Під час війни особливої ваги набуває розмова про майбутнє, яка наснажує усіх нас для руху вперед і праці на кожному з напрямків. А якщо про майбутнє розповідають лауреати Нобелівської премії, як це відбувається у проєкті «Лекції майбутнього», що організований Національним центром «Мала академія наук України» (МАН), — переваги незліченні.
«Лекції лауреатів Нобелівської премії — це набагато більше, ніж просто лекції, — розповідає заступник директора НЦ «МАНУ» з міжнародних відносин Євген КУДРЯВЕЦЬ. — Коли до нас у 2017 році приїхав перший лауреат Нобелівської премії і ми з ним вечеряли й розмовляли на прості буденні теми, я зрозумів, що це люди, які відкривають тобі абсолютно нові межі й нові відчуття. Це натхнення і мотивація, які, у свою чергу, є твоїми інструментами, аби досягти успішнішого майбутнього. Тому особисто для мене «Лекції майбутнього» — це потужний інструмент поштовху української молоді до мрії. Тож саме зараз ми робимо цей проєкт у новому форматі, аби цих поштовхів було якомога більше».
Справді, як пояснив Євген Кудрявець, проєкт «Лекції майбутнього» був заснований МАН спільно з Європейською малою академією наук (EuroJAS) ще в 2016 році. Завдяки цьому за три роки Україну відвідало чотири лауреати Нобелівської премії. «Сьогодні, коли розпочалося повномасштабне вторгнення, ми вирішили відновити цей проєкт і зробити його міжнародною платформою підтримки України великими іменами світової науки — лауреатами Нобелівської премії за останні 30 років. Саме для цього ми розпочали запрошувати їх по нашій мережі контактів, і в результаті сьогодні маємо (це ми ще не оголошували нікому) підтвердження уже від 30 лауреатів Нобелівської премії. Тож за наступні два з половиною місяці, вперше в історії для українських студентів, вчителів, науковців, буде проведено 30 лекцій лауреатів Нобелівської премії», — зазначає Євген Кудрявець.
Проєкт стартував 1 квітня з лекції «Якщо ти стаєш Нобелівським лауреатом» Амано Хіросі, лауреата Нобелівської премії з фізики за створення світлодіодів, які стали ефективними джерелами світла. Також уже відбулися лекції Мей-Брітт Мозер, володарки Нобелівської премії з фізіології або медицини 2014 року за відкриття клітин мозку, що відповідають за систему орієнтації людини у просторі, та Річарда Робертса — лауреата Нобелівської премії з фізіології або медицини 1993 року за відкриття переривчастої структури гену. Записи цих лекцій уже доступні на Ютуб-каналі МАН. А попереду — ще величезна кількість подій, які занурять у світ науки й надихнуть на власні відкриття. Нагадаємо, учасники розмови (для цього потрібно заповнити реєстраційну форму) мають унікальну можливість — поставити питання лауреату Нобелівської премії. А оскільки теми проєкту різноманітні, кожен зможе знайти щось для себе. «Сьогодні в нас є підтвердження від лауреатів Нобелівської премії з майже усіх дисциплін, — пояснює Євген Кудрявець. — Лекції читатимуть дуже багато лауреатів з хімії, фізики, економіки, фізіології або медицини. Візьмуть участь навіть лауреати Нобелівської премії миру, які проведуть свої лекції для підтримки України й українського народу в ці складні часи».
Тож ідеться не тільки про наукову, освітню цінність, а й вияв солідарності з нашою державою. «Безпрецедентна кількість світових лідерів науки підтримує нас тим, що виділяє час, зустрічається з українською молоддю, читає лекції та відповідає на запитання, — зазначає Євген Кудрявець. — Навіть просто роблячи презентацію в українських кольорах, вони вже думають про Україну й потім обов’язково підтримають її у своїх промовах, платформах, університетах по всьому світу. Саме тому, на нашу думку, таке «нобелівське ралі», де ми бачимо неймовірну підтримку українських дітей, українського народу загалом, грає дуже важливу роль у наступних результатах на міжнародному рівні». Це не єдиний вияв підтримки України лауреатами Нобелівської премії. Як розповів Євген Кудрявець, 205 лауреатів Нобелівської премії підписали відкритий лист на підтримку нашої держави, що дуже допомагає захищати українські інтереси в науковій і освітній сферах.
Як підсумовує Євген Кудрявець: «Головна мета, яку ми ставимо під час реалізації проєктів — не дозволити Росії забрати мрії дітей. Відповідно, наше завдання — зробити все, щоб кожна дитина продовжувала мріяти. Діти готували проєкти — значить, ми будемо проводити конкурси, щоб вони презентували свої роботи. Діти хочуть дізнаватися нове — ми будемо створювати для них проєкти (такі, як ці лекції), що допомагатимуть їм здобувати знання. Головне — не зупинятися вчитися. Важливо показувати, що ми сильні, що ми можемо отримувати великі результати в Україні та на світовій арені. А також — думати про майбутнє, бо саме в освіті української молоді наша перемога, наше майбутнє. Тому місія МАН не видозмінилася — ми й далі допомагаємо й створюємо можливості для української молоді й усіх, хто прагне більшого».
Наступна лекція проєкту, яку проведе Едвард Мозер, лауреат Нобелівської премії з фізіології або медицини 2014 року за відкриття grid-нейронів мозку, відбудеться 19 квітня. Зареєструватися на подію та дізнатися більше про проєкт можна на новому сайті, який тепер є справжнім онлайн-путівником всесвіту Малої академії наук. Завдяки йому можна надихнутися численними відео та подкастами, що пов’язані з наукою, та бути в курсі усіх новин. А вчителі зможуть скористатися вміщеними там онлайн-курсами, підручниками та посібниками, аби зробити уроки ще цікавішими.