Є речі, без яких не уявляє своєї роботи жодний нинішній музичний виконавець. Ідеться про відеокліпи. І все ж якість більшості вітчизняних далека від досконалості. Чому? Про це ми вирішили спитати режисера Сергія Лисенка, котрий здебільшого відомий як ведучий програми "Термінал" на каналі "1+1".
- Що таке відеокліп? Це рекламний ролик альбому, - каже Сергій, - який треба продати. Але в Україні такого структурованого шоу-бізнесу ще не існує. Для того, щоб у нас з'явилися хороші, професійні, яскраві відеокліпи, має з'явитися реальна потреба в них. Як на Заході, де це конвеєр, ціла індустрія. Там продюсер приходить до режисера й каже: "За бізнес-планом через три місяці у мене вийде альбом. Перед цим я повинен прокрутити бодай місяць відеокліп на музичних каналах. Усе, давай працюй".
По-друге, існує ілюзія, що музичне відео зняти легко. Однак насправді для того, щоб зняти хороший кліп - навіть якщо немає можливості зробити багаті декорації, суперкомп'ютерні ефекти й знімати все це десь на Мантільських островах - потрібна добра ідея. Більше нічого. Ти можеш зняти його хоч на вулиці і за допомогою побутової відеокамери.
- Тобто потрібен режисер?
- На 50% усе залежить від гарного оператора. У мене, до речі, їх навіть два - Ігор Іванов і Володимир Гуєвський. Звісно, дуже важливий стиліст. Але, звичайно, головний все-таки режисер. Коли він залишається сам на сам із піснею, то повинен виявити максимум фантазії, винахідливості, він повинен здивувати людей.
Відеокліп - це такий жанр, у якому можна робити все. Він не вимагає сюжету, драматургії, режисера веде за собою музична композиція. Природно, є й обмеження. Формат - не більше як три-чотири хвилини, потрібно враховувати думки й продюсерів, і виконавців.
- Свій шлях у світ відеокліпів ти починав з дипломної постановки в інституті, де знімав фільм за участю групи "Кіно"...
- Так, для диплома я вибрав музичний жанр і вирішив зняти короткий, на 25 хвилин, фільм. Взяти участь у ньому я запросив тоді ще мало відому групу "Кіно" на чолі з Віктором Цоєм. За сюжетом фільм розвивався звичайно, там була своя історія, але в нього було вкраплено уривки з пісень. Їх я намагався знімати й монтувати так, як це робиться для відеокліпу. То ж я, можливо, перший в Україні почав знімати щось подібне.
Відтак тривалий час з музикою я не мав справи. І от через 10 років, тобто торік, я вперше зняв справжній відеокліп для Ірини Блохіної. Ми довго готувалися, знімали три дні на кодаківській кіноплівці, монтували. Це був перший справжній досвід, і, мені здається, він вийшов вдалим.
Нинішнього року було знято ще два відеокліпи для молодих російських груп - "РСР" і "Радіо-транс". На ці дві роботи не було витрачено особливо багато грошей, але я дістав велике задоволення від творчості, бо ми намагалися зробити все незвичайно.
Тепер мені належить створити відеокліп для молодої української співачки Руслани Лижичко. Це дуже амбіційний проект, ми збираємося зняти найкращий у цій країні відеокліп, найяскравіший і найефектніший.
- Скільки часу знімається кліп?
- Один відеокліп можна зняти і змонтувати за два дні. А якщо підходити до цього серйозніше, знімати на кіноплівці, то весь процес виробництва займе не менше ніж місяць.
- І наскільки дороге це задоволення?
- Нижня межа вартості якісного відеокліпу - 10-12 тисяч доларів.
- Хто вас спонсорує такими грішми?
- Зазвичай, виконавець сам має продюсерів, спонсорів. Це вже не мій клопіт.