Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Демонтаж і вандалізм

28 березня, 2003 - 00:00

Минуло трохи більше місяця з дня відкриття в Маріуполі пам’ятника Володимиру Висоцькому в образі кіногероя Гліба Жеглова, а пристрасті навколо нього все ще не вщухли.

Нагадаю, що відкриття пам’ятника відбулося 7 лютого. Він був встановлений на місці демонтованого пам’ятника Висоцькому в образі Гамлета роботи митця Юхима Харабета. Розмов навколо цієї події серед мешканців міста було чимало, вони тривають і досі. Але не лише дискусії на тему «подобається — не подобається» — відбуваються навколо нового пам’ятника.

Спочатку, приблизно в середині лютого, з постаменту зникла плита з написом. Ні для кого не є таємницею, що в місті (як і скрізь у країні) вже зірвано майже все, що має хоч якийсь металевий блиск, і здано «заповзятливими людьми» до приймальних пунктів брухту. Однак пам’ятна плита була мармуровою. Важила вона близько ста кілограмів, і тому її зникнення викликало у мешканців міста здивування . Незабаром завідувач відділу культури Геннадій Вікатто прояснив цю загадкову історію. Виявилося, що плиту зняла фірма-виробник «Емакс». Плиту ще не було закріплено на постаменті. Вирішили, що в січні зарано кріпити її капітально, оскільки навесні планується реконструкція майданчика навколо пам’ятника зі встановленням лавок і ліхтарів. Тоді ж і буде закріплено пам’ятну плиту. Виходить так, що плиту тимчасово встановили спеціально до урочистого відкриття пам’ятника(!).

А незабаром після зникнення плити перехожі побачили непривабливу картину: Гліба Жеглова «роззброїли». Невідомі вандали відламали револьвер разом із вказівним пальцем руки Жеглова.

Загальновідомо, що зло породжує зло, а руйнування тягне за собою нові руйнування. Навіть якщо вони здійснюються нібито з благородною метою. Узаконене переміщення пам’ятника називають словом «демонтаж». Я зателефонувала до краєзнавчого музею, де зберігається барельєф митця Юхима Харабета і спитала, чи дійсно його зруйновано i він не підлягає реставрації. Директор музею відповіла мені, що це не відповідає дійсності.

Отже, барельєф Висоцького-Гамлета не пошкоджено і зберігається він у краєзнавчому музеї до встановлення в драматичному театрі. Пам’ятник Висоцькому-Жеглову, очевидно, відновлять. Важливо при цьому, щоб вандалів обов’язково знайшли i, згідно із законом, покарали «по заслугах» .

Галина АЛЕКСАНДРОВА, Маріуполь
Газета: 
Рубрика: