Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Чи можна навчити демократії за підручником?

2 квітня, 2003 - 00:00


У Міністерстві освіти і науки відбулася презентація навчального посібника «Основи демократії». Це видання — результат спільних зусиль МОН, Академії педагогічних наук України, Українсько-канадського проекту «Демократична освіта» та Інституту вищої освіти. В порядку експерименту за цим посібником протягом двох років займалися студенти двадцяти вузів України. У наступному навчальному році кількість вищих навчальних закладів, що дають студентам уроки демократії, збільшиться. Комплекс нинішніх реформ в Україні спрямовано на утвердження незалежної держави, вдосконалення політичної системи, зміцнення авторитету держави на міжнародній арені, словом, на те, що об’єднується поняттям «демократія». Однак чи можливо навчити демократії тільки за підручником? З таким запитанням «День» звернувся до одного з укладачів посібника, доктора філософських наук, директора Інституту вищої освіти Академії педагогічних наук України Віктора АНДРУЩЕНКА.

— Навчити чомусь тільки за підручником неможливо. Однак і без підручника обійтися не можна. Якщо ми говоримо про те, що будуємо громадянське суспільство і рухаємося шляхом демократизації різних сфер суспільного життя, то ми повинні людей до цього готувати — формувати навички й уміння жити в умовах демократичних відносин, сприяти формуванню демократичного світогляду. Тут дві складових — демократичні відносини на побутовому і громадянському рівнях, а також певний блок теоретичних знань з основ демократії. Кожен повинен знати, що таке Конституція як основний закон держави. Кожен повинен уміти спілкуватися з органами державного управління. Повинно бути зрозуміло, для чого нам потрібен уряд і що таке президент держави. Треба вміти розбиратися і в понятті демократії з погляду реалізації механізмів управління, в тому, як будуються демократичні відносини в Україні. Треба розуміти, як приймають закони і як вони функціонують, а також знати, чому закони часом не виконують і що можна зробити, щоб їх не порушували. Щоб дати ці знання студентам вищих навчальних закладів, ми і створили цей посiбник. Такий підручник за всю історію України було створено вперше. Усім нам жити в громадянському суспільстві, бути громадянами своєї країни, вміти грамотно відстоювати свої права. Не з вилами й автоматами в руках, а демократичним шляхом. Орієнтуватися не на конфронтацію в суспільстві, а на повагу різних поглядів інших людей.

— І цьому ви збираєтеся навчати в студентських аудиторіях. Як же все виглядатиме на практиці? З чого розпочнете?

— Ввести такий курс непросто, адже навчальний план досить щільний. Так що доведеться пропонувати його на вибір студентам або замінювати ним політологію. Цього року його введуть у педагогічних вузах і навчальних закладах, які готують силові структури. Представник силових структур спілкується з громадянами, як правило, в екстремальних ситуаціях. І в цих екстремальних ситуаціях обидві сторони повинні дотримуватися громадянських прав і громадянської відповідальності. Згодом розробимо спрощений варіант цього посібника для учнів шкіл та інших категорій населення.

— Чи використовувалися при підготовці посібника якісь специфічні методи викладення матеріалу, що сприяють розвитку демократичного стилю мислення?

— Наш посібник знайомить з певними моделями демократичних відносин в усіх сферах життя, а за людиною вже залишається право вирішувати, чи опановувати йому запропонований матеріал на практиці. Підручник пропонує великий блок матеріалів з порівняння моделей демократії в різних країнах — у Великій Британії, Франції, Канаді, Німеччині, Голландії. Йдеться і про конституційну монархію, і про парламентську республіку, і про парламентсько-президентську республіку, до якої наближається сьогодні Україна. Матеріали підручника — не догма, їх подано в такому ключі, який відкриває їх для полеміки. Ми пропонуємо різні варіативні схеми, порівнюємо, пропонуємо різні підходи. І це працює на формування стилю демократичного мислення. Зрозуміло, що одним підручником ми демократичне суспільство в Україні не сформуємо. Роль цього посібника — дати знання з основ демократії, розкрити демократичні принципи і підходи.

— У чому для вас особисто полягає основний принцип демократії?

— У праві вибору. Коли людина матиме це право, то вона стане суб’єктом своєї життєдіяльності і сама за себе відповідатиме. Держава ж повинна створювати можливості для такого вибору. Однак у демократичному суспільстві людині жити в певному значенні важче, ніж у тоталітарному. Відповідальність за свій вибір лягає на плечі самої людини. У тоталітарному суспільстві хтось може змиритися з тією єдиною стежиною, на яку його направили, а потім на кухні потихеньку посварити свою державу, партію, вождя, але змінити стежину все одно не зможе, оскільки іншої йому не дано. У демократичному ж суспільстві людина стоїть перед вибором саме своєї дорiжки і навантаження на саму людину, звичайно, зростає. У цьому і суть демократичних, ринкових відносин. Однак треба ще не забувати і про те, що свобода людини все ж має певні межі. Ці межі закінчуються там, де починаються права іншої людини. У своєму посібнику ми також акцентуємо увагу на цьому моменті. Є свобода вибору, але треба поважати норми закону, норми моралі, інших людей, співвідносити свої дії з діями і потребами членiв суспiльства. Поняття демократії не повинно переростати в розуміння його як свавілля і розгулу. Людям треба самим співвідносити свої права і свої обов’язки, а також і своє право бути демократичним. Актуальність же посібника «Основи демократії» полягає в тому, що демократична культура передбачає як теорію, так і вміння думати і діяти в рамках цієї культури.

Людмила РЯБОКОНЬ, «День»
Газета: 
Рубрика: