце за кількістю скачувань на iTunes. Він обігнав усіх світових виконавців. Чи не варто це поваги?
Розглянувши творчість українських реперів, також можна знайти багато чого цікавого. Так, наприклад, у VovaZIL’Vova є такий рядок :
«Тобі мене не наздогнати, бо я поспішаю жити!».
Творчість гурту «Сальто назад» багата на такі фрази:
«И знаешь, если бы подковы приносили счастье,
То вряд ли мы были бы подкованы под начальством»;
«Меняя маски можно потерять свое лицо».
Криворізький репер ProstoVat, мій земляк, дивує своїх фанатів грою слів: «Не нужно переживать - Это в порядке нормы, просто нужно пережевать», або ж напівфілософськими рядками: «Уже живым быть хорошо, но все же важен сюжет».
«Без упаковки нет и веса Brutto». Цей рядок адресується гурту «Ляпис Трубецкой» і його послідовника Brutto. Останній гурт автор порівнює з поняттям маса брутто (маса товару з упаковкою). Таким чином, рядок можна перефразувати приблизно так : «Без «Ляписа Трубецкого» (упаковки) Brutto нічого не значить».
Виконавці цього жанру збирають стадіони на своїх концертах. Деякі з них стають легендами. Напевно, чимало людей знають, хто такий Тупак, той самий, про якого згадують Фагот і Фоззі в одному зі своїх треків.
Цікаво, чи не так? А це ж лише вершина айсберга! Але вона повністю руйнує упередження про неосвічених реперів, які й граматики не знають. Мені, як журналісту-початківцю, цікаво вивчати їхню творчість. Адже міфологія, література та історія помітно розширюють світогляд. До речі, варто зазначити, що багато журналістів знайшли себе у хіп-хопі. Може, й мені спробувати? Що ж, чекайте мій стаф (продукт репера, тобто трек), йоу.