У Держкомтуризмі впевнені, що український туризм може і мусить стимулювати розвиток ринкових відносин, впливати на розвиток близько 30 галузей народного господарства. Обсяг туристичних послуг у 1998 році становив $3,8 млрд. або 11,7 відсотка зовнішньоекономічного обігу України. У держбюджет надійшло близько $1,5 млрд.
У той же час ставлення держави до туризму виглядає дещо дивно. Один той факт, що на нинішній рік для рекламно-видавничої діяльності української туристичної галузі Кабінет Міністрів не виділив ані копійки, є достатньо промовистим.
— Спочатку нам повідомили, що для пропаганди і розкрутки туризму урядом було затверджено велику суму, підписано всі необхідні документи. Але пізніше з'ясувалося, що відповідна стаття із держбюджету знята, і ніхто не має наміру нас фінансувати. Залишилася надія, що у 2000-му році подібного не трапиться. Адже багато хто вже усвідомив, що, незважаючи на великі проблеми з економікою України, туристична галузь прибуткова, — сказав Н.Нагода.
Завсім інші підходи у лобіюванні інтересів національного туризму демонструють турки. Як повідомив групі українських журналістів член Асоціації туристичних агентств Туреччини (TURSAB) Нізаметтін Шен, його держава має намір впровадити комплексну програму з рекламування регіону Чорного моря, досі не відомого західному обивателеві. Серед перших кроків намічено, що у всі великі чорноморські порти, починаючи від Стамбула і закінчуючи Одесою, з пропагандистською акцією заходитиме корабель. Крім того, нинішнього року для туристів із країн СНД турки вирішили відкрити курорт Бедрум на Егейському морі.
Низку заходів намічено здійснити і з нагоди початку нового тисячоліття. «Дуже багато історичних місць, на які посилається Біблія, збереглися в Туреччині», — зазначив Н.Шен і не виключив, що розроблювана програма може зацікавити не лише турецьких, але й українських віруючих.
На відміну від нуля гривень в Україні з державного бюджету Туреччини на рекламу туризму до кінця 1999 року намічено витратити $13 мільйонів. Пояснюється це просто: прибуток від туризму торік становив $8 мільярдів. Туреччину відвідало 9 млн. 600 тисяч іноземців.
До речі, вельми оперативно прореагували турки і на негативні повідомлення низки зарубіжних засобів масової інформації про ситуацію в країні. І спробували переконати за рахунок... туристичних агентств. Зокрема, організувавши поїздки до Туреччини великих груп журналістів із сусідніх країн.
Начальник поліції Анталії Натік Джанджа підкреслив у розмові з кореспондентом «Дня», що безпека гостей з-за кордону є для правоохоронців одним із першочергових завдань.
— До речі, навряд чи хтось здогадається, що торговець морозивом може бути звичайним поліцейським, здійснювати стеження або контролювати обстановку, — сказав він і не без гордості додав, що завдяки «нетрадиційним методам» спецслужб у турецькій курортній столиці за останні роки не зареєстровано жодного теракту, не загинув жоден іноземець.
Доволі жорстко діяльність турецьких турагентств контролює і TURSAB. У разі яких-небудь порушень з боку фірми після двох попереджень її позбавляють ліцензії. Нещодавно так вчинили з двома фірмами, які відправляли громадян за кордон і залишали їх там наодинці зі своїми проблемами...
Як підкреслив начальник прес-служби Держкомтуризму України Микола Нагода, останнім часом туризм в Україні, зрештою, як і в Туреччині, нарівні з внутрішніми проблемами все частіше відчуває на собі вплив і зовнішніх чинників. Пресинг іде з боку іноземних засобів масової інформації. «Практично щорічно на початку літа російські ЗМІ поширюють відомості про розвиток епідемії холери у південних регіонах України, починають мусувати проблеми з приводу кримськотатарського населення Криму», — зазначив він і припустив, що, «схоже, у Росії подібним чином намагаються захистити внутрішній ринок, зокрема, курортний бізнес і запобігти вивозу капіталу в інші країни».
І треба визнати, що росіяни свої інтереси навчилися відстоювати непогано. Вже зараз фахівці відзначають, що нинішнього року Україну, особливо її кримські курорти, відвідало набагато менше туристів із Росії. У боротьбі за відпочиваючих програла й Туреччина. Але, на відміну від України, в курортному бізнесі турки виявилися моторнішими. Щоб хоч якось компенсувати курортні витрати, у Туреччині досить швидко було знижено ціни на авіаперельоти пасажирів чартерними рейсами, а також ціни на готельні номери.
«На відміну від Туреччини до розуміння важливості туризму як одного з видів бізнесу, що стимулює державну економіку, Україні ще йти і йти. Та все ж у Держкомтуризмі не втрачають оптимізму, що держава обернеться до галузі обличчям», — сказав «Дню» М. Нагода.
З його слів, фахівці Держкомтуризму сьогодні докладають максимум зусиль для відродження прибуткової галузі. Зокрема, ними вже розроблено українську туристичну інформаційну систему, яка дозволить користувачам Інтернет отримувати відомості про стан українських курортів, послуги і т.ін. Із 16 державами у сфері туризму підписано низку двосторонніх державних та міжвідомчих договорів. Готується до підписання ще 12 аналогічних документів. Попри економічні труднощі, керівництвом Держкомтуризму прийняте рішення брати участь в роботі провідних туристичних бірж, виставок і ярмарків.
До речі, пропозиції турків розвивати спільно бізнес на Чорному морі у Держкомтуризмі розцінили позитивно і повідомили, що від імені Української асоціації туристичних агентств передали офіційного листа з приводу готовності брати участь у спільній діяльності.