Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Дніпропетровськ живе майбутнім Євро-2012

Найважливіші проблеми — дороги та аеропорт
10 жовтня, 2008 - 00:00
СТАДІОН «ДНІПРО-АРЕНА» ГОТОВИЙ ПРОВОДИТИ МАТЧІ УЖЕ НИНІ, ТИМ ПАЧЕ, ЩО ПРОБНИЙ ІСПИТ УЖЕ ЗДАНО, — НЕЩОДАВНО ТУТ ЗІГРАЛИ КОМАНДИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКА ТА ЗАПОРІЖЖЯ / ФОТО НАДАНЕ ФОНДОМ «ВІДРОДЖЕННЯ КУЛЬТУРНОГО СЕРЕДОВИЩА»

Журналісти «Дня» слідкують за тим, як у регіонах готуються до Євро-2012. На черзі — Дніпропетровськ. Нещодавно тут відкрили перший в Україні стадіон «Дніпро-арена», який відповідає європейським стандартам; готується до реконструкції спортивний комплекс «Метеор» — як тренувальна база для футбольних команд-учасників Євро-2012. Найбільша турбота — створення сучасної транспортної розв’язки на трасі протяжністю понад 900 кілометрів (місто й область). Вирішується й питання про відкриття нових станцій метро — щоб розвантажити центр міста, але — найголовніше! — перебудувати аеропорт «Дніпропетровськ» за міжнародними стандартами. Усі ці плани дніпропетровські чиновники обіцяють виконати до жовтня 2011 року.

РЕКОНСТРУКЦІЯ АЕРОПОРТУ

Наразі найголовніше завдання Дніпропетровського регіону — вирішити проблему реконструкції аеропорту «Дніпропетровськ». За рішенням Кабінету Міністрів, він входить до переліку семи стратегічно важливих аеропортів України (єдиний в області, який приймає літаки з-за кордону), але поки що не відповідає вимогам УЄФА. Як додаткові резерви будуть використані аеропорти Кривого Рогу та Запоріжжя, але їх теж треба перебудувати за європейським зразком. Тож нині триває пошук інвесторів та авіакомпаній для реконструкції усіх трьох аеропортів, але, у першу чергу, вирішується доля «Дніпропетровська».

— У січні — лютому 2009 року відбудеться конкурс з продажу усього майнового комплексу аеропорту «Дніпропетровськ». Це дуже важливо, адже, як правило, приватні особи не хочуть купувати одну злітну смугу, яка тільки завдає збитків компанії, а намагаються придбати комплекс у цілому, щоб мати від цього ще й прибутки, — розповів начальник управління з питань підготовки до чемпіонату Євро-2012 Дніпропетровської облдержадміністрації Вадим Шебанов. — Лише на реконструкцію злітної смуги потрібно 300 мільйонів гривень, а на відбудову усього аеропорту — понад півтора мільярди гривень. Пропускна здатність аеропорту збільшиться від нинішніх 400 осіб за годину до 2 500. Тобто це буде аеропорт зовсім іншого рівня.

Готовий проект реконструкції аеропорту з’явиться у травні наступного року після того, як завершиться конкурс інвесторів: замість старої будівлі аеропорту з’явиться нова скляна, реконструюють злітно-посадкову смугу, а також збудують 12 виходів до літаків. Також тут працюватиме п’ять ресторанів та два готелі. За словами пана Шебанова, справа з реконструкції стадіону поволі зрушує з місця — на початку літа поблизу аеропорту відкрили сучасний центр керування повітряним рухом, завдяки цьому пропускна здатність аеропорту над східним регіоном зросла майже у 10 разів.

ІЗ ЗАКРИТОГО МІСТА — В ЄВРОПЕЙСЬКЕ

Усі, кому доводилося їздити трасою Київ — Дніпропетровськ через Пирятин та Решетилівку, переконують, що сучасним вимогам відповідає тільки половина автомагістралі. І справді, пряма, рівна та широка дорожня смуга веде тільки до Решетилівки, а потім дорога вужчає і стає звивистою. Щоб упорядкувати всю трасу, потрібно 7 мільярдів гривень.

— Обласна влада звернулася до Президента України та Верховної Ради із проханням взяти кредит у Європейського банку реконструкції та розвитку на суму 7 мільярдів гривень, — пояснив Вадим Шибанов. — До 1991 року Дніпропетровськ був закритим містом, тому в нас не було жодної об’їзної дороги. Наразі регіон — лідер України за темпами економічного розвитку, і при цьому тут діє стара інфраструктура. Нам потрібно збудувати 900 кілометрів доріг поза містом, так званих об’їзних шляхів.

Також реконструкції потребують внутрішні автошляхи міста. Якщо на центральній вулиці Карла Маркса час від часу ведуться ремонтні роботи, то на околицях міста дороги у значно гіршому стані: завузькі, з вибоїнами, там, де пролягають трамвайні колії, росте трава... Щоб привести їх у належний вигляд, потрібно ще 4 мільярди гривень. Частина коштів уже виділена з місцевого бюджету, і нині ремонтні роботи ведуться як на центральних, так і на околичних вулицях. Через це значно зросла кількість заторів на дорогах, яких вистачало і до цього часу, навіть у вихідні до центру міста важко добратися.

Основний громадський транспорт, яким користуються жителі Дніпропетровська, — трамваї та автобусні маршрутки. Єдина лінія метро на шість станцій не дуже користується попитом, оскільки станції виходять не у центр міста, а на околиці (на центральному проспекті розташовані тільки автобусні та трамвайні зупинки, жодної літери «М» немає. — Авт.). За словами Вадима Шебанова, з року в рік послугами метро користується все менше громадян: якщо в 2005 році перевезено 13 мільйонів пасажирів, то в 2007 — лише 11.

— Це принесло відповідно п’ять та чотири мільйони гривень прибутку, а утримання метрополітену коштувало 25 та 30 мільйонів відповідно, — каже фахівець. — Щоб вирішити цю проблему, метро планують передати у місцеву власність, а фінансувати його буде спільно місцевий та державний бюджет. Щоб розвантажити центр міста, потрібно продовжити існуючу лінію метро ще на три станції, а також збудувати нову лінію, щоб з’єднати околичні території міста із центром.

Як запевняють місцеві чиновники, до Євро-2012 проблем із громадським транспортом не буде. Крім того, що за три роки повністю оновлять трамвайний парк та добудують метро, у генеральному плані міста передбачено реконструкцію залізничного вокзалу — за зразком столичного. Поряд збудують тризірковий готель на 150 місць, а в усіх напрямках виїзду з міста з’являться міні-автовокзали, звідки курсуватимуть маршрутки у різні райони міста. Також планують заборонити рух маршруток центральними вулицями (після того, як збудують метро та пустять нові трамваї).

ЕЛІТНИЙ СТАДІОН Є, БРАКУЄ ГОТЕЛІВ

Оскільки Дніпропетровськ — один з металургійних центрів України, на жаль, його гостям доведеться звикнути до важкого повітря: ще на в’їзді у місто помітні десятки заводських труб та веж, а здаля здається, що все місто окутане сивим туманом... Нині ніхто не думає про те, щоб покращити якість повітря. Всі сили — будівництву. В тому числі й готелів, яких Дніпропетровську поки що бракує. За вимогами УЄФА, у кожному місті, яке прийматиме матчі чемпіонату, повинно бути по шість п’ятизіркових готелів на 1 530 номерів. Нині тут таких тільки два — «Україна» та «Санрай» (разом на 96 номерів), усього ж — трохи більше 40. Це також наслідок минулої закритості Дніпропетровська. Тож місцева влада веде переговори із будівельними компаніями, які займуться будівництвом готельних комплексів на чотири та три зірки.

— Ми переконуємо інвесторів будувати готелі для Євро-2012 з тим розрахунком, щоб після матчів віддати їх під офіси чи торговельно-розважальні центри, — пояснив Дмитро Зубенко, начальник Управління з фізкультури та спорту Дніпропетровської міської ради. — Як резервні фонди ми розглядаємо приміські будинки відпочинку, кемпінги, на території яких є ресторани, гуртожитки та приватні пансіонати. Загальна кількість місць — понад 50 тисяч. Якщо зважати на те, що кількість місць на стадіоні «Дніпро-арена» — понад 30 тисяч, то місце знайдеться для усіх гостей та вболівальників.

Нині чимало розмов виникає з приводу того, що «Дніпро-арена» не відповідає вимогам УЄФА за кількістю місць («День про це вже писав) — їх повинно бути не менше 30 тисяч. Як пояснив Дмитро Зубенко, цю проблему вирішать дуже просто — зменшать ширину сидінь від 50 до 45 сантиметрів. Зовсім інші проблеми існують у ще одного дніпропетровського стадіону — «Метеору», який буде задіяний у Євро-2012 як тренувальна база для учасників чемпіонату.

— Наш стадіон — один з найстаріших в Україні, адже збудований ще наприкінці 60-х років. За цей час тут жодного разу не проводилося капітального ремонту, лише час від часу то сидіння замінювали, то підфарбовували щось, то підсівали траву, — розповів директор стадіону «Метеор» Володимир Аганов. — Проте глобальної реконструкції стадіон не потребує. За рішенням експертів УЄФА, нині тут є всі умови для тренування команд: легкоатлетичні доріжки, ями для стрибків, футбольне поле з найм’якшим в Україні газоном. Треба тільки поставити нові сидіння, постелити нові бігові доріжки та доглядати за газоном.

Наразі на стадіоні тренуються місцеві футбольні команди та вихованці спортивних секцій: Дніпропетровськ — футбольне місто, і любов до гри з м’ячем у крові більшості дніпропетровців. Жителі міста переконані, що чемпіонат — це не тільки зустріч найкращих футбольних команд Європи в їхньому місті, а й їхнє особисте свято.

Інна ФІЛІПЕНКО, «День», Київ — Дніпропетровськ — Київ
Газета: 
Рубрика: