У Великій Британії — новий освітянський проект
Наприкінці жовтня побачила світ і поступила до навчальних закладів перша загальнонаціональна методика релігійної освіти у школах Великої Британії. Згідно з нею, кожен учень, закінчуючи середній навчальний заклад, обов’язково отримує релігійну освіту. У процесі розробки нової інструкції провадилися широкі консультації з різними релігійними групами, в результаті чого було визнане за необхідне вивчати не тільки християнство, а й — обов’язково — не тільки інші великі релігії світу, такі як буддизм, індуїзм, іслам, юдаїзм та сикхізм, але й менш відомі релігії (джайнізм, зороастризм тощо). Адже учні повинні мати уяву про різницю і схожість між окремими релігіями світу, що є, як наголосив Державний секретар з питань освіти м-р Чарлз Кларк, є «дуже суттєвим для розуміння людиною світу». Окремі віросповідання не варто вивчати ізольовано — «учні повинні знайомитися як із особливостями окремих релігій, так і з тим спільним, що їх об’єднує. Акцент має робитися на важливості міжконфесійного діалогу, на тому, що кожна релігія зробила важливий внесок у розвиток людської цивілізації». Обов’язковою складовою релігійної освіти має бути не тільки вивчення окремих релігійних традицій, а й світських світоглядних філософій, таких як гуманізм і атеїзм.
У процесі релігійного навчання кожному учню треба забезпечити право вільно висловлювати свою точку зору, дебатувати з своїми друзями, які належать до інших конфесій: «Релігійна освіта має впливати як на самооцінку учня, так і на його ставлення до людей інших конфесій, до їхнього розуміння світу. Дітям треба надати повну можливість навчитися розуміти і поважати розмаїття світу, бути толерантним до віри інших». («The Guardian»)
P.S. Уже кілька років в Україні точиться дискусія стосовно змісту і методики викладання в школах нового предмету, пов’язаного з релігією. Більшість існуючих концепцій, на жаль, роблять акцент на вивчення тільки одної релігії, що аж ніяк не може сприяти формуванню у молодих громадян України толерантності, поваги до інших релігій, до людей інших конфесій.
Православні греки стають сучаснішими
Предстоятель Елладско (Грецької) православної церкви (ЕПЦ) архієпископ Афінський Христодул постановив, що невдовзі у столичних храмах Греції під час богослужіння Євангеліє буде читатися новогрецькою, тобто загальновживаною, мовою. До сьогодні богослужбовою мовою ЕПЦ залишається архаїчна давньогрецька мова, яка сьогодні знана тільки вченими. Як повідомляє газета «Элефтерос Типос», предстоятель православних греків стурбований тим, що значна частина віруючих — у першу чергу молоді парафіяни — не розуміють давньогрецької мови і через це не можуть брати належної участі в богослужіннях. Тепер у ряді приходів столичної єпархії буде діяти нова схема, у рамках якої уривки з Нового Завіту будуть під час служби читатися спочатку на древньому, а потім і на сучасному грецькому.
Варто нагадати, що та сама проблема існує також в Російській православній церкві, включно з Українською православною церквою, де богослужіння ведуться майже виключно архаїчною церковнослов’янською мовою, незрозумілою більшості парафіян і навіть значній частині духовенства. В Україні такі церкви, як УПЦ КП, УГКЦ, УАПЦ активно займаються перекладами богослужбових книг і переходом на українську мову. Щодо Римо-католицької церкви, то з часу II Ватиканського собору всі католицькі церкви світу вживають у храмах національні мови. Бо ж нерозуміння текстів літургії, священних книг, молитовних співів аж ніяк не сприяє формуванню істинної християнської свідомості. (ENI)
Життя католікоса під загрозою
Як повідомляє газета «Georgian Times», на католикоса-патріарха всієї Грузії Іллю II готувався замах. Терористи домагаються усунення не тільки особи патріарха Ілії, але також інституту патріаршества в країні. Коло осіб, яким заважає нинішній патріарх, загальновідоме. Це, насамперед, противники останнього політичного перевороту в Грузії, який активно підтримав патріарх. Неабияке незадоволення викликає патріарх також у певних церковних — особливо чернечих — колах, які вважають його недостатньо ортодоксальним. Неможливо виключати також ту обставину, що факт патріаршества Грузії, відновленого після 1917 року, досі несхвально сприймається деякими консерваторами Російської православної церкви. Вони вважають Грузинську церкву частиною Російської, хоча Грузинська церква старш а Російської на 1000 років і була насильницьк и приєднана до останньої тільки на початку Х I Х ст. До того ж конфлікти навколо православних храмів в Абхазії, які в останні роки активно — хоча й через треті руки — переходять до РПЦ, ще загострили ситуацію. Відповідно до конфіденційних джерел газети «Georgian Times», особи, зацікавлені в усуненні Іллі II, добре відомі. В тексті їхнього ультиматуму говориться: «Якщо Патріарх не буде відсторонений і Грузія не стане країною синодального керування, Патріарха треба усунути». Сам Патріарх знає про небезпеку, що загрожує йому, але не говорить про це вголос. Автор публікації в «Georgian Times» пише: «Сподіваємося, що вороги православ’я і Патріарха не досягнуть своїх цілей, оскільки Патріарх — символ сили і єдності Грузії, і виступ проти нього означає виступ проти нації».
Російські євреї приховують свою національність
Головний рабин Росії Берл Лазар запропонував провести в Росії альтернативний перепис єврейського населення. Про це він говорив минулого тижня на відкритті III з’їзду Федерації єврейських громад Росії (Москва). За його словами, проблема самоідентифікації залишається однією із головних у житті російських євреїв: «За результатами останнього перепису населення Росії, у нас тільки 200 тисяч євреїв. Усі розуміють, що це абсурд. Я говорив з багатьма членами громади, і тільки один із десяти вніс у перепис свою національність». Рабин назвав кілька способів вирішення проблеми. Зокрема, він запропонував вести — із покоління в покоління — родовідні книги в єврейських родинах (до речі, такі книги не завадили б і українцям). «Сьогодні ми живемо в обстановці практично повної свободи, — сказав Берл Лазар — однак, багато євреїв як і раніше бояться, що національність може зашкодити їм у суспільному житті і соромляться її». З’їзд прийме кілька резолюцій, зокрема про заходи для боротьби з тероризмом, про стан міжконфесійних відносин у Росії, а також про боротьбу з антисемітизмом і ксенофобією на побутовому рівні. Єврейську громадськість хвилює діяльність «скінхедів». («Мир религий»)
Григорій Богослов та Iоанн Златоуст повертаються
Як стало відомо, Католицька церва поверне Константинопольському Патріархату мощі святих Григорія Богослова та Іоанна Златоуста — видатних богословів IV—V століть, патріархів Константинопольських, святих отців, яких шанує як православний, так і католицький світ. Про це рішення папи Римського Івана Павла II повідомив Синод Константинопольської православної Церкви. У посланні до патріарха Варфоломія, яке було оприлюднен о в Стамбулі, Римський папа сказав: «Я б хотів передати Вам, як жест доброї волі, мощі святих патріархів Іоанна Златоуста і Григорія Богослова, які були попередниками Вашої Святості на Константинопольській кафедрі». Як стало відомо, делегація Вселенського Патріархату на чолі з патріархом Варфоломієм прибуде до Ватикану 26 листопада цього року — прийняти мощі святих пап. Вони будуть перевезені в Стамбул на літаку, який надасть уряд Греції; а 30 листопада відбудеться у рочиста зустріч святинь у резиденції Патріарха в стамбульському районі Фанар. (РИА «Новости»)